Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
Grandecapitano

Glödstift

Rekommendera Poster

Jag har i segelbåten en Perkins Perama 18hp diesel, 3 cylindrar med glödstift. Startlåset 

är det normala 0-på-glödstift på-start. De två sista med fjäderretur. Enligt kopplingschemat i manualen förblir glödstiften inkopplade också i startläge men när jag av en annan orsak demonterade startlåset märkte jag att så inte var fallet. Startlåset kopplar nu ur glödstiften förrän det kopplar in startmotorn. Motorn har alltid varit trögstartad. Kan det bero på att startlåset är felkopplat? Å andra sidan drar glödstiften c.30A. Är det kanske för mycket för att startmotorn skall orka dra runt ordentligt?

Kunde naturligtvis pröva koppla om startlåset men det ligger mycket trångt så jag frågar er först.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är vanligt att man "glöder" en diesel 10 - 20 sekunder innan man startar den, inte samtidigt som startmotorn går. Jag tror inte att det är det som är problemet.

 

Mät upp att glödstiften för att se att de faktiskt fungerar. Det ska vara runt en ohms motstånd.

Koppla bort anslutningen och mät mellan anslutning på stiftet och gods. Har du oändligt motstånd är glödstiftet paj.

 

Du kan också skruva ur glödstiften och ansluta dem till 12 V. Då ska de blir rödglödande.

Kolla också att du får tillräckligt med ström fram till stiften. Blir de rödglödande även när du "glöder" med tändningsnyckeln?

 

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är vanligt att man "glöder" en diesel 10 - 20 sekunder innan man startar den, inte samtidigt som startmotorn går. Jag tror inte att det är det som är problemet.

 

Mät upp att glödstiften för att se att de faktiskt fungerar. Det ska vara runt en ohms motstånd.

Koppla bort anslutningen och mät mellan anslutning på stiftet och gods. Har du oändligt motstånd är glödstiftet paj.

 

Du kan också skruva ur glödstiften och ansluta dem till 12 V. Då ska de blir rödglödande.

Kolla också att du får tillräckligt med ström fram till stiften. Blir de rödglödande även när du "glöder" med tändningsnyckeln?

 

 

Mackey

Glödstiften är OK. Alla tre är 1,6 ohm och glöder. Vid start glödgar jag alltid först c.10sek förrän jag kopplar in starten. Att motorn är trögstartad kan bero på nåt annat t.ex. luft i spridarrören.  Undrar närmast varför motorn och manualen har olika kopplingar.  Vad säger era smådieselmanualer?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...