Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
Martin-Winga29

Båten på land, hur länge kan diesel stå i tanken?

Rekommendera Poster

Hej båtvänner!

 

Var på Albin Motor i fiskebäck i veckan och blev då varse att diesel blir dålig med tiden.

 

Svärfar byter motor i sin Targa 25 från tidigt 80-tal. Sist båten var i vattnet var 2013. Den har nu legat på land ca 1.5 år. Motorbytet till en renoverad penta från 90-talet (tror jag) går sakta men säkert framåt. Men det börjar bli tveksamt om båten kommer i i år.

 

Så hur länge kan dieseln i tanken stå kvar?

Han tankar alltid fullt vid upptagning, tror tanken rymmer 300 liter.

Om nu båten inte kommer i förens våren 2016 har ju dieseln stått drygt 2.5 år.

Vad händer med dieseln?

Det är den "skitiga" dieseln (utan RME?) i tanken.

 

Med vänlig hälsning, Martin.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förra båten jag köpte hade stått på land i tre år, dieseln var kraftigt utblandad med kondensvatten men den gick utan problem. Det var 1981 så RME var kanske inte uppfunnet ännu. Idag med RME i dieseln skulle jag tappa av några liter genom bränsleledningen och titta efter svart gäggel, samt sätta dit en vattenavskiljare och förfilter så man lätt kan se om det börjar komma gäggel, och sedan glatt köra på.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Diesel åldras inte på samma sätt som bensin, så i teorin nästan hur länge som helst. När det gäller faran för beväxning så kan du för säkerhets skull köpa en flaska "bränslegift" och slå i tanken, det stoppar åtminstone upp från nu. 

 

Jag skulle inte tveka att köra på 2,5 år gammal diesel, men ta med ett extra förfilter (det ska man för övrigt alltid ha med) när du kör och kolla filtret lite extra i början.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

"Gäggel" och vatten ligger på botten i tanken så tappa också ur detta om du har en bottenventil. Saknar du bottenventil på tanken så kan du pumpa upp "äckelt" med en oljepump för oljebyte. Biltema har en för 79:- kr, men det finns även andra leverantörer.

20-718_xl_1.jpg

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kapar tråden... men har samma fråga. Fast längre tid? Typ 10 år...

 

Vi har nämligen en släkting med en mindre båt som stått på land i 10 år! Så vi pumpade ur 140 liter diesel, full tank, i genomskinliga plastdunkar. Inget vatten, ingen gegga. Ser helt klart ut.

 

Någon med insikter i kemin här? Kan vi använda dieseln i en hyfsat modern båtmotor, 28 hkr Bukh?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns reservkraftsaggregat på sjukhus mm. som knappast används och där står dieseln länge, länge i tankarna. Ofta har man tankar för en till två veckors drift på full effekt och man kör i bästa fall någon timme varje månad.

 

Så länge det inte finns vatten och grumligheter i bränslet skulle inte jag tveka att använda det till min MD11, men jag skulle inte använda bränslet i en nyare bil. Dagens moderna motorer ställer höga krav på bränslet då de går på höga insprutningstryck och har väldigt tunna kanaler i dieselpump och spridare.

 

Inget exakt svar tyvärr.

 

Mackey

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Okej... Jag får demontera spridarna och mäta upp! Hehe...

Båten står på land två timmar från närmaste mack, fyra timmar från sjömack med bättre diesel.... Hmm?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja nu är det så att dieseln till reservgeneratorer byts med viss regelbundenhet, jag kommer inte ihåg perioden då det är oerhört länge sedan jag var inblandad i sådan verksamhet, men en gissning är 6-8-10 år.

 

Vid bytet av bränsle kasserades inte det gamla bränslet utan leverantören tog tillbaks det och fyllde det i sin cistern där det blandades med nyare bränsle.

 

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

allt bränsle diesel bensin mm,klarar sig nästan hur länge som helst OM det inte kommer i kontakt med luft,proppa tankventilationen,så håller den sig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

"Gäggel" och vatten ligger på botten i tanken så tappa också ur detta om du har en bottenventil. Saknar du bottenventil på tanken så kan du pumpa upp "äckelt" med en oljepump för oljebyte. Biltema har en för 79:- kr, men det finns även andra leverantörer.

20-718_xl_1.jpg

 

Mackey

Tror att det kan bli väldigt tungt att pumpa upp gägglet med en sådan pump med tanke på hur hopplöst det är att pumpa upp kall olja t.ex.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har själv färska erfarenheter (som jag gärna hade varit förutan). Tankade min 40-liters tank full för fyra år sedan. Förbrukar  ca 5-10 l per år, och har successivt fyllt på så att tanken i stort sett varit full jämt.

Men den äldsta dieseln är ju ca 4 år. I våras gick  inte motorn igång, inget bränsle fram till spridarna. Filter, filterkoppar, matarpump hade en mörkbrun mycket klibbig beläggning, som mörk sirap eller tjära. Tankens väggar hade också en tunn beläggning av liknande massa.

Den diesel jag pumpade ur tanken var helt klar, det fanns inget vatten i tanken, ingen kringflytande "klägga " heller.

Beläggningen i ledningar, pump, filterkoppar mm gick endast att lösa upp med T-sprit. Fick till slut fram bränsle ur insprutningspumpen efter att ha fått in lite t-sprit i den och värmt upp den till ca 45 grader.

Så- att det inte finns vatten i tanke är ingen garanti för att man slipper problem.

Att det inte finns "klägga" i tanken är inte heller någon garanti.

Min slutsats är:

1. Undvik diesel med RME-inblandning (misstänker starkt att det är boven)

2. Låt inte dieseln bli gammal

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

"Gäggel" och vatten ligger på botten i tanken så tappa också ur detta om du har en bottenventil. Saknar du bottenventil på tanken så kan du pumpa upp "äckelt" med en oljepump för oljebyte. Biltema har en för 79:- kr, men det finns även andra leverantörer.

 

Mackey

Tror att det kan bli väldigt tungt att pumpa upp gägglet med en sådan pump med tanke på hur hopplöst det är att pumpa upp kall olja t.ex.

Det funkade bra för oss, både vatten och "gäggel" kom upp.

Det kan säkert finnas olika problem av liknande typ, men vårt kladd låg i vattnet och kom med bra.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Diesel i sig klarar sig länge. Att man byter diesel till reservkraftverk typ var 10:e år är mest en försiktighetsåtgärd. Men dieseln i motor ska inte stå så länge därför kör man minst en gång i månaden.

 

En kille hade fått "animal farm" i sin tank. Pumpade ut allt med en borrmaskinspump sen fick det stå några månader. Sen kunde han pumpa tillbaka 98%.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...