Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
MrHurley22

Nack och fördelar med den här båten

Rekommendera Poster

Hejsan! Jag skulle vara tacksam för synpunkter på den här båten som jag tittat på och överväger att köpa, vad är ok och vad är dåligt som kan ge massa extraarbete och därmed kan sänka priset på båten.

 

Är väl införstådd med Senorita Helmsmans seglaregenskaper och det är just dem jag vill ha. Ägaren vill ha 88.000 men jag vill inte ge mer än 50 pg av allt som inte känns ok, hur tänker ni som har längre erfarenhet av just segelbåtar ?

Länk till bildalbum: https://m.facebook.com/patrik.sodergren.75/albums/841067742650277/?ref=bookmarks

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alla har inte fejan 

 

Och vill inte ha, så lägg in bilder här

 

 

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sorry jag har bara mobilen och ser inte nån funktion för bilduppladdning, så att visa bilderna ur mitt fb-album var en bra möjlighet trots allt.

 

Förstår att du inte har fb och respekterar det så klart, då får jag hoppas på att några andra har fb och kan se bilderna :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Båten ger ett lite ovårdat intryck, men jag ser inget på bilderna som inte är normalt för årgången. Det ser ut att vara en hel del "städjobb", men jag ser inget som är svårt eller omöjligt att åtgärda.

 

Det som kostar och som man inte gärna kan gör själv är; segel (30 000:- kr), kapell (5 000:- kr), sprayhood (7 000:- kr), dynor (20 000:- kr) och givetvis motor (70 000:- kr om man gör en del själv).

Priserna är mina uppskattningar.

 

Här är en annan Senorita H. du kan titta på, http://www.blocket.se/stockholm/Seniorita_Helmsman__S_168__Hostpris_60404704.htm?ca=11&w=3

De bilder 

 

Jag tycker du ska kolla hur inredningen ser ut jämfört med andra SH. Många båttyper på 70-talet - jag tror även denna - levererades som 1/4-. 1/2-, 3/4-fabrikat och vissa även bara som skrov där köparen gjorde allt inredningsarbete själv. Ser allt ok ut snickerimässigt är det inte mycket att klaga på, men om det glipar och är snett så kanske man inte ens vill köpa båten. ut.

 

Tillägg: Spisen (den man lagar mat på, inte motorn) ser ut som 80-tal, men är inte så dyr att byta.

 

Mackey

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu är jag inte särskilt erfaren men en äldre båt med teakdäck är ett blivande renoveringsobjekt. En äldre båt med teakdäck som det läcker in vatten i är ett akut renoveringsobjekt!

En ny toa, spis eller riggdetaljer är ju lätt att fixa medan ett vattensjukt laminat är ett stort projekt
Spontant så skulle jag titta på flera andra båtar och se om de är i bättre skick för samma pengar.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Måste kanske förtydliga mitt klick på BSven, Jag gillar naturligtvis inte att det är ett läckande teakdäck.

 

Utan att sett några bilder, sky läckande teak däck som pesten, ja även dom som inte läcker nu, för det är en källa till framtida beskymmer.

 

 

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att titta på båtar är ganska kul och jag åker gärna med bekanta och tittar. 

Det är alltid lite svårt med bilder men det här ser inget vidare ut, jag hade nog aldrig gått ombord.

Teakdäcket ser mycket dåligt ut, troligen "nödtätat" flera gånger. Ska man sälja en båt så får man snygga till lite. Orkar man inte det så har man troligen inte orkat sköta något annat heller.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla synpunkter och iaktagelser! Tolkar det som att båten inte är värd 75.000 och att 50 skulle vara ganska rimligt.

 

Nej precis det är inte teak, det är ett gummi/plastliknande material. Men då det ploppar upp lite här och var och det svarta fyllnadsgummit är åldrat på många ställen så gissar jag att det är åtskilligt framtida arbete med det..

 

Motorn tycker jag om man ser på bilderna slarvigt målad och omskött. Och att det efter regn finnes nån cm vatten nere under under bänkarna i ruffen på babords sida känns inte bra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skrov och mast är nog värt 40-50' anser jag.

En del bara älskar segelegenskaperna. Andra hatar dåligt med utrymme?

 

Skälet att man inte får mer än 60-90' för båttypen idag är att kostnad för nya segel, renovering av motor, nya dynor och uppdaterat elsystem inkl ny kylkompressor och fyra nya små solceller gör att båten konkurrerar med båtar i prisklassen 250-300'... Och där finns hur mycket som helst? Med stor toa...

 

Tillgång och efterfrågan ger låga priser. Du får alltid räkna med att fixa till en stor båt, inköpt för 60'

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...