Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
fredrikpenta

Kontroll kylvatten

Rekommendera Poster

Hej,

Jag har en volvo pente 120aq med färskvattenkylning. Är det någon som har något finurligt knep för att se hur/om vattnet flödar som det ska när motorn är igång. Skulle vara praktiskt med transparenta slangar, men inte hittat några som tål höga temperaturer. (sökt även hos "riktiga" industrileverantörer) Finns enbart svarta slangar som tål höga temperaturer. Och Impellerkåporna är ju i metall så där ser man ju inget heller.

Skulle vilja ha något litet smart tips för att kunna se flöden? Någon som har idéer eller tips eller som själva installerat något finurligt? Kanske "flödesmätare"..?

 

ÄVen fråga två. Brukar ni tömma hela systemet på vatten någon gång och byta allt. Eller fyller ni på nytt glykolvatten i expansionskärlek lite då och då bara i små doser?

 

/Fredrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Hej, gjorde just en bildgoogling bara på chans.
Haha, kan bara häpna, hade själv ingen aning. Tydligen är genomskinliga kylslangar alls ingen ovanlighet ens för större motorer!?
Är väl annars denna manual som gäller för din motor, expansionskärlet* (eller förmodligen rättare uttryckt "återvinningskärlet"?) verkar vara integrerad med värmeväxlaren och dessutom på samma höjdnivå?

*) Eftermonterade system för småmotorer har ofta humhum-kärl i litet kraftigare plast samt två motvända tryckventiler i locket. I sådant fall ingår även kärlet i den trycksatta delens cirkulation, en liten slang från cirkulationen avleds upptill och mynnar vinkelrätt under locket. En ständig klen skvallerstråle indikerar alltså i sådant fall bekvämt cirkulationen, ytterligare fördel är att förbifarande luftbubblor letar sig uppåt via den slangen så att systemet därmed blir litet självavluftande. Gäller som sagt små motorer, i större motorers system verkar däremot kärlet oftast vara både tryck- och cirkulationslöst? (Vete katten om min distinktion mellan expansionskärl och "recovery tank" är rätt men jag gissar alltså att tryck och genomflöde avgör benämningen??)

Redigerad av Thomas-1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tempgivaren säger allt. Har du inget flöde på kylvatten så kommer tempen att stiga snabbt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tempgivaren säger allt. Har du inget flöde på kylvatten så kommer tempen att stiga snabbt.

Ja om temperaturgivaren sitter på ett bra ställe. Det gör den inte på alla motorer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Haver satt en termostatgivare för kylfläkt http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilreservdelar/Elsystem/Kontakter--Givare/TERMOSTATGIVARE-FOR--KYLFLAKT-2000024539/

På avgasslangens anslutning så nära motorn det går.

Minskar kylvattnet från sjövattenpumpen så är det här det blir "överhettat" först, flera minuter innan motorblocket blir för varmt.

Går också att montera den inuti avgasslangen.

Kopplade parallellt med motorblockets överhettnings givare.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Trådfrågan som den är ställd gäller väl i grunden eventuell förekomst av transparenta slangar för omedelbart och idiotsäkert (läs: ej elektronik) bra koll på flödet, typ att röntgen-blick genom slangväggar vore praktiskt.
Kan gott hålla med TS i denna fundering, alltså detta att visst vore en sådan kylslang inte dum alls.
[Men genomskinliga transparenta "plastslangar" som samtidigt är flexibelt böjliga finns nog som sagt inte för dessa temperaturer uppåt 113 grader, däremot finns oflexibelt stela glas- eller plaströr som tål tempen? (För inget säger väl egentligen att kylsystemets flexibla gummislangar inte kan skarvas med en kort stel transparent temperaturtålig impeller-indikator på nåt lämpligt ställe?)]

Men förmodligen är en sådan genomskinlig slang eller i-skarvad stel impeller-indikator heller ingen bra idé, troligen blir glasets/ plastens insida alltför snabbt ogenomskinlig av beläggningar?
[Tänker här cirkulerande glykolvatten, smutsigt sjövatten kan nog bara glömma? (Dessutom tror jag att superkoll på flödet hos cirkulerande glykolvattenflöde inte alls är prio ett vad gäller tidig varning för överhettning, man bör nog istället ha eventuella extra larmsensorer på limpans/ avgaskrökens heta metallyta.) Men likväl... om man nu en gång för alla vill ha litet extra koll...så är tanken på snabb idiotsäker flödesindikation inte alls fel då man sporadiskt råkar titta in i motorutrymmet inte alls nåt feltänk. (Jmfr mitt tidigare inlägg om småmotorer, där man alltså kan se och bedöma en liten skvallerstråle strax under påfyllningslocket.)]
Är man oroligt lagd kan man rent av också börja ifrågasätta gängse mät/reglerings-metoder gällande motorns oljetryck, för vad säger egentligen att oljeflödet/oljecirkulationen som ständigt i varje sekund bygger upp den nödvändiga oljehinnan hos kolv- vevlager funkar ordentligt? Egentligen ingenting ifall det helt minimala oljeflödet helt osannolikt råkar ha blockerats strax efter pumpen, eller hur? (Pumptrycket förblir alltid reglerat på max ca 5kgf/cm^2 oavsett, dess inre tryckventil-fjädrar märker inte av osannolika flödesblockeringar).
Flödesmätare i all ära, men man kan inte ha superkoll på allt. Men ändå... alltid kul att försöka hitta prisbilliga bra sensorer, teknikutvecklingen går ju framåt så saker som var omöjliga förr kanske är fullt relevanta idag. Blev långt igen, ursäkta.
Ps Lasse-L: Hmm... din länkade BTtermo-switch reagerar förmodligen på vattentemperaturer >=100 grader? Förstår inte riktigt hur den skulle kunna ge en extra tidig överhettningsvarning jämfört andra tänkbara extrasensorer. Förmodar att du menar just flödet/kylningen i avgasslangen och risken för bränt gummi, är också skeptisk till påståendet att den parallellkopplade switchen reagerar minuter tidigare än motorblockets (givet att dessa är placerade nära värmekällan/cylindertopparna)? Kanske kan du själv utreda vidare...?

Redigerad av Thomas-1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...