Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
upptaget

Bra vindstyrka?

Rekommendera Poster

Nybörjare här!

 

Hur starka vindar anser ni vara bra att segla i?

 

Jag var ute i ett par dagar Onsdags-Torsdag och det var ganska lugnt då. Tyckte att det blåste mer ute än på land. Tror att det var 6-8 m/sek då.

 

Vad tycker ni?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det beror ju på typ av båt och även typ av vatten och vilken riktning man är på väg.

 

Själv tycker jag att halvvind mellan 5 och 10m/sek är lagom i min nuvarande båt men i förra båten var det betydligt lägre.

 

Det beror också så klart på besättningen och passagerarna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Instämmer med föregående talare om vad som är lagom/trevlig vindstyrka. Har seglat i kuling också, och det kan väl vara skoj ibland - men inte så mysigt. Allt beror på båttyp, båtens skick, utrustning, var/hur man seglar, vindriktning, besättning... så det är svårt att svara på.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vill segla från Göteborg ner till Helsingborg men folk säger att det blåser så att träden böjer sig. Jag har väntat i några dagar nu för det blåser mer än det gjorde då jag var ute. Tror jag. Sen läste jag att det blåser mer på land än ute på vatten. Stämmer det?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Kustväderappen från SSRS anser jag vara den bättre då man får mer info och även telefonnummer till närmsta station om det skulle skita sig.

Även VIVA från Sjöfartsverket är vettig.

Redigerad av pseudonym

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nybörjarvindar att rekommendera, hur många m/sek anser ni vara fina?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vill segla från Göteborg ner till Helsingborg men folk säger att det blåser så att träden böjer sig. Jag har väntat i några dagar nu för det blåser mer än det gjorde då jag var ute. Tror jag. Sen läste jag att det blåser mer på land än ute på vatten. Stämmer det?

 

Här på västkusten blåste det rejält förra veckan. Uppemot storm i byarna vissa dar.

 

veckan som kommer får du ganska måttliga vindar som i stort sett blåser åt rätt håll. Väst och nordväst. Nån dag såg det ut som det skulle bli sydväst. 

 

I dag skall det blåsa ca 10 m/sek i medelvind och upp till 14 m/sek i byarna. Resten av veckan säger prognosen betydligt måttligare vindar.

 

Skulle inte tveka ett ögonblick att ge mig iväg idag, men är du ovan, kanske du skall vänta tills i morgon. Från Tistlarna/Nidingen är det ju öppet hav tills du nästan är hemma. 

 

Vi seglade motsatta vägen för snart en månad sen - en transportsegling. Klagshamn, Torekov, Glomen, Domsö, Kungshamn. I stort sett dikt bidevind från Torekov och kulingvindar mellan Torekov och Glommen.

 

Själv har jag en motorseglare med kosterskrov. Båten seglar inte allt för illa, men den behöver mycket vind för att "pråmen" skall flytta på sig. 10-12 m/sek är idealet. Seglar man förliga vindar kan det ju blåsa mer än om man ligger på kryss.

 

Viktigt är ju att kunna reva på ett säkert och effektivt sätt.

 

Lycka till

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Jag vill segla från Göteborg ner till Helsingborg men folk säger att det blåser så att träden böjer sig. Jag har väntat i några dagar nu för det blåser mer än det gjorde då jag var ute. Tror jag. Sen läste jag att det blåser mer på land än ute på vatten. Stämmer det?

 

Här på västkusten blåste det rejält förra veckan. Uppemot storm i byarna vissa dar.

 

veckan som kommer får du ganska måttliga vindar som i stort sett blåser åt rätt håll. Väst och nordväst. Nån dag såg det ut som det skulle bli sydväst. 

 

I dag skall det blåsa ca 10 m/sek i medelvind och upp till 14 m/sek i byarna. Resten av veckan säger prognosen betydligt måttligare vindar.

 

Skulle inte tveka ett ögonblick att ge mig iväg idag, men är du ovan, kanske du skall vänta tills i morgon. Från Tistlarna/Nidingen är det ju öppet hav tills du nästan är hemma. 

 

Vi seglade motsatta vägen för snart en månad sen - en transportsegling. Klagshamn, Torekov, Glomen, Domsö, Kungshamn. I stort sett dikt bidevind från Torekov och kulingvindar mellan Torekov och Glommen.

 

Själv har jag en motorseglare med kosterskrov. Båten seglar inte allt för illa, men den behöver mycket vind för att "pråmen" skall flytta på sig. 10-12 m/sek är idealet. Seglar man förliga vindar kan det ju blåsa mer än om man ligger på kryss.

 

Viktigt är ju att kunna reva på ett säkert och effektivt sätt.

 

Lycka till

 

Tack så mycket för ett jätte utförligt svar. Jag har kopierat det du skrev så att jag kan läsa det igen. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

 

 

Jag vill segla från Göteborg ner till Helsingborg men folk säger att det blåser så att träden böjer sig. Jag har väntat i några dagar nu för det blåser mer än det gjorde då jag var ute. Tror jag. Sen läste jag att det blåser mer på land än ute på vatten. Stämmer det?

 

Här på västkusten blåste det rejält förra veckan. Uppemot storm i byarna vissa dar.

 

veckan som kommer får du ganska måttliga vindar som i stort sett blåser åt rätt håll. Väst och nordväst. Nån dag såg det ut som det skulle bli sydväst. 

