Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
neubert

Fungerande septitankstömmning?

Rekommendera Poster

Hej!

 

Är lite nyfiken på hur det står till med utrustningen runt om i landet för tömning av septitank nu när lagen om att inte få tömma i havet är aktiv.

 

Själv tömmer jag i Oxelösund där jag har båten och där har den bara fungerat 2 av 4 ggr i år som jag har anlänt tömmningsbryggan. Tycker det är lite besvärande minst sagt...

 

Hur står det till med er andra runt om i Sverige?

 

/N

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra att du tar upp detta. Det finns ju inte hur många anläggningar som helst så de få som finns måste fungera.

 

De anläggningar vi brukar använda sedan 2012 på Svinninge marina har alltid fungerat liksom anläggningarna vid Bosö båtklubb.

 

Förra året när vi seglade ToR Stockholm - Bornholm fungerade alla anläggningar vi besökte utom de två som vi försökte använda i Oxelösund. Båda var ur funktion så jag skrev till kommunen

 

Vi tömmer nu 40 liter bajs utanför Femöre eftersom ingen av de båda toatömningsanläggningarna fungerar.

 

Jag fick aldrig något svar.

 

Man kan nu rapportera fel på anläggningar mm. på denna sida.

 

Mackey

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra att du tar upp detta. Det finns ju inte hur många anläggningar som helst så de få som finns måste fungera.

 

De anläggningar vi brukar använda sedan 2012 på Svinninge marina har alltid fungerat liksom anläggningarna vid Bosö båtklubb.

 

Förra året när vi seglade ToR Stockholm - Bornholm fungerade alla anläggningar vi besökte utom de två som vi försökte använda i Oxelösund. Båda var ur funktion så jag skrev till kommunen

 

Vi tömmer nu 40 liter bajs utanför Femöre eftersom ingen av de båda toatömningsanläggningarna fungerar.

 

Jag fick aldrig något svar.

 

Man kan nu rapportera fel på anläggningar mm. på denna sida.

 

Mackey

Komiskt att det just inte fungerade i Oxelösund för dig! Rapporterar in på länken direkt och ska fortsätta göra det varenda gång den inte funkar! 

/N

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tyckte jag läste att det var kö vid stationerna som finns kring Stockholm. Själv är jag fortfarande lika fundersam på hur vi som vill tillbringa våra semestrar i naturhamnar ska fixa detta? Hink eller jättestor tank som håller någon vecka innan tömning. Hur gör ni andra som inte besöker gästhamn mer än kanske en eller max två gånger på fyra veckor?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag flyttar mig varje dag när jag är ute och fortsätter tömma i havet med gott samvete precis som tidigare. Större fjärdar är där jag tömmer. Besöker sällan gästhamn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tyckte jag läste att det var kö vid stationerna som finns kring Stockholm. Själv är jag fortfarande lika fundersam på hur vi som vill tillbringa våra semestrar i naturhamnar ska fixa detta? Hink eller jättestor tank som håller någon vecka innan tömning. Hur gör ni andra som inte besöker gästhamn mer än kanske en eller max två gånger på fyra veckor?

Ett tidigt morgondopp innan alla andra vaknar brukar lätta på trycket.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Tyckte jag läste att det var kö vid stationerna som finns kring Stockholm. Själv är jag fortfarande lika fundersam på hur vi som vill tillbringa våra semestrar i naturhamnar ska fixa detta? Hink eller jättestor tank som håller någon vecka innan tömning. Hur gör ni andra som inte besöker gästhamn mer än kanske en eller max två gånger på fyra veckor?

 

Om man kollar på Transportstyrelsens karta kan man oftast faktiskt planera in lämpliga stopp för tömning när man ändå (nästan) passerar. Man måste ju inte ligga kvar i gästhamnen för att tömma tanken. Vi klarar oss 3 - 4 dagar med gäster ombord och det har räckt för oss för att vi någon gång ändå ska passera en tömningsmöjlighet.

