Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Anderoid

Vatten under motorn :(

Rekommendera Poster

Har precis köpt båt med inombordare för första gången. Motorn är 2007 mercruiser 4,3 mpi sötvattenskyld med alpha drev. Efter första turen i båten kunde jag svampa upp ca 0,5-0,8 liter vatten under motorn :( När jag kom tillbaka dagen efter fanns inget vatten där så verkar "bara" läcka vid drift.

 

Jag har också haft motorn igång ca 5-10 minuter vid kaj men har inte sett något vatten. Vattnet smakade salt med möjligtvis en ton av beska. Temperaturen var som i havet.

 

Någon som kan ge mig några tips? Är mycket bekymrad :(

 

Tacksam för svar.

 

/Jimmy

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle bara torka upp det och försöka lista ut varifrån det kommer. Det är ju ingen fara på taket med så lite vatten under motorn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ingen som har nått tips om vad jag ska kolla? Kan det uppkomma vid styrning och isåfall både om jag vrider stillastående vid brygga och vid drift? Eller kan det komma vid ett visst varvtal? Hur kan jag isåfall varva motorn vid kaj utan att lägga i Växel och åka? Blir ett mer komplicerat projekt att försöka kolla när man kör.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan det vara så att vattnet inte alls kommer från motorn utan från någon genomföring längre fram t.ex. och rinner bakåt när man åker?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det bästa är nog att börja med att titta i motorrummet under körning. Jag skulle inte vara orolig över så lite vatten. I teorin ska det visserligen inte komma in något vatten alls men teorin stämmer sällan helt med verkligheten.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du ska titta efter en läcka på kylsystemet eller en läcka vid skölden. Om det verkligen bara kommer in vid körning så är ju kylsystemet troligast.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är inte troligt att det uppkommer pga styrning. Styrtappen skulle kunna läcka men då kommer det in vid stillaliggande och INTE vid körning. En bälg skulle kunna läcka men då skulle det komma in hela tiden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla tips. Var ute en snabbis idag igen och testade, dock med samma resultat :( Var helt torr innan avfärd och efter ca 10 min färd låg ca 0,5l under motorn... Vattnet såg lite brunaktigt ut men var inte varmt. Kunde inte se några spår från var det kommer ifrån.

 

Har också lagt märke till att behållaren som är märkt coolant recovery system är helt tom, ska den vara det? Antar att det är någon form av expansionskärl för sötvattenskylningen men bör väl vara en del i den iaf?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla om det är söt eller salt vatten du har under motorn?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Säker på att det inte kommer från annan plats i båten och rinner bak när du kör?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett gammalt husmorsknep är att lägga ut tidningar i motorrummet, köra en sväng och sedan kolla varifrån vattnet kommer.

 

Jag skulle dock inte oroa mig för ett så litet läckage av vatten. Värre vore om det var motorolja eller bränsle...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack alla! Ska testa varva motorn i friläge när den ligger vid kaj och lägga tidningar under och se var det kommer ifrån.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla tips. Var ute en snabbis idag igen och testade, dock med samma resultat :( Var helt torr innan avfärd och efter ca 10 min färd låg ca 0,5l under motorn... Vattnet såg lite brunaktigt ut men var inte varmt. Kunde inte se några spår från var det kommer ifrån.

 

Har också lagt märke till att behållaren som är märkt coolant recovery system är helt tom, ska den vara det? Antar att det är någon form av expansionskärl för sötvattenskylningen men bör väl vara en del i den iaf?

 

"Har också lagt märke till att behållaren som är märkt coolant recovery system är helt tom, ska den vara det? Antar att det är någon form av expansionskärl för sötvattenskylningen men bör väl vara en del i den iaf? "

 

Låter som du kan ha läckage från färskvattenkylningen! Borde nog vara kylvätska i denna tanken. Finns det ingen markering på den "min" och "max"?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har haft liknande problem.

Kolla som sagt tidigare om vattnet är sött (regnvatten som läcker in?) eller salt (dvs om du ligger med båten i saltvatten - läckage utifrån via t ex propelleraxel) eller glykolhaltigt vatten (inre motorkylsystemet).