 

I dag skall det blåsa ca 10 m/sek i medelvind och upp till 14 m/sek i byarna. Resten av veckan säger prognosen betydligt måttligare vindar.

 

Skulle inte tveka ett ögonblick att ge mig iväg idag, men är du ovan, kanske du skall vänta tills i morgon. Från Tistlarna/Nidingen är det ju öppet hav tills du nästan är hemma. 

 

Vi seglade motsatta vägen för snart en månad sen - en transportsegling. Klagshamn, Torekov, Glomen, Domsö, Kungshamn. I stort sett dikt bidevind från Torekov och kulingvindar mellan Torekov och Glommen.

 

Själv har jag en motorseglare med kosterskrov. Båten seglar inte allt för illa, men den behöver mycket vind för att "pråmen" skall flytta på sig. 10-12 m/sek är idealet. Seglar man förliga vindar kan det ju blåsa mer än om man ligger på kryss.

 

Viktigt är ju att kunna reva på ett säkert och effektivt sätt.

 

Lycka till

 

Tack så mycket för ett jätte utförligt svar. Jag har kopierat det du skrev så att jag kan läsa det igen. 

 

 

Nu är det väl kanske så att man skall inte ta allt som skrivs på Maringuiden och på andra ställen - Internet, tidningar, radio och tv mm mm - för givet och som en absolut sanning. Inte ens om jag skriver nåt.

 

Man måste själv granska och se om det kan stämma med verkligheten.

 

Men det jag skrev är som jag tolkade de prognoser jag läst.

 

Sen är det ju som det är med väderleksprognoser. Visserligen tycker jag att de stämmer relativt bra, men man kan aldrig ta nåt för givet. Prognoserna säger det de säger och vädret blir som det blir och det är det rådande vädret på den platsen man befinner sig på som man får förhålla sig till.

 

Själv skulle jag inte tveka ett ögonblick att ge mig ut - kanske inte ens förra veckan - men jag har seglat i mer än 50 år och är van vid det mesta.

 

Men jag tror faktiskt att du får en fin seglats.

Redigerad av Thallatha

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vindstyrkan är inte den enda faktorn, tycker jag. Vågor är minst lika jobbigt, i alla fall i en liten båt.

 

Har det blåst kort tid, så är inte våghöjden så stor. Samma sak om det blåser från land, för vinden behöver rätt lång sträcka på sig för att driva upp våghöjden.

 

I Bohuslän, om det blåst västliga vindar länge, blir det rätt rejäla våghöjder, även dygnet efter att vinden lagt sig. Men blåser det östliga vindar kan det vara ganska platt hav, åtminstone kustnära.

 

SMHI har en tjänst där man kan se modellberäknad (inkl 24-timmarsprognos) och verklig våghöjd vid fyra stationer längs kusten. För västkusten är det stationen vid Väderöarna som gäller. Våghöjden som anges där är så kallad signifikant våghöjd. Det är medelvärdet för den högsta tredjedelen av de vågor som passerat.

 

Vindvågors höjd är förhållandevis enkel att beräkna, om man känner till vindstyrka, vindriktning och "fetch", dvs sträckan vinden haft på sig att driva upp vågorna. Samt förstås tiden det blåst. Vid västlig vind söder om Skagen, kan våghöjden på Kattegat maximalt bli ca 10 meter om det blåser stadigt med orkanstyrka, oavsett hur länge det blåser. Sträckan är för kort för att större vågor än så ska kunna bildas.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Läst igenom och det är ungefär som jag skulle ha skrivit. Det jag lägger till är att det är stor skillnad att segla på öppet vatten och i skyddade vatten.

 

Att gå mot vågorna på öppet vatten är påfrestande för besättningen. Man blir blöt och det är svårt att få nån bra fart då varje våg stoppar upp.

 

Ju mer vågor och vind utomskärs desto hellre vill jag ha medvind. Seglar gärna i medvind upp till 15 m/s men motvindsbogar helst under 10 m/s. Inomskärs att föredra. Ingen blir sjösjuk t.ex. Man kan laga mat och äta mycket enklare. Till havs i motvind blir det termos och macka. Medvind kan den med sjöben ordna skaffningen åt de som håller i sig uppe i sittbrunnen och fixerar horisonten för att undvika sjösjuka.

 

Det kan vara jobbigt att ta sig söderut efter västkusten från Göteborg nermot Malmö när sydvästen ligger på. Då har man också motström och på kryss blir framfarten dålig. Jag har övervägt att gå över på danska sidan då. Inbillar mig att det är medström på den sidan men kan ha fel. I vilket fall så ger Danmark sjölä och man kan gå i smult vatten vilket ger bättre fart.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här på Vänern är det mer vågorna än vindstyrkan i sig som säger Stop eller Go.

 

Har varit ute i de mest skiftande förhållanden och som Peter_K säger, en kryss i kuling kan vara kul men knappast mysigt eller bekvämt om man ska nån längre bit.

Personligen går jag ut - om det gäller ett par tre timmars nöjessegling- i upp till ca 10 m/s. Har jag ett satt mål för dagen, flera timmar bort, går jag ut i upp till 12-14 m/s i förliga vindar. Står det mestadels kryss på menyn föredrar jag nog max 7-8 m/s, gärna ytterligare lite mindre... dock får man sällan välja fritt :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...