 

Som jag ser det finns det några problemområden. Här är exempelvis ett 500 km2 stort område som saknar möjlighet att tömma toan lagligt. Dessutom är det ett av de områden i Stockholms skärgård som är mest besökt av fritidsbåtsfolket och många ligger gärna kvar lång tid inom området.

 

11148328_982538688447636_221064233612631

 

 

Jag har påtalat bristen för Värmdö kommun även om de egentligen inte ansvarar för var anläggningarna placeras. Om vi alla tjatar så kommer det att bli bättre, men inte annars.

 

Tillägg: Gästhamnarna på Möja ska ju enligt lag ha tömningsstation, men de har de inte.

 

Mackey

Redigerad av Mackey
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har i år testat tre tömningsstationer.

Västervik och Arkösund fungerar bägge mycket bra. Bägge har en liten genomskinlig del i plast där man kan se om det slutar komma. Bägge har också bra anslutningar och bra avstängningsanordningar på munstycket.

Nynäshamn är den tredje. Funkar inget vidare. Munstycket passar dåligt, pumpen kräver att man trycker på gröna knappen hela tiden, dvs man måste vara två om man ska kunna tömma. Ej godkänt.

Kö var det vid tömningsstationen i Västervik och det var nog inte så konstigt då det lågbhundratalet båtar i gästhamnen. Väldigt få tog dock vägen om tömningen på väg in eller ut!

Syndar ibland själv när det börjar bli fullt och man vill ligga ute längre. Dock bara på större fjärdar och helst vid frånlandsvind (som det ju varit gott om i år!).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Tömningstationen på Svinninge marian fungerade redan 2003.  ;) och säkert några år innan dess.

 

Hemma i Kungshamn har stationen fungerat utmärk de gånger jag tömt där, även om det inte varit nån kö mer än en gång då det var en båt före - för ett eller ett par år sen. När jag tömde sist var under Maj månad.Räkneverket har inte ökat så värst mycket de åren stationen vari i drift. Hur det är nu har jag ingen koll på, men i och med den nya lagen borde det va mera tryck nu,med tanke på att den skall betjäna tre gästhamnar och områdets småbåtshamnar.

 

Saknar dock den genomskinliga rörstumpen där man kunde se flödet, som fanns det första året.

Redigerad av Thallatha

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi provade en station i fjol och det var Utö. Den stationen låg i södra hamnen och fungerade jättebra men när man ger sig iväg öster om Utö så blir det ju glest mellan stationerna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Öster om Utö - som numera har 5, 6 eller 7 tömningsanläggningar - finns en tömningsmöjlighet på Huvudskär 9 M bort (inte allt för långt tycker jag), men sedan är det väldigt glest innan man kommer till Estland.  ;)

Anläggningen på Huvudskär är ett bra initiativ och jag hoppas det kommer flera anläggningar i populära skärgårdsområden.

 

Mellan Huvudskär och Sandhamn finns endast tömningsmöjligheter längs fastlandet så man måste åka in för att tömma och ut igen. Inte okey!

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så här ser det ut i södra skärgården, rätt dåligt tycker jag.

Även här pratar vi om ca. 500 km2 med mycket fritidsbåtsaktivitet där många gärna ligger ute under längre tid.

 

11753659_982871571747681_166334892964796

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Igår vid 11 tiden lyssnade jag på P3 nyheter där de tog upp hur tåligt det funkat med tömningsstationerna samt att det kommit in över 80 anmälningar om det till transportstyrelsen. Klockan 12 ringde SVT mig då jag valt att inte vara anonym i min anmälan och det är en offentlig uppgifts som vem som helst kan begära ut. 

Tyvärr hade jag inte möjlighet att träffa dem men berättade min historia iallafall så får vi hoppas media kan trycka på lite i denna fråga!