 

I mitt fall hjälpte det att byta ut gamla motorkuddar samt rensa dräneringen från sittbrunnen - läckaget kom både från propelleraxeltätningen och läckande lucktätningar i sittbrunnen. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du någon info om bälgarna har bytts?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Vattnet smakar salt så det borde vara från Östersjön. Det har också varit rätt kallt när jag kollat. Det har inte kommit något när den legat igång på tongång. Kan det betyda att det kan vara propelleraxeln?

 

Bälgar är inte bytta vad jag vet.

 

Båten ligger med kapell hela tiden så inget regnvatten kan komma in heller.

Redigerad av Anderoid

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Urk.  Jag har personligen lite noja för just bälgarna.  Har du möjlighet att lyfta båten och kolla hur det står till? 

Att köra med vatten i just drivknutsbälgen pajar knutarna och lagret innanför mår nog inte heller bra.

 

Vänta lite, jag har fått vatten under motorn när jag slarvat med locket till sjövattenfiltret. Då kan det pressas ut där och sedan rinna ner under motorn. Mer vatten ju mer man kör men inget när man ligger still.   Jag har en KAD43 där sjövattenfiltret sitter lätt åtkomligt rakt ovanför sjövattenpumpen. En plastburk med skruvlock. Finns det motsvarande konstruktion på Mercruiser?

Redigerad av Anders_St

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Tror likt Robert99 ovan (inlägg #13) att läckaget härstammar från det trycksatta glykolsystemet.
Hmm... både att "behållaren för coolant recovery" är knustorr plus att läckaget bara tycks uppträda med varm motor talar starkt för detta? Nå, åtminstone såpass att att det spåret bör utredas närmre.

[slutna glykolsystemet trycksätt normalt till måttliga 1 bar/ 1Atö alltefter tempen stiger, detta genom att ventiler reglerar s.a.s. lagom pyspunka då vätska/gas expanderar. Vinsten med detta arrangemang med litet högre tryck blir höjd kokpunkt så att hela kylsystemet kan göras mindre än annars. (Tror Formel-1 bilar som jämförelse faktiskt har uppåt fem bar av samma orsak?)]
Vad är då egentligen den principiella skillnaden mellan "expansions-kärl" och snarlika coolant recovery?
Mitt svar får bli trycket inne i själva baljan, men obs alltså inte trycket inuti det övriga slutna systemet.

Smärre motorer har ofta trycksatta baljor med tryckreglering i locket enligt min saxade bilds högerdel nedan. Stora V8:or och liknande tycks däremot ha trycklösa baljor likt bilar (där tryckventilerna istället sitter i kylen/värmeväxlarns stadigare plåt på bilars vis).

Vete katten, men skillnaden beror knappast på övertryckets storlek - för det är alltså samma 1bar/ 1Atö för såväl stora som små motorer som vanligen gäller. Kanske är det hela mest en praktisk fråga, stora motorer innehåller jämförelsevis mycket glykolvätska. (Med naturlagsenliga X procent expansion i bägge fallen blir kanske trycksatt balja alltmer otymplig stor och dyr desto större motor?)
post-86835-0-33494400-1436194170_thumb.jpg

 

Redigerad av Thomas-1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet inte hur mercrusier är ihopskruvat i akterspegeln..Hade samma problem under min motor..Tog bort drev o motor i våras..Sitter tjocka tätningar innanför o utanför akterspegeln..Efter koll av dessa tätningar o ihopskruvning har jag inte haft en droppe under motorn...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Bara för att understryka att det kan vara enklare än man tror:

 

Hade ganska exakt samma problem på vår Askeladden 645 Beetle med 4,3 MPI. Felsökte som tokig, men det läckte inget vid kaj. Varken med växel i eller ur, höga eller låga varv. Dock efter varje körning.

 

Det visade sig bero på en liten vattensamling i utrymmet bakom gallret till motorrumsfläktens utblås, som bara rann baklänges genom fläkten ner i motorrummet vid kraftig lutning - vilket såklart aldrig hände vid kaj utan bara under gång i planingsfart :-D

 

Så gör som tidigare föreslagits - bred ut lite tidningar, inte bara under motorn utan vid fläktutsug mm - och glöm inte att prova med slagsida också!

