Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
Barmeister

Byta "fungerande" tändspole?

Rekommendera Poster

Hej!

 

Har bytt ut fördelarlock, tändkablar, brytarspets,kondesator. Tips jag fått från en båtmekaniker. Han menade också att jag ska byta tändspolen, vilket jag inte har gjort av ekonomiska skäl.

 

Min fråga är om jag behöver göra det? Byter man för att få en förbättring eller är det s.a.s. onödigt om man inte har några problem med den?

 

Mvh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En tändspole kan hålla i en evighet nästan, speciellt om man lyckats undvika att misshandla den genom åren, som att tändningen lämnas på medans motorn står stilla och brytaren är sluten vilket överhettar spolen.

 

Har du inga problem så har du inte, men kolla gärna kritiskt på den, är anslutningarna oxiderade? Det kan ge dålig kontakt. Är höljet rostigt? Det kan leda till att det rostar hål och är den oljefylld kan oljan rinna ut. Det är bra att rengöra plastdelen noga, smuts kan leda till att man får ett överslag som kryper över ytan och bränner plasten, gör rent och vaxa sedan plasten med bilvax det håller fukt och smuts borta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen, funkar din B30 bra nu så kan du som sagt gott avvakta med tändspolen.
Blir ju lite nyfiken hur det gick efter den förra tråden, startade direkt o går som en pärla, eller...? :-)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En tändspole kan hålla i en evighet nästan, speciellt om man lyckats undvika att misshandla den genom åren, som att tändningen lämnas på medans motorn står stilla och brytaren är sluten vilket överhettar spolen.

 

Har du inga problem så har du inte, men kolla gärna kritiskt på den, är anslutningarna oxiderade? Det kan ge dålig kontakt. Är höljet rostigt? Det kan leda till att det rostar hål och är den oljefylld kan oljan rinna ut. Det är bra att rengöra plastdelen noga, smuts kan leda till att man får ett överslag som kryper över ytan och bränner plasten, gör rent och vaxa sedan plasten med bilvax det håller fukt och smuts borta.

Tack för fina tips! Tror att den behöver en översyn som du säger.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen, funkar din B30 bra nu så kan du som sagt gott avvakta med tändspolen.

Blir ju lite nyfiken hur det gick efter den förra tråden, startade direkt o går som en pärla, eller...? :-)

Hej Thomas-1

 

Jo då, vilken skillnad det blev! Startar mycket snabbare, utan tvekan.

 

Tack för dina råd och tips!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...