/N

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är dock uppenbart att en del klubbar inte rapporterat in sina tömningsstationer, vilket också påpekats i annan tråd. På hemväg till Värtan från Mälaren häromveckan funderade jag på var tömning skulle ske. Mittemot Kungshatt ligger Sätra Båtsällskap (tror jag de heter) som hade en riktigt stor flagga med sugtömningssymbol som syntes väl från farleden. Så det vara bara att slå full stopp och glida in i hamnen. Föredömligt fin och väl fungerande sugstation, och öppen fin toalett i anslutning (lite skönt att tvätta händerna rent mentalt efter en tömning).

 

Men inte finns den med på Transportstyrelsens karta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är bra att man visar att man har en sugtömningsanläggning och att den är öppen för alla. Det är jättebra att Sätra båtsällskap flaggar sin anläggning, men anläggningen verkar vara helt hemlig på webben. Den finns inte på www.svi.nu eller på www.satrabat.se

 

Ett problem verkar vara att det inte finns något krav på att tala om att man har en sugtömningsanläggning. Som båtklubb kanske men inte tänker längre än näsan räcker och då väljer man att försöka hålla anläggningen "hemlig" eftersom man inte önskar sig en massa bajstömmare. Sedan när man som klubbmedlem ger sig av hemifrån hittar man ingen anläggning att tömma på eftersom alla andra också vill vara "hemliga".

 

Om du rapporterar in sätraanläggningen till Transportstyrelsen så kommer den snart att finnas på kartan.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Om du rapporterar in sätraanläggningen till Transportstyrelsen så kommer den snart att finnas på kartan.

 

Mackey

 

Done!!

 

Bra med länken du angav tidigare i tråden. Så får vi se hur snabbt den kommer upp.

 

Eftersom utmärkningen genom den riktigt stora flaggan var så tydlig (omöjlig att inte se i denna smala hårt trafikerade farled) blir det lite svårt att tro att man avser att hålla anläggningen hemlig i just detta fall. Säkert bara klubben som glömt att rapportera...

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kul, eller vad man ska säga.

 

Hur har det gått med kommunens återtagande av gästhamnarna från Promarina?

Vet du?

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kul, eller vad man ska säga.

 

Hur har det gått med kommunens återtagande av gästhamnarna från Promarina?

Vet du?

 

Mackey

 

Övertagandet sker nu i november och förhoppning är väl att det ska bli bättre kvalité och service. Att avgifterna som höjts år efter år ska bli lägre tvivlar jag på då underhållet är så pass eftersatt men hoppet att det ska bli bättre är nog stort! Fast denna kommun har gjort bort sig förut...

/N 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är med i en båtklubb i Mälaren som valt att bygga och finansiera sin toatömningsanläggning privat. Inga Lova-bidrag eller kommunala bidrag utan medlemmarnas egna pengar.

Vår tömningsanläggning är inte utmarkerad på några kartor och är heller inte offentlig utan är bara till för klubbens båtar.  Det kan låta egoistiskt och alla delar vi nog uppfattning att ju fler tömningsstationer som finns desto bättre blir det för miljön. Men någon måste ju betala för det. Om vi öppnade vår tömningsstation för alla passerande båtar kommer detta att resultera i att vår avloppstank måste tömmas betydligt fler gånger per år (vi är inte anslutna till kommunalt avlopp), alltså till en ökad kostnad för klubbens medlemmar. Vi kanske kunde ta betalt för varje tömmande båt men då ska det finnas något sätt att administrera detta vilket i sig medför ökande kostnader.

Om kommun eller länsstyrelse/stat tyckte det var viktigt kunde vi så fall få vår avloppstank tömd utan kostnad men då får ju dom på sig en kostnad som sedan orättvist fördelas på alla medborgare.

Så kontentan av detta är att alla vill värna om miljön men det ska inte få kosta något.

Är det tokiga tankar eller?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så länge ni i klubben inte använder sugtömningar på andra klubbar är det helt i sin ordning att vara egoistisk.

 

Jag har full förståelse för att ni inte kan/vill tillåta andra att tömma hos er om det blir kostsamt för er pga. ett bra läge som medför att det blir många tömningar.

