Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
chalming

Problem med Mercruiser 4.3L MPI

Rekommendera Poster

Motorn startar bra. Går bra på tomgång. Går bra i lugnt tempo omkring 0-3 knop.

Men så fort jag ger gaspådrag så kväver den sig och vill inte gå alls med tendens till att den hostar. En mindre och en större knall har den gett ifrån sig.

Släpper på gasen och så går den som den ska. Men att köra runt i 3 knop i sommar är ingen kul idé så vad kan vara fel?

 

Jag har bytt bensinfilter inkl fäste då det såg ut som det aldrig blivit bytt. Problemet kvarstår.

 

Tacksam för hjälp.

 

post-107447-0-85987500-1436090786_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Knall? Står tändningen gen rätt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Insprutningsmotor alltså, efter du kollat tändningen och om den är ok försök få hjälp av någon som kan mäta bränsletrycket, är det fel blir det aldrig någon ordning.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Okey, tändning och bränsletryck är första förslagen. Kom gärna med fler förslag :rolleyes: ..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du korrekt bränsle och tändning är nog nästa steg spjällgivare eller någon annan givare. Tippar dock på bränslebrist...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Hade detta på en insprutningsmotor där en liten sten satt sig i mitt förfilter till pumpen, gick bra upp till 1500varv sedan precis samma problem, gissa om det tog tid att komma hem.

 

Förmodligen gunk från tank som satt sig någonstans innan insprutningspumpen så den inte kan suga ordentligt. 

 

Jag såg en massa luftbubblor in till pumpen (mer vid gaspådrag) just pga transparent förfilter

 

Måste ju synas om du mäter trycket på fuelrailen (om den går att komma åt med ett t-stycke)

 

Mvh Rickard

Redigerad av rickardp

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Haft liknande fel på en 4.3 EFI. Det var bränsletrycksregulatorn som hade gett upp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Tackar för svar. Har sugit ur bränsle från botten nu också ifall det skulle vart vatten i men det blev ingen skillnad.

Gick bra en stund idag, kom till och med upp i planing, men efter ett tag så började problemen igen. Upp till 1000-1500 varv går den hyfsat.

Vi får försöka få tag i en mekaniker då de tips ni ger är saker jag inte fixar själv tyvärr.

Filmklipp:

http://www.webidoo.net/diverse/batmotorfel.mp4

Redigerad av chalming

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...