Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
marhag

Erfarenheter av Autopiloter?

Rekommendera Poster

Hej, min gamla autopilot en Simrad TP22 beslöt sig för nyligen att begå självmord på ett väldigt spektakulärt vis.

 

Eftersom all segling jag gör är antingen ensam eller endast med två personer, så gör detta att jag är i behov av en ny autopilot. Jag tyckte att den gamla var ganska ok men den hade en del svagheter så därför tittar jag på ett lite mer avancerat autopilot system som kanske kan vara lite mer kursstabil än den gamla. Lite starkare hade också inte skadat då den gamla var i svagaste laget.

 

Har tittat lite på Raymarines Ev-100 Rorkult pilot. Har någon erfarenhet av denna? Är det ett bra system? Är där något annan rorkult autopilot system som någon kan rekommendera?

 

//Markus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har använt Ev-100 på rorkult i två säsonger och är mycket nöjd. Måste dock säga att användningen har varit lite begränsad då jag mest har använt den när jag är själv och jag har inga vindinstrument (än så länge). Det jag har hunnit testa har i alla fall funkat utmärkt på en 33 fotare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har använt Ev-100 på rorkult i två säsonger och är mycket nöjd. Måste dock säga att användningen har varit lite begränsad då jag mest har använt den när jag är själv och jag har inga vindinstrument (än så länge). Det jag har hunnit testa har i alla fall funkat utmärkt på en 33 fotare.

 

Läste någonstans att den påverkar kompassen som är monterad i rattpiedestalen så pass mycket att den blir obrukbar. Var är din uppfattning om det?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, min gamla autopilot en Simrad TP22 beslöt sig för nyligen att begå självmord på ett väldigt spektakulärt vis.

 

Eftersom all segling jag gör är antingen ensam eller endast med två personer, så gör detta att jag är i behov av en ny autopilot. Jag tyckte att den gamla var ganska ok men den hade en del svagheter så därför tittar jag på ett lite mer avancerat autopilot system som kanske kan vara lite mer kursstabil än den gamla. Lite starkare hade också inte skadat då den gamla var i svagaste laget.

 

Har tittat lite på Raymarines Ev-100 Rorkult pilot. Har någon erfarenhet av denna? Är det ett bra system? Är där något annan rorkult autopilot system som någon kan rekommendera?

 

//Markus

 

vad hände med din TP22

 

jag har TP32  och är nöjd  

googlar man på raymarine autopilot  så har en del problem med dom I

 

kompisen fick lämna in sin som var 1,5 år på lagning   det var en  typ 2000

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Jag har använt Ev-100 på rorkult i två säsonger och är mycket nöjd. Måste dock säga att användningen har varit lite begränsad då jag mest har använt den när jag är själv och jag har inga vindinstrument (än så länge). Det jag har hunnit testa har i alla fall funkat utmärkt på en 33 fotare.

 

Läste någonstans att den påverkar kompassen som är monterad i rattpiedestalen så pass mycket att den blir obrukbar. Var är din uppfattning om det?

 

 

Detta känns som ett ickeproblem på en båt med rorkult. :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har använt Ev-100 på rorkult i två säsonger och är mycket nöjd. Måste dock säga att användningen har varit lite begränsad då jag mest har använt den när jag är själv och jag har inga vindinstrument (än så länge). Det jag har hunnit testa har i alla fall funkat utmärkt på en 33 fotare.

 

Vi har en Raymarine ST2000+ sedan några år tillbaka och dess oförmåga att hålla kurs så snart det går lite sjö gör att vi nu funderar på att byta till en Ev-100. Vi har en First 35 så storleksmässigt är det väl ganska lika.

 

Hur upplever du att den klarar sjö på låringen? Hur snabb är den mellan sina ändlägen? Vet du om den är hydralisk eller mekanisk med gängstång?

 

Tacksam för svar!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Jag har använt Ev-100 på rorkult i två säsonger och är mycket nöjd. Måste dock säga att användningen har varit lite begränsad då jag mest har använt den när jag är själv och jag har inga vindinstrument (än så länge). Det jag har hunnit testa har i alla fall funkat utmärkt på en 33 fotare.

 

Läste någonstans att den påverkar kompassen som är monterad i rattpiedestalen så pass mycket att den blir obrukbar. Var är din uppfattning om det?