 

Om alla bara tillät klubbmedlemmar att använda sugtömningen så skulle ingen kunna vara hemifrån mer än max en vecka.

 

Mackey

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De flesta sugtömningsanläggningar är antingen finansierade via Lova-bidrag, kommunala bidrag eller underställda den lag som säger att en gästhamn måste ha en tömningsanläggning. Dessa anläggningar är öppna för alla båtar -t.o.m så att dom måste vara öppna för alla båtar. Sedan kan det hända att en del tar betalt för tömning.

Men om en enskild båtklubb med egna pengar bygger en anläggning oavsett om det är toatömning, mastkran, sjösättningsramp eller vad det må vara så innebär det inte automatiskt att alla båtar som råkar passera hamnen har tillgång till dessa faciliteter.  

Det kan vara egoistiskt tänkt och visst vill vi ha en bra miljö men om bara gästhamnarna bygger ut sina tömningsanläggningar i den omfattning som de måste så har vi kommit en bra bit på rätt väg.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det här kan va lösningenpost-99797-0-07658600-1446630351_thumb.jpeg

Redigerad av tompelompe
  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har nu sent i höstas besökt både Rörö och Hyppeln båda i Öckerö kommun, även om gästhamnen officiellt hade stängt för säsongen var sugtöningen igång. Båda har en typ av munstycke som inte ger så mycket söl på däck. Bra anläggningar, men båda är kanske litet svåra att nå för dem som har litet mer svårmanövrerade båtar.

GREFAB är ju däremot underbara, sugtömningen i hemmahamnen sitter på bryggan bredvid mastkranen, synnerligen dåligt planerat. Här var det kö för all som ville masta av, men vi lyckades slinka emellan och fick tömt tanken, men det var tack vare hjälpsamma segelbåtsavmastare.

Köpte en fin ny elektrisk Jabsco tömningspump "skitbilligt" på Tradera, och den skall jag har för "nödtömning" då naturligtvis utanför territorialgränsen, eller vad trodde ni?

 

Nu undrar jag ju hur havets alla havslevende däggdjur gör när dom tömmer sig..? troligtvis direkt i havet, dom har ju inget val...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är med i en båtklubb i Mälaren som valt att bygga och finansiera sin toatömningsanläggning privat. Inga Lova-bidrag eller kommunala bidrag utan medlemmarnas egna pengar.

Vår tömningsanläggning är inte utmarkerad på några kartor och är heller inte offentlig utan är bara till för klubbens båtar.  Det kan låta egoistiskt och alla delar vi nog uppfattning att ju fler tömningsstationer som finns desto bättre blir det för miljön. Men någon måste ju betala för det. Om vi öppnade vår tömningsstation för alla passerande båtar kommer detta att resultera i att vår avloppstank måste tömmas betydligt fler gånger per år (vi är inte anslutna till kommunalt avlopp), alltså till en ökad kostnad för klubbens medlemmar. Vi kanske kunde ta betalt för varje tömmande båt men då ska det finnas något sätt att administrera detta vilket i sig medför ökande kostnader.

Om kommun eller länsstyrelse/stat tyckte det var viktigt kunde vi så fall få vår avloppstank tömd utan kostnad men då får ju dom på sig en kostnad som sedan orättvist fördelas på alla medborgare.

Så kontentan av detta är att alla vill värna om miljön men det ska inte få kosta något.

Är det tokiga tankar eller?

Nej tycker inte det. Vem skulle vilja driva en offentlig toalett, som dessutom måste tömmas, gratis?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Jag är med i en båtklubb i Mälaren som valt att bygga och finansiera sin toatömningsanläggning privat. Inga Lova-bidrag eller kommunala bidrag utan medlemmarnas egna pengar.

