Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Stammis

Penta MD21B (grå olja efter varmkörning)

Rekommendera Poster

Hej

 

Jag är ny här på forumet men har kikat in här vid några tillfällen. Mycket fin kunskap här.

 

Jag är nybliven ägare till en Trålaren med en Md21B motor.

 

När vi tog den från Ellös till Ljungskile gick remmen till pump och generator. Motorn blev överhettad och "nöp". Den dog.

Efter ett litet tag startade den. Kunde försiktigt gå in till Henån. Där kunde jag lägga på en ny rem.

Sedan startade båten och vi kunde köra den utan avbrott hem i ett par timmar.

Senare konstaterade jag att oljan är grå. Det bubblar i kylsystemet enl. en sakkunnig som kikat på den och säger att det inte ser vackert ut.

Motorn startar och går i mitt tycke helt ok. Men att köra med den är otänkbart.

 

Vi har pratat om att hitta en ok begagnad MD21B och bara byta rakt av för att spara tid. ( och pengar)

Samtidigt tycker några jag pratat med att det borde räcka med att byta topp och packning. Varmköra, pumpa ur smörjan, byta olja ett par ggr tills det är rent.

 

Historien är att att motorn har varit genomgången "renoverad" och gått endast två somrar och då inte så många timmar. Sedan har den stått 3-4 år tills vi köpte den. Och den gick som sagt väldigt fint när vi startade färden. Den stod och gick mjukt och fint på tomgången i över en halvtimma. Och säljaren hade varit ute några vändor med den innan också.

 

Nu vill jag ha kloka råd.

 

Ska jag satsa på en beg motor som  funkar ok?

Ska jag ge mig på att byta topp själv (för att hålla nere kostnad) och sedan konstatera att det räckte eller att det är mer som är galet med den och då byta hela motorn?( Då kan man ju ha tid på sig att ta det långsamt och byta olja i lugn och ro.)

Är det svårt att byta topp? har aldrig gjort det , men skruvat en hel del med diverse bilar.

Är det ett elände att få ur all olja?

 

Eller är det kanske någon här som har eller vet om en MD21B som är till salu här på västkusten. Eller en rak och fin topp för rimlig peng.

 

Jag vet att det finns bättre och nyare motorer och ad MD21B är en ålderstigen spis. Men i mitt fall gäller att hålla nere kostnaderna till minimum.

 

Vad hade ni gjort mina damer och herrar?

Handfasta mektips ang topplocksbyte mottages tacksamt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Klassiskt fel på MD21orna är en krökt topp. Man får aldrig övervarva eller låta en sådan gå varm.

Plana toppen och byta topplockspackning är ett jobb som du nu med 100% säkerhet har framför dig.

Bistert men sant, tyvärr.

 

/B

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om vev-, ramlager, foder kannor och ringar är OK så är det ju klart lönsamt att "bara" plana toppen.

Ta isär spisen mät och begrunda, ta där efter beslut om ev. byte eller rep. av befintlig maskin.

 

Fram tills dess får ni väl bryggsegla lite.

 

/B

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om vev-, ramlager, foder kannor och ringar är OK så är det ju klart lönsamt att "bara" plana toppen.

Ta isär spisen mät och begrunda, ta där efter beslut om ev. byte eller rep. av befintlig maskin.

 

Fram tills dess får ni väl bryggsegla lite.

 

/B

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack Bosse

 

Ja det är lite så jag tänker. 

Fast hellre köpa en befintlig topp som är rak kanske....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack Bosse

 

Ja det är lite så jag tänker. 

Fast hellre köpa en befintlig topp som är rak kanske....

 

Ofta när man överhettar dem så sjunker fodren i blocket för att O-ringarna blir förstörda av värmen. Du måste mäta att de sticker upp tillräckligt annars räcker det inte att byta topp, du måste dra ur fodren och byta o-ringarna med. Det är då lika bra att helrenovera.

 

MD21 är en billig motor att helrenovera så skall du ha en riktigt bra motor till lågt pris och kan skruva själv så är den nog bland det billigaste i båtmotorväg i den storleken att renovera om man kan skruva själv. Om inte skruva själv , glöm det.

Grundmotorn är riktigt bra slitvarg trots allt snack om motsatsen. Det finns väldigt många som fortfarande tuffar och går. Precis som de flesta andra båtmotorer dör den av rost och onödiga överhettningar pga dåligt underhållna kylsystem. Den tål inte heller precis som de flesta andra gamla båtmotorer att gå på nära fullgas jämnt.

 

Med det sagt så går en helrenovering på 40-50 kkr men då blir den i princip som ny , så billigt är relativt. Det som gör att man kommer billigare undan är att alla vitala delar finns att köpa från andra källor än Penta som inte själva byggt grundmotorn. Att byta till en helt annan typ motor för ofta med sig en massa andra kostnader i båten istället.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Tack Bosse

 

Ja det är lite så jag tänker. 

Fast hellre köpa en befintlig topp som är rak kanske....

 

Ofta när man överhettar dem så sjunker fodren i blocket för att O-ringarna blir förstörda av värmen. Du måste mäta att de sticker upp tillräckligt annars räcker det inte att byta topp, du måste dra ur fodren och byta o-ringarna med. Det är då lika bra att helrenovera.

 

MD21 är en billig motor att helrenovera så skall du ha en riktigt bra motor till lågt pris och kan skruva själv så är den nog bland det billigaste i båtmotorväg i den storleken att renovera om man kan skruva själv. Om inte skruva själv , glöm det.