 

 

Detta känns som ett ickeproblem på en båt med rorkult. :-)

 

 

Crap, läste bara EV-100 och missade att den finns en variant för ratt och en för rorkult. Idiotiskt att döpa modellerna till samma kan man tycka..

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har en raymarine st 2000. Funkar hur bra som helst. tror dock att det hjälper mycket att hålla båten vältrimmad och lättstyrd. Seglar lätt till gotland /Åland i hyfsat hög sjö och behöver bara göra enstaka justeringar på autopiloten, få grader i taget. 

 

Passa dig för att sätt dig nära piloten med en mobil i fickan eller ställa en fm radio nära. Då svänger båten direkt 90 grader pga påverkan på kompassen. 

 

Seglar en Albin Cumulus, ganska välbalanserad för segel...

 

När autopiloten var 8 år gammal la den av. Då öppnade jag och smörjde upp kulstången. Därefter har den gått som en klocka. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror att det är rätt vanligt att man inte trimmar in sin autopilot - eller misslyckas med intrimningen - efter båten eller efter aktuella förhållanden och då funkar de sämre oavsett fabrikat.

 

Det andra jag tror är att man kanske snålar och väljer en som är på gränsen för båtstorleken och då fungerar den sämre och slits mera.

 

Vi köpte en Raymarine 2000 rätt nyligen och det var stor skillnad beroende på intrimning och val av parametrar för aktuellt väder. I de bästa av världar så väljer autopiloten själv inställning efter vågor och vind, men det tror jag är överkurs för en autopilot för några tusenlappar.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Jag har använt Ev-100 på rorkult i två säsonger och är mycket nöjd. Måste dock säga att användningen har varit lite begränsad då jag mest har använt den när jag är själv och jag har inga vindinstrument (än så länge). Det jag har hunnit testa har i alla fall funkat utmärkt på en 33 fotare.

 

Vi har en Raymarine ST2000+ sedan några år tillbaka och dess oförmåga att hålla kurs så snart det går lite sjö gör att vi nu funderar på att byta till en Ev-100. Vi har en First 35 så storleksmässigt är det väl ganska lika.

 

Hur upplever du att den klarar sjö på låringen? Hur snabb är den mellan sina ändlägen? Vet du om den är hydralisk eller mekanisk med gängstång?

 

Tacksam för svar!

 

 

Jag har ju mest använt den som en extra hand när det har behövts så det finns mycket kvar att testa för mig.

 

Prestanda på "armen" kan du bla hitta här:

https://raymarine.app.box.com/s/deaz5pytigxlm4w63jjdiyee7ic4aqhf/1/3897333673/32376302945/1

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Planerar du att bara styra efter autopilotens egen kompass eller vindinstrument (relativt vindriktning) eller plotter?

 

Jag har en Raymarine 2000+. Jag blir inte klok på den när jag kör på kompasskurs. Jag får ändra på inställningarna beroende på vilken bog jag ligger. Jag har svårt att hitta en inställning som håller mig på en stabil kurs utan att sladda omkring. Mot plotterns waypoint funkar den bättre. På en kurs relativt vindriktningen funkar den *riktigt*bra* på bindevind-halvvind och hyfsat slör-läns, slingrar väl mycket då. Egentligen vill man segla på kurs mot skenbar vind på bidevind och kurs mot sann vind på undanvind. Men, det senare kan man inte med ST2000+. :-(

 

Jag har också en mycket tidig analog Autohelm (föregångare till Raymarine ST...). Den är riktigt bra på att segla på kompasskurs. Användargränssnittet är fantastiskt enkelt: En ratt med kompasskurs och inställning hur gropig sjön är. Nackdelen är att den inte har fjärrkontroll eller kan styra mot vinden.

 

Om jag skulle köpa en ny autopilot nu skulle jag väga in användargränssnittet, hur man väljer styrprogram, konfigurerar och sätter kurs. ST2000:an är eländig i detta perpektiv. Det finns ingen logik. Istället för några knappar till så får man köra ologiska kombinationer: +1 & -1 för något, +10 & -10 för något, håll intyckt kort för något, håll intryckt länge för något annat.

 

./stefan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...