Vår tömningsanläggning är inte utmarkerad på några kartor och är heller inte offentlig utan är bara till för klubbens båtar.  Det kan låta egoistiskt och alla delar vi nog uppfattning att ju fler tömningsstationer som finns desto bättre blir det för miljön. Men någon måste ju betala för det. Om vi öppnade vår tömningsstation för alla passerande båtar kommer detta att resultera i att vår avloppstank måste tömmas betydligt fler gånger per år (vi är inte anslutna till kommunalt avlopp), alltså till en ökad kostnad för klubbens medlemmar. Vi kanske kunde ta betalt för varje tömmande båt men då ska det finnas något sätt att administrera detta vilket i sig medför ökande kostnader.

Om kommun eller länsstyrelse/stat tyckte det var viktigt kunde vi så fall få vår avloppstank tömd utan kostnad men då får ju dom på sig en kostnad som sedan orättvist fördelas på alla medborgare.

Så kontentan av detta är att alla vill värna om miljön men det ska inte få kosta något.

Är det tokiga tankar eller?

Nej tycker inte det. Vem skulle vilja driva en offentlig toalett, som dessutom måste tömmas, gratis?

 

 

Min undran är: Får de ens mota bort ickemedlemmar som vill tömma...? Oavsett om de byggt för egna pengar och anser att den är privat...?

 

En undran bara, inget tyket eller så med den undran - Jag är bara ovetande...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Min undran är: Får de ens mota bort ickemedlemmar som vill tömma...? Oavsett om de byggt för egna pengar och anser att den är privat...?

 

En undran bara, inget tyket eller så med den undran - Jag är bara ovetande...

 

 

Det är enkelt att förse dessa anläggningar med olika former av lås eller nyckelbrytare som gör att endast medlemmar i klubben kan använda dem. Så är det i vår klubb.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Jag är med i en båtklubb i Mälaren som valt att bygga och finansiera sin toatömningsanläggning privat. Inga Lova-bidrag eller kommunala bidrag utan medlemmarnas egna pengar.

Vår tömningsanläggning är inte utmarkerad på några kartor och är heller inte offentlig utan är bara till för klubbens båtar.  Det kan låta egoistiskt och alla delar vi nog uppfattning att ju fler tömningsstationer som finns desto bättre blir det för miljön. Men någon måste ju betala för det. Om vi öppnade vår tömningsstation för alla passerande båtar kommer detta att resultera i att vår avloppstank måste tömmas betydligt fler gånger per år (vi är inte anslutna till kommunalt avlopp), alltså till en ökad kostnad för klubbens medlemmar. Vi kanske kunde ta betalt för varje tömmande båt men då ska det finnas något sätt att administrera detta vilket i sig medför ökande kostnader.

Om kommun eller länsstyrelse/stat tyckte det var viktigt kunde vi så fall få vår avloppstank tömd utan kostnad men då får ju dom på sig en kostnad som sedan orättvist fördelas på alla medborgare.

Så kontentan av detta är att alla vill värna om miljön men det ska inte få kosta något.

Är det tokiga tankar eller?

Nej tycker inte det. Vem skulle vilja driva en offentlig toalett, som dessutom måste tömmas, gratis?

 

 

Min undran är: Får de ens mota bort ickemedlemmar som vill tömma...? Oavsett om de byggt för egna pengar och anser att den är privat...?

 

En undran bara, inget tyket eller så med den undran - Jag är bara ovetande...

 

Ja, på samma sätt som man får mota bort icke medlemmar från klubbens bryggplatser.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, där ser man... :)

 

Jag lekte bara med tanken att toatömningsstationerna inte fick blockeras - Att gemene tömmare fick tömma där det fanns station, men då har jag fått svar på det :)

 

Fridens Allihop :D

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, där ser man... :)

 

Jag lekte bara med tanken att toatömningsstationerna inte fick blockeras - Att gemene tömmare fick tömma där det fanns station, men då har jag fått svar på det :)

 

Fridens Allihop :D

 

Nä, det är precis som att gemene man inte får komma hem till dig och använda din toa eller prylar. Eller i en gästhamn. Den som betalar, får använda. Därför är de så att om de är finansierade med LOVA-bidrag så får alla använda, men inte annars.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...