Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
bolak1

Mercury F150/ Finnmaster 6100 MC

Rekommendera Poster

Hej!

Har bytt från Yamaha F115 till en helt ny Mercury F150 på vår Finnmaster 6100 MC.

Lerkils båtvarv har gjort installationen och sätt på en Enertia 14,5X17 tums rostfri propeller.

Båten har dock samma prestanda som innan dvs. ca 30 knop vid ca 5200 varv.

Provade att öka stigningen till 18 tum men varvtalet blev då endast 4800 varv, toppvarv är 5800 varv.

Till saken hör att vår brygg- granne har en likadan båt med nya Yamaha F150 2015 som gör 42 knop vid 6000 varv.

Motorn sitter på rätt höjd och enligt alla tester skall Mercury ha högre prestanda än Yamaha.

Kan det vara så att den rekommenderade propellern har för stor diameter eller är det något annat vi missat.

Acceleration och grepp är mycket bra, kanske lite för bra, motorn saknar dock kicken vid fullt gaspådrag som vår gamla Yamaha F115 hade.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Hur har det gått för dig med motorn / proppen?

Har precis skaffat samma båt fast med en Honda 150 hk. Har inte hunnit köra någon längre sträcka än men på de korta provkörningarna jag gjort fick jag upp den i 33-34 kn vilket kändes långsamt, hade räknat med ca 40 kn. Motorn varvade hela 6200 varv vilket jag tror är för mycket. Ska testa med annan storlek och stigning. Vore intressant och höra om du lyckats hitta fram till rätt propp på din båt. Hälsningar Joakim

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Enertia borde vara rätt propeller til denna motor och båt!

 

Men nogot är fel med siffrerna. 17 tum, 5200 rpm och 1.92 utväxling ger teoretisk 38 knop, men med nogot slip borde det blivit 35 knop...

 

30 knop ger dig 22% slip - som om du har havstulpaner på hela skorvet eller nogra hundra liter vatten i skrovet eller annan fel. Jag tänkte först att detta måste vara nogot med ny motor och inkörning. Men dette är fel i fysikken. En propell med 17, som går med 5200/1,92 ska ge mycket mer fart. Denna slirar...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...