Grundmotorn är riktigt bra slitvarg trots allt snack om motsatsen. Det finns väldigt många som fortfarande tuffar och går. Precis som de flesta andra båtmotorer dör den av rost och onödiga överhettningar pga dåligt underhållna kylsystem. Den tål inte heller precis som de flesta andra gamla båtmotorer att gå på nära fullgas jämnt.

 

Med det sagt så går en helrenovering på 40-50 kkr men då blir den i princip som ny , så billigt är relativt. Det som gör att man kommer billigare undan är att alla vitala delar finns att köpa från andra källor än Penta som inte själva byggt grundmotorn. Att byta till en helt annan typ motor för ofta med sig en massa andra kostnader i båten istället.

 

Mycket uttömmande och informativt. Jag tackar.

 

Min fråga blir då hur svårt det är att lyfta fodren och ge dem nya o-ringar. Är det "bara" att dra upp dem och pilla dit oringar= färdigt, eller är det knivigt tungt och svårt att komma åt, delar som kan gå sönder etc. Eller kanske helt logiskt när man ser det. Det skall nog lösa sig.

 

Nu blir det någon vecka snickeri i fjällen innan båt skruvande. Jag lovar att återkomma med slutord även om det kan dröja. Jag tackar för er klokskap och välkomnar ännu mer erfarenheter, aspekter och mek tips.

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Skall ta mig an en väns MD21B som blivit inkontinent i oljetråget (glykol)

 

Vad jag förstår så sitter schimsen under fodret och tätningarna på övre delen av fodren.

 

Fodren skall mätas hur långt de sticker upp (0.025-0.08mm) över toppdecket (finns specialskruv som man spänner fast fodren med när toppen är borttagen för att få rätt mått), allt under 0.025 är inte bra och måste schimsas om, jag antar att man får klocka upp hur mycket differens det är och lägga till motsvarande i schims under fodret. Skall man ta ur ett foder så måste kolven ur, vilket betyder att tråget måste ur, vilket betyder att motorn förmodligen måste lyftas ut eller upp vilket gör det hela mer komplicerat.

 

Toppen skall mätas upp för skevhet (max 0.2 på diagonalen och 0.1mm på längden), innan planing skall tydligen förkammarna tas bort och svarvas av motsvarande det som tagits på toppen under bearbetningen.

 

Men som sagt detta är min första diesel. Bilder kommer nog att tas och publiceras åtkomligt på nätet (har inte hittat någon som dokumenterat topplockslyft med bilder).

 

Mvh Rickard

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är väl ganska troligt att kolv och cylinder tagit skada när dessa värmenypt :(

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Skall ta mig an en väns MD21B som blivit inkontinent i oljetråget (glykol)

 

Vad jag förstår så sitter schimsen under fodret och tätningarna på övre delen av fodren.

 

Fodren skall mätas hur långt de sticker upp (0.025-0.08mm) över toppdecket (finns specialskruv som man spänner fast fodren med när toppen är borttagen för att få rätt mått), allt under 0.025 är inte bra och måste schimsas om, jag antar att man får klocka upp hur mycket differens det är och lägga till motsvarande i schims under fodret. Skall man ta ur ett foder så måste kolven ur, vilket betyder att tråget måste ur, vilket betyder att motorn förmodligen måste lyftas ut eller upp vilket gör det hela mer komplicerat.

 

Toppen skall mätas upp för skevhet (max 0.2 på diagonalen och 0.1mm på längden), innan planing skall tydligen förkammarna tas bort och svarvas av motsvarande det som tagits på toppen under bearbetningen.

 

Men som sagt detta är min första diesel. Bilder kommer nog att tas och publiceras åtkomligt på nätet (har inte hittat någon som dokumenterat topplockslyft med bilder).

 

Mvh Rickard

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanoninfo. Då låter det som att det kan bli ganska omfattande. Phuu!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag rivit isär motorn.

Plockat av toppen , avgaset och vattenpumpen.

Det tog en veckas laddning att våga börja skruva sen gick det av bara farten.

 

Ganska svårmekad konstruktion då så mycket sitter fast i toppen. Va pumpen tex.

 

Topplockspackningen var ok och toppen likaså. Foder och kolvar också som de ska.  Däremot var packboxarna i Va pumpen slut. 

Min mekaniker vid bryggan säger att det till hundra procent är va pumpen som orsakat det hela.

 

Nu har han packat om pumpen och återmonterat topp och allt. Ny topp packning så klart. Kvarstår gör nu att tömma på olja och köra rent ett par rundor så får vi se.

 

Det betyder i korthet att det vi trodde var varmkörning inte var det. Visserligen gick den upp i temp när remmen gick av men vi var ju då ytterst försiktiga med motorvarvet.

Kanske den dog på lågvarv för att den inte orkade med geggan ( majonäsen) i motorn, och inte  "nöp" som vi först trodde.

 

Att det bubblade i expansionskärlet vid testkörning innan mekningen kan jag inte förklara. Det tydde ju på topplock men kanske samma symptom med kass va-pump.

 

Om det nu är så (återstår att se ) har vi ju haft tur ändå.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kass packning i toppen behöver inte synas med ögonen, det kan vara trasigt ändå... Hårfin spricka.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kass packning i toppen behöver inte synas med ögonen, det kan vara trasigt ändå... Hårfin spricka.

Japp,

 

det var allt rostangepp och ett minimalt "släpp" i materialet runt ena kolven i packningen vid närmare granskning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...