 

Edit: och om du inte redan räknat ut på annat sätt så varvar du motorn vid kaj genom att trycka in knappen vid reglagets bas, frigör reglaget med tumknappen som vanligt och för reglaget framåt.

 

Om du inte ligger förfärligt illa till kan du också kolla med växel i vid kaj på tomgång. Håller inte fendring och förtöjningar för detta är det läge att se över detta också ;)

Redigerad av Ljusdans

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Återigen tack så mycket för all hjälp och tips. Blåser kuling idag och ska göra så ett bra tag framöver :( Kunde dock fylla på expansionskärlet med ca 0.5l glykolblandning och kommer fortsatt ha koll på den så att det inte försvinner något.

 

Idag kunde jag köra motorn utan växel och varvade upp till ca 2000 rpm under någon minut men tidningspappret var torrt. Det vatten som kommit innan har smakat salt så tror inte det är det slutna kylsystemet, möjligen saltvattenkretsen som kyler den men då borde det väl läcka även vid kaj?

 

Kan väl fortfarande vara propelleraxeln som är skev? :(

 

Jag ska testa att lägga en handduk i slangen till fläktutblåset och se om den blir blöt. Jag har en Askeladden också fast C6a.

 

Sjövattenfiltret kan jag inte hitta så kan inte kolla locket till det.

Redigerad av Anderoid

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du har ju Alphadrev. Det kan inte läcka in i båten via propelleraxeln. Det är en fysisk omöjlighet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det skulle som sagt kunna läcka in vid drivaxeln men endast om det är hål i, eller läcka vid, drivknutsbälgen men då skulle det läcka hela tiden. Inte bara när du kör.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej om du inte hittar locket till sjövattenfiltret hur rengör du det då?

har du sett sjövattenintaget när du bottenmålat? då vet du ungefär vart du skall börja leta, det kan ju mycket väl läcka in vid den genomföringen eller bara att den slangen är torrsprucken eller bara en slangklämma till sjövattnet som är lös.

Du skriver propeller axel! men du har ett drev va! annars kan det ju läcka vid axeltätningen som skall öppnas och luftas på hösten för att sen inte glömmas att dra åt efter sjösättning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alphadrev och 4.3L motor brukar ta in kylvattnet via drevet och då finns det inget separat kylvattenintag och troligen ingen sjövattenfilter heller. (Men det kan finnas.)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi har som sagt precis köpt båten så därför vet jag mycket lite om den. Blåser fortfarande för mycket för att åka ut och testa men kollade till den idag och läcker som sagt inget när den ligger vid brygga. Jag kollade också konstruktionen med fläkten till utsuget och har mycket svårt att tro att vatten skulle kunna komma ner utifrån och ner där :(

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är inte fuktigt vid styrtappen ( gimbal ring ) på drevet, är det slitet där kan vatten komma in när drevet rör på sig när man styr eller bara av belastningen i fart framåt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

 

Har nu hunnit vara ute med båten 2 korta turer. Problemet kvarstår att det ligger några deciliter vatten längst bak under motorn när jag kört med båten. Börjar tro att det kommer någonstans från akterspegeln? Testade köra några distans i endast marschfart och då var det bara 5-10cl vatten. Torkade torrt och testa igen några distans när jag drog på fullt ca 4500 varv 35 knop ett litet tag för att sedan gå ner i marsch igen och efter det var det ca 2 dl vatten där under.

 

Rent spontant känns det som att det kommer mer vatten ju snabbare jag kör. Nu är det som många har sagt innan ingen större fara med så lite vatten men jag vill ju ändå veta var det kommer ifrån och vad jag ska säga åt mekanikern att kolla efter i höst när den ska in på service.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är inte fuktigt vid styrtappen ( gimbal ring ) på drevet, är det slitet där kan vatten komma in när drevet rör på sig när man styr eller bara av belastningen i fart framåt

Det kan omöjligen komma in den vägen när båten planar eftersom styrtappen då är långt ovanför vattenytan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...