Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
BboatB

Beg marknaden, är det något liv i den?

Rekommendera Poster

45 minuter sedan, Lawson säger:

Men det där svårt att veta vilka som är heta och kalla objekt på beg. marknaden 

En sak är tyvärr ganska klar, segelbåtar är "kalla" och blir antagligen bara kallare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan, bhemac säger:

En sak är tyvärr ganska klar, segelbåtar är "kalla" och blir antagligen bara kallare.

 

Är även nyare segelbåtar kalla?

 

När det gäller motorbåtar råder det brist på många modeller < 10 år. Sannolikt en kombination av att det är hyfsat god efterfrågan på nästan nytt (tagit stor värdeminskning) och det faktum att båtbranschen kraschade i sviterna av 2008, så antalet nya båtar som kom ut på marknaden därefter har varit få.

 

70/80-talsbåtar finns det nog långt fler objekt till salu än potentiella köpare, oavsett pris.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
29 minuter sedan, ArneRadar säger:

Är även nyare segelbåtar kalla?

Det säljs nog några men när det gäller nyförsäljning så är runt var 50:e ny båt en segelbåt. Det säger en del om marknaden

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 minuter sedan, bhemac säger:

Det säljs nog några men när det gäller nyförsäljning så är runt var 50:e ny båt en segelbåt. Det säger en del om marknaden

 

Både ja och nej - på begagnatmarknaden kan ju dessa få nysålda segelbåtar vara rätt eftertraktade, precis på samma sätt som flera nyare motorbåtar.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan, nilsnobbing säger:

 

Intressant tanke om man vänder den åt andra hållet. Vilken båt skulle vi ha köpt för tio år sedan om vi har för avsikt att sälja nu? Ur strikt ekonomisk synvinkel alltså.

 

Nils Nobbing

 

 

En så liten och billig som möjligt.

Eller happymeal på MD då fick man små leksaksbåtar på köpet..

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan, bhemac säger:

Det säljs nog några men när det gäller nyförsäljning så är runt var 50:e ny båt en segelbåt. Det säger en del om marknaden


Gör det verkligen det?

Segelbåtar (undantaget ett litet antal "tävlingsredskap" i form av diverse jollar och tävlingskölbåtar) görs knappast i storlekar under ca 28-30 fot i dag, och genomsnittsstorleken är säkert 35-37 fot för nyförsäljningar. Motorbåtar, däremot, är populära i allt från 4-5 meters öppna båtar med 10-30 hk utombordare, till 6-8 meter långa DC, WA, och allt vad de heter, som ändå inte är i samma storleksklass, eller prisklass, som genomsnittssegelbåten.

Jämför man försäljningsstatistiken för nya segelbåtar med storleksmässigt, och prismässigt, jämförbara motorbåtar, är det då en jättestor skillnad längre?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 hours ago, nilsnobbing said:

 

Intressant tanke om man vänder den åt andra hållet. Vilken båt skulle vi ha köpt för tio år sedan om vi har för avsikt att sälja nu? Ur strikt ekonomisk synvinkel alltså.

 

Nils Nobbing

 

 

Ovan fråga gillar jag bättre. Jag säger det som noterats tidigare: en mindre motorbåt, ofta med stor motor och gärna med hytt. Eller ska man hyra båt eller deltaga i en båt-pool?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan, bhemac säger:

En sak är tyvärr ganska klar, segelbåtar är "kalla" och blir antagligen bara kallare.

Sant folk i farten har inte tid segla fem veckor idag. Snabbt fram snabbt hem, snabbt till ditt resmål. Korta turer bad och sol en helg som övernattning, ligga på trailer enkelt upp och i, inga kostnader på marinor o dyl, båten på tomten. Vi får nog se dessa enorma containrar med flyor  snart som rätt svårsålda. 25-30 fot daycruiser tror nog jag ligger i framtiden, tvilling montage blir ett big no no. Tank värd tanke ja vi får se.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Intresset för segelbåtar - eller ointresset för motorbåtar - kan ändras snabbt av det världspolitiska läget och tillgången/priset på benson och diesel.

 

Vad händer om dieseln plötsligt kostar 30:- kronor litern?

Lika plötsligt rasar priset på motorbåtar till förmån för en prisökning på segelbåtar.

 

Det är för mycket oförutsett som kan påverka intresset för olika båttyper för att det ska vara möjligt att göra en bra investering. Köp en båt du tycker om och räkna med att du kan förlora en större del av det du köpte båten för.

