Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024
88ericsson

Propeller till 100 hk

Rekommendera Poster

Har en 100 hk yamaha på en yamarin br 58 den toppar 35 knop skulle vilja öka topfarten lite. Propellern som sitter på idag är en 13x19 orginal, byta stigning eller bara köpa en rostfri?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur mycket är lite..?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur mycket är lite..?

Mindre än mycket :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min fråga var faktiskt allvarligt menad men det verkar som det uppfattats ironiskt. Jag ville helt enkelt pejla förväntningarna innan jag svarade mer utförligt. Båten är i nuläget korrekt proppad med givna förutsättningar och gör oxå den fart som kan förväntas. Ett propellerbyte skulle sannolikt inte ge mer än 1, 2 kanske 3 knop högre toppfart, sannolikt med negativa effekter på andra områden.

 

Yamarin 58BR såldes mest med 115 eller 150 hästar och gör då runt 40 resp 45 knop.Det finns således ett motsatsförhållande då TS vill öka toppfarten på en båt som är utrustad med en motor som är mindre än normalt. Den som väljer denna kombo åker lixom inte runt på fullgas för jämnan i min bok. Därför var jag nyfiken på förväntningarna på ett eventuellt byte..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är så att vi köpte båten begagnad med den motorn på. Lite är ett par knop till och samtidigt kanske få ner bränsle förbrukningen lite. Den varvar mellan 5500-6000 varv kommer inte ihåg det exakta varvtalet

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Black Steel är Yamahas stålvariant på den vita alu-proppen, lite vassare rätt över. Du förbättrar i princip alla egenskaper lite rätt över och kan ev även flytta upp motorn ett pinnhål till o få ytterligare lite till. Men förvänta dej inga mirakel, vi pratar små skillnader. Dyra nya men finns många beggade, här t ex:

 

http://www.blocket.se/stockholm/Yamaha_Black_Steel_60793342.htm

 

Generellt brukar Yamarins skrov gilla sk "Elefantöre-proppar" typ Turbo 1, Stilletto Advantage och Yamaha Performance som alla är systerproppar och har lite mer stävlyft och grepp än Black Steel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...