Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
maje

Rullstor fastnat i masten.

Rekommendera Poster

Hej. Jag har precis blivit med rullstor och nu har den fastnat inne i masten. Vet någon hur jag kan få ut den?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har fått lära mig att den fastnar då man rullar den åt fel håll. Har sett personer som använder våld för att få ut den. Om det är rätt väg att gå vet jag inte.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min rullstor skall rullas in med vinden in 5-10 grader från babord. Om jag rullar in med vinden från styrbord har det hänt att det fastnat inrullad. Fick ut den genom att gå upp i vindögat och lirkade ut den. Det visade sig att akterliket hade vikit sig omlott. Nu har vi stående lattor som dessutom låste akterliket ytterligare. Lirka med kraft gällde för mig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svaren. Ska prova att lirka igen, med våld

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Viktigt är att tänka på när man ska rulla in den är att bommen är i rätt vinkel annars så rullar seglet in så det vandrar uppåt eller neråt och sedan kärvar det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Precis som Psuedo skrev är det viktigt att den rullas in med bommen horisontellt. Det blir annars bubblor av tygöverskottet som sedan kan låsa utrullning. Lirka med att rulla baklänges på inrullningen så det blir slappare tyglager då det kan gå att röra på seglet uppåt/nedåt så det kommer mer parallellt dvs korrekt rullat. Lika spänt uppe som nere.

 

De problem vi haft var när vi rullat in utan att spänna seglet. Vi rullar in i motvind. Verkar vara viktigt.

 

En gång spräcktes seglet vid en ofrivillig gipp. När vi rullade in blev övre delen av det skörare seglet inrullat ett varv mindre och vi var tvungna att lirka runt den delen ett varv inne i masten innan vi kunde få ut hela seglet. En svettig procedur som tog ett par timmar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svaren. Försöker imorgon igen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När jag säger lirka är det mycket rulla ut/rulla in och samtidigt försöka få seglet åt rätt håll i höjdled. Allt för att få bort bubblor av tyg som förhindrar utdragande av segel. Lattor ställer till det också.

 

Det kan vara till hjälp att rulla in ett tyg på en pinne för att förstå principen. Rulla in med tyget hårt inrullat på ena sidan så det blir snett inrullat på andra sidan och löst inrullat. Nu blir det visserligen inte svårt att rulla ut, det kommer först när tyget ska ut genom en smal springa.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen. Efter tredje dagen försök tog jag kontakt med en riggarverkstad. Vi kunde till slut få ut den efter en hel dags hårt arbete. Då hade en person varit uppe med båtmanstol i två timmar och bänt ut den översta delen av seglet med skruvmejsel. Hädanefter kommer vi alltid att vara extremt noggranna när vi rullar in seglet. :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...