 

Just nu verkar det troligare att flytande bränslen tar slut eller går upp i pris än att vinden tar slut.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Båtarna går nog kanske inte på diesel eller bensin om tiotalet, år då har elen kommit ut på sjön. Dieseln kommer nog bli kvar i överskådlig tid, sen är det väl så med att just en dbo motor kan man i princip köra på vad som helst, hvo, rapsmetyl, svartlut osv. Men visst är det sant det du påtalar tycker rent generellt att motor verses segel borde vara 50-50, segelbåtarna har minskat rejält tyvärr. Men tiden för att segla tre dagar för att komma till en sluss ut i skärgården och lika hem igen, den tiden finns inte tyvärr idag hos stressade barnfamiljer. Så ser de ut i min bekantskapskrets iaf. Man vill ha en enkel båt med övernattningsmöjlighet, enkel ta upp enkel lägga i, dyra båtplatser hos kommunen undviks etc etc.

Redigerad av kossor

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan, Mackey säger:

Vad händer om dieseln plötsligt kostar 30:- kronor litern?

Lika plötsligt rasar priset på motorbåtar till förmån för en prisökning på segelbåtar.

Absolut. Segelbåtarna lämpar sig också ganska bra för eldrift, inte like enkelt med 300hk i motorbåtarna. Även om alternativa bränslen kommer så lär de inte bli radikalt mycket billigare än dieseln.

Många tror att framtiden ligger i motorbåtar som går i 7 knop. Ett alternativ är då äldre segelbåtar men kanske utan segel.

Man kan också fundera på om människa behöver stress på sin fritid. Andelen som tex åker på cykelsemester ökar tex. Även miljökraven kommer att dämpa farterna.

En välskött, äldre segelbåt är nog en bra investering idag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 minuter sedan, bhemac säger:

 

Många tror att framtiden ligger i motorbåtar som går i 7 knop. Ett alternativ är då äldre segelbåtar men kanske utan segel.

 

Det påstås i diverse båttidningar att intresset för snipor, halvplanande antar jag, ökar.

Så ombyggnad av överblivna segelbåtar kanske är en växande branch.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
32 minuter sedan, Gundj säger:

Så ombyggnad av överblivna segelbåtar kanske är en växande branch.

Det tror jag. En kille, fiskegalning, bytte sin snabba båt mot en Vega med förkortad mast. Tyckte det blev jättebra. Resorna tog mera tid han men han kunde lugnt dricka sitt kaffe mm.

De flesta har inte tänkt i de banorna och man behöver visa vägen. Det finns många segelbåtar med inte så stort djupgående och som är betydligt trevligare i sjön än de flesta snipor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 timmar sedan, Mackey säger:

Vad händer om dieseln plötsligt kostar 30:- kronor litern?

Lika plötsligt rasar priset på motorbåtar till förmån för en prisökning på segelbåtar.

 

 

1 timme sedan, bhemac säger:

Absolut. 

...

En välskött, äldre segelbåt är nog en bra investering idag.

 

58 minuter sedan, Gundj säger:

Så ombyggnad av överblivna segelbåtar kanske är en växande branch.

 

 

21 minuter sedan, bhemac säger:

Det tror jag. 

 

Fast för några inlägg sedan var ju segelbåtar kalla med prognosen att bli ännu kallare? ;)

 

Det går fort i hockey...

 

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

"Andelen som tex åker på cykelsemester ökar tex. "

Ja, har själv gjort det ett antal gånger i Österrike/Italien. Men där är det nära mellan attraktionerna och stort serviceutbud. Fast när jag kommit hem har det varit rätt lugnt och skönt att ge sig ut och segla nån vecka, ombyte förnöjer.

Provade även att cykla utmed Göta Kanal i tron att det skulle vara ungefär som i Ö/IT, det var skittråkigt, dessvärre är det nog det som ska jämföras med segelsemester men då seglar jag betydligt hellre, så seglandet kanske kan locka en del cyklister.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan, ArneRadar säger:

Fast för några inlägg sedan var ju segelbåtar kalla med prognosen att bli ännu kallare? ;)

 

För majoriteten, ja.

Men det kan finnas hopp för de billiga och grundgående.

Det är nog värre för en plattbottnad blekskenare som sticker 2,20.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alla Vegor har förkortad mast, som standard.  

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan, bhemac säger:

För majoriteten, ja.

Men det kan finnas hopp för de billiga och grundgående.

Det är nog värre för en plattbottnad blekskenare som sticker 2,20.

Träffade en gång en tysk familj med tre barn i en dubbelruffad sjumeters segelbåt på väg från Danmark mot Stockholm. Dom bodde mitt i Tyskland och trailade båten till DK. När dom kom till Stockholm eller tröttnade på vägen tog en tåget och hämtade bilen. Året innan hade dom varit i Kroatien på samma sätt. Låter ganska kul och kräver inte så lång semester.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 minuter sedan, bhemac säger:

För majoriteten, ja.

