Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Barmeister

Septitanken för låg för nivåmätare modell Gobius?

Rekommendera Poster

Hej!

Vi har installerat en rostfri septitank och önskar få dit någon form av nivåvakt. Tittat på Gobius med en styck givare.

 

Vår tank (http://www.seasea.se/Article.aspx?ArticleNo=4241 ) är monterad liggande.

 

Frågan är om höjden blir för låg för att montera en givare eller vad tror ni?

 

Tack på förhand!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade ett litet problem med att montera givarna pga att tanken var allt för konkav för att få givarna att fästa. Ringde tillverkaren och de var mycket trevliga att tala med och löste mitt problem.

 

Ring och hör med dem vad de anser.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade ett litet problem med att montera givarna pga att tanken var allt för konkav för att få givarna att fästa. Ringde tillverkaren och de var mycket trevliga att tala med och löste mitt problem.

 

Ring och hör med dem vad de anser.

Så får det bli, tack för tipset!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade också en för låg tank i min förra båt. (Hade en trekantig tank - som låg längst fram i segelbåten) Insåg inte detta förrän mätare redan var inköpt så jag testade att montera, dessa satta jag i ett > mönster pga av att de inte fick plats i rad. Fungerade bra ändå - blev väl antagligen inte helt exakt men gav ändå indikationer vad fyllnadsgraden var

 

/ Tomas

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade också en för låg tank i min förra båt. (Hade en trekantig tank - som låg längst fram i segelbåten) Insåg inte detta förrän mätare redan var inköpt så jag testade att montera, dessa satta jag i ett > mönster pga av att de inte fick plats i rad. Fungerade bra ändå - blev väl antagligen inte helt exakt men gav ändå indikationer vad fyllnadsgraden var

 

/ Tomas

Hej!

Ja vi tänkte oss en enda givare så det borde ju också fungera för oss.

 

Tack för svar!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Litet smått OT när man som här redan valt Gobius, men jag kan ändå inte låta bli att länka DENNA gamla 3-sidiga tråd från 2013.
De flesta principer för hur man kan få bra koll på tankinnehållet tas upp, flottörer, knacksensorer, manuell knackning/avlyssning, död räkning av pumptag, vägning mm.
Ps Forgus, blev det förresten av att du testade död räkning enligt ditt inlägg #14?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Litet smått OT när man som här redan valt Gobius, men jag kan ändå inte låta bli att länka DENNA gamla 3-sidiga tråd från 2013.

De flesta principer för hur man kan få bra koll på tankinnehållet tas upp, flottörer, knacksensorer, manuell knackning/avlyssning, död räkning av pumptag, vägning mm.

Ps Forgus, blev det förresten av att du testade död räkning enligt ditt inlägg #14?

 

Ha ha!

Ja, jag hade faktiskt halkat in där tidigare; många knep finns det...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag köpte Gobius för ett antal år sen med tre givare, lite knepigt att räkna ut var de skulle sitta, har dessutom trång montering av tanken. Självhäftande givare var inte så bra, de satt inte kvar länge... Måste montera ur tanken för att kunna limma dit dem på något sätt och det har inte blivit av ännu... Ett av mina felköp kan jag lätt säga!

Jag har dessutom en automatisk indikation på att tanken börjar bli full, det rinner tillbaka i toan....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...