Men det kan finnas hopp för de billiga och grundgående.

Det är nog värre för en plattbottnad blekskenare som sticker 2,20.

Jag vågar påstå att det är precis tvärt om. Långköl är inte direkt ett säljargument år 2017, men en segelbåt båt du kan plana med är det, i alla fall om den är bobar. 

Sedan kan man tycka vad man vill om det. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan, bhemac säger:

För majoriteten, ja.

Men det kan finnas hopp för de billiga och grundgående.

Det är nog värre för en plattbottnad blekskenare som sticker 2,20.

 

Aaahhh, tack... Ja det förklarar ju allt. :D 

Den som lever får se.:)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
18 minuter sedan, Peter_K säger:

Jag vågar påstå att det är precis tvärt om. Långköl är inte direkt ett säljargument år 2017, men en segelbåt båt du kan plana med är det, i alla fall om den är bobar. 

Sedan kan man tycka vad man vill om det. 

En planande bobar segelbåt kan man sälja till en seglare.

En tung, långkölad båt kan konverteras till "motorbåt". Borde vara ett bra alternativ till många (dyra) snipor.

 

Under en period var jag utan mast och fick åka omkring som motorbåt. Det fungerade faktiskt jättebra. Andra som följde med tyckte det var en utmärkt båt med sin stabilitet, utrymmen mm.

Själv saknade jag tyvärr den där pinnen på däck och möjligheten att stäng av motorn utanför hamn.

Man upptäcker också att segling är en del pyssel som inte alltid är kul.

Kastrerade segelbåtar är naturligtvis ingen stor marknad.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
25 minuter sedan, bhemac säger:

 

Kastrerade segelbåtar är naturligtvis ingen stor marknad.

 

Helt OK. Så slutsatsen är att segelbåtar - efter en synnerligen kort stund i värmen - nu blivit kalla igen.

 

Hursomhelst. Jag är tillbaka i min observation att nyare båtar (både motor och segel) står i bättre balans med efterfrågan än äldre där det finns ett väldigt stort utbud. Jag är båtlös och letar aktivt båt själv.

 

Vad som händer i framtiden är - som Mackey påpekat tidigare - säkert beroende av en massa omvärldsfaktorer som vi inte kan förutspå idag. Höga priser på fossila bränslen är en rimlig gissning, men allt annat - teknisk utveckling, ekonomisk utveckling, trender såsom delningsekonomi, nya intressen, Trump vs Rocket Man, klimatet och inte minst vad som händer med utvärderingen av 02-lagen :ph34r: etc m.m. kommer att påverka. Vad som kommer att hända med nuvarande överutbud på äldre fritidsbåtar kan man undra över.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan, ArneRadar säger:

Så slutsatsen är att segelbåtar - efter en synnerligen kort stund i värmen - nu blivit kalla igen.

Nej, segelbåtar är troligen ganska kalla men det kan finnas hopp för några få procent.

--

Priset på diesel mm kommer säkert att stiga, frågan är bara när och hur mycket.

Däremot kan vi nog vara ganska säkra på att det kommer någon form av båtskatt. En båskatt idag kommer definitivt ha en stor miljö del där törstiga båtar kommer att få betala mer. Säkerligen ganska mycket mer. Antingen dieselpris eller båtskatt.

Är det inte det ena så är det det andra sa flickan som blödde näsblod.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan, trewq säger:

Ja, har själv gjort det ett antal gånger i Österrike/Italien.

 

Lite lustigt, när jag tänker på vilka som varit på cykelsemester så är de flesta seglare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och båtarna betalar redan båtskatt, för på diesel priset ligger en km skatt för dieselbilar, och den skatten betalar även båtarna fastän de inte sliter på det stora vägnätet i Sverige. När skatten på dieselbilar gjordes om för tio talet år sedan, la man om jag minns rätt nu 2 kr / liter på dieselpriset i form av vägskatt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, kossor säger:

Och båtarna betalar redan båtskatt,

Jo så säger alla särintressen. Till viss del är det säkert rätt men en springande punkt är vad medborgarna tycker. Då säger alla utom båtägarna att det är lyx och att man borde betala skatt. Ingen folkomröstning om det, tack.

Sen är det nog så att om man tittar lite närmare så är fritidsbåtssektorn en riktig miljöbov. En båt som drar 2lit/M motsvarar en bil som drar 11lit/mil. Alla tvåtaktare, alla båtar som ska skrotas, bottenfärg, toaletter mm.

Om jag minns rätt så ger bränsleskatten på båtar 670 milj kronor. Inte så himla mycket pengar som räcka till många saker, utprickning, bygge av hamnar, KBV mm. I en debatt om båtskatt tror jag man ska hålla en väldigt låg profil.

Många länder har en båtskatt, nu senast Finland. Det brukar inte bli så stora diskussioner. I Finland skulle jag få betala 100€ i skatt. Inte värt att bråka om.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det vore inte alls orimligt med en båtskatt, bl.a. för att finansiera sådant du nämner bhemac. Båtägare är oerhört priviligierade när det gäller att slippa stå för kostnader för den egna belastningen på samhällsfunktioner och miljö. Plus all kommunal mark som upplåts till båtklubbar för låga arrenden. Och i tillägg gnälls det i högan sky över gästhamnspriser på typ 300.-/natt eller att man får betala för vatten i skärgården (stora problem med sjövatteninträngning i brunnar, RO-anläggningar för färskvatten är riktigt dyra). Det tas hela tiden för givet att någon annan skall betala, utan minsta reflektion.

 

Fast egentligen handlar ju tråden om begmarknaden, och överutbudet av äldre båtar skulle nog inte bli mindre om en båtskatt infördes. :huh:

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Båtskatt, sockerskatt, biografskatt, cykelskatt...

Det kvittar egentligen vad det kallas, politikerna vill ha så mycket som möjligt att leka med och man kallar det för något som man riskerar att tappa minst väljare på.

Så det är bara att betala.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 minuter sedan, trewq säger:

Båtskatt, sockerskatt, biografskatt, cykelskatt...

Det kvittar egentligen vad det kallas, politikerna vill ha så mycket som möjligt att leka med och man kallar det för något som man riskerar att tappa minst väljare på.

Så det är bara att betala.

 

Just punktskatter kan vara ett knivskarpt styrmedel att påverka konsumtion av en viss vara och därmed finansiera konsumtionens samhällskostnader, t.ex slitage på vägar, ohälsa till följd av tobak eller för den delen KBV. Även om allt blandas i skattkistan så är grejen att det är konsumtenterna av en specifik vara t.ex. tobak eller socker som får betala - inte alla. Stor skillnad mot tex moms eller inkomstskatter.

 

Den förra regeringen var rätt pedagogisk i att skapa incitament genom att sänka skatt på arbete och höja punktskatter på t.ex. alkohol och tobak. Att jobba är bra, att röka är dåligt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 minuter sedan, ArneRadar säger:

 

Just punktskatter kan vara ett knivskarpt styrmedel att påverka konsumtion av en viss vara och därmed finansiera konsumtionens samhällskostnader, t.ex slitage på vägar, ohälsa till följd av tobak eller för den delen KBV. Även om allt blandas i skattkistan så är grejen att det är konsumtenterna av en specifik vara t.ex. tobak eller socker som får betala - inte alla. Stor skillnad mot tex moms eller inkomstskatter.

 

Den förra regeringen var rätt pedagogisk i att skapa incitament genom att sänka skatt på arbete och höja punktskatter på t.ex. alkohol och tobak. Att jobba är bra, att röka är dåligt. 

Absolut vore toppen då kanske alla skrotbåtar från 70-80 talet skrotades ut så de nyare kunde få sitt rättmätiga värde. Säg en båtskatt på 30 fot runt fem-åtta tusen per år i båtskatt, då kunde man dessutom kräva att få något för den skatt man betalar in. Gratis slussning tillgång till gratis gästhamnar, fri ladd el mm mm. Och så skulle det vara båtkörkort där vi faktiskt körde upp och läste teori, sen uppkörning med inspektör från Ts, då skulle det bli betydligt mindre båtåkare tror då jag och det skulle absolut bli nyktrare på sjön. detta kunde tom leda till patrullerande polisbåtar ungefär som på land, kanske tom kunde bli en 0,0 promille lag. Och så kunde vi införa en skrotavgift som på bilar säg du betalar in runt fem tusen per båt för framtida skrotavgift. detta kunde leda till statliga båtskrotar, och tänk då kanske vi inte behövde Biltema utan vi båtägare kunde besöka båtskrotarna och köpa billiga delar istället. Sen hoppas jag att vi då får en båtbesiktning kanske inte varje år men säg besiktnings krav vart tredje år. Varje kubb blev av staten tvungen att ha en båtbesiktningsstation. Uppfinningsrikedomens moder ser här inga begränsningar. Varje gång det blir val så kan partierna hejdlöst höja skatten så fort medelsvensson tycker vi köpt för stora båtar. Och skulle det bli lite för många båtar kanske även en trängselavgift kan införas, det är ju väldigt mycket båt i Storstäderna på sommaren, här borde ju naturligtvis en trängselavgift införas. Så kan vi fortsätta ropa högt på båtskatt och hurra för det sen när politikerna fått klorna i systemet så tar det aldrig slut.

Redigerad av kossor
  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...