Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
BboatB

Beg marknaden, är det något liv i den?

Rekommendera Poster

På 2017-11-10 på 07:57, Georg_Ohm säger:

Jag har en välbetald nära släkting, senioröverläkare, som hellre tar ett extrapass som bakjour på akuten

Nu har vi ett intressant skattesystem som gör att doktorn troligen får jobba två timmar för att betala snickaren för en timmas jobb. Sen är det trevligare att jobba som doktor än att rensa ogräs.

 

Vi som gärna(?) fixar själva gör det för att vi kan och mår bra av att kunna göra saker själva, inte för pengarna. Det vi sparar in spenderar vi ändå på nya prylar.

 

Men när de ska ha 2000kr för att måla en balkongdörr då är det svårt att låta bli att under några dagar ägna en halvtimma/gång åt dörrdj-n.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Såååå... är det liv i begagnatmarknaden eller inte..? 

;-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan, bhemac säger:

Nu har vi ett intressant skattesystem som gör att doktorn troligen får jobba två timmar för att betala snickaren för en timmas jobb.

 

Du som kan allt om skattesystemet och sitter i en massa bolagsstyrelser vet ju självklart att många läkare idag jobbar ur egen låda, precis som snickaren.

 

Man lägger lön vid brytpunkt för statlig inkomstskatt. Har man lönekostnad i bolaget kan man ta ut viss utdelning till 20% skatt, överskjutande till 30%. Så läkaren är idag ofta procentuellt kostnadsneutral med snickaren. 

 

 

Redigerad av ArneRadar
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan, Peter_K säger:

Såååå... är det liv i begagnatmarknaden eller inte..? 

;-)

 

Alltså... Det ligger 7-8000 båtar på blocket nu. Det är den lägsta siffran jag sett så här års sedan jag började blocketknarka båtar 2010.

 

Så kanske lite liv i marknaden?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du uppgifter för alla år, skulle vara kul att se.

 

Mackey

 

PS

Vi köpte vår båt 2010. :(

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 timmar sedan, ArneRadar säger:

Man lägger lön vid brytpunkt för statlig inkomstskatt. Har man lönekostnad i bolaget kan man ta ut viss utdelning till 20% skatt, överskjutande till 30%. Så läkaren är idag ofta procentuellt kostnadsneutral med snickaren. 

Den totala skatten om man kan ta ut vinst som utdelning är 37,6%. Kostar snickaren 250kr/tim + moms så är det kostnadsneutralt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan, bhemac säger:

Den totala skatten om man kan ta ut vinst som utdelning är 37,6%. Kostar snickaren 250kr/tim + moms så är det kostnadsneutralt.

Är det med eller utan ROT..? 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minuter sedan, bhemac säger:

Den totala skatten om man kan ta ut vinst som utdelning är 37,6%. Kostar snickaren 250kr/tim + moms så är det kostnadsneutralt.

 

Jämförelsen avsåg vilken % skatt läkaren respektive snickaren betalar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 minuter sedan, Mackey säger:

Har du uppgifter för alla år, skulle vara kul att se.

 

Mackey

 

PS

Vi köpte vår båt 2010. :(

 

Tyvärr har jag inte noterat det hela, så det blir lite svepande ur minnet. Tidigare låg det nästan stadigt 12-15000 annonser off season och drygt 30000 annonser på blocket under båtsäsong. Någon gång ca 2015 började antalet annonser gå ner vilket jag sett som en indikator på att begmarknaden återhämtat sig. Jag kan inte minnas att antalet annonser varit så få som i år, oavsett tid på året.

 

Jag köpte också båt 2010, sålde den i somras och nu på jakt.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
20 minuter sedan, ArneRadar säger:

 

Tyvärr har jag inte noterat det hela, så det blir lite svepande ur minnet. Tidigare låg det nästan stadigt 12-15000 annonser off season och drygt 30000 annonser på blocket under båtsäsong. Någon gång ca 2015 började antalet annonser gå ner vilket jag sett som en indikator på att begmarknaden återhämtat sig. Jag kan inte minnas att antalet annonser varit så få som i år, oavsett tid på året.

 

Jag köpte också båt 2010, sålde den i somras och nu på jakt.

Lite nyfiken på vad du letar för något nytt då? Segel Motor Fot ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
44 minuter sedan, ArneRadar säger:

 

Jämförelsen avsåg vilken % skatt läkaren respektive snickaren betalar.

Jo - men som jag fattade det handlade det inte om begagnatmarknaden, utan ifall det är vettigt att jobba extrapass som läkare och anlita snickare, eller om läkaren skall snickra själv..? Och anlitar läkaren en snickare måste han väl kunna nyttja ROT. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
45 minuter sedan, ArneRadar säger:

 Någon gång ca 2015 började antalet annonser gå ner vilket jag sett som en indikator på att begmarknaden återhämtat sig. Jag kan inte minnas att antalet annonser varit så få som i år, oavsett tid på året.

Kan det inte vara så att med den "starka", ekonomiska situationen så känner sig färre stressade att sälja en båt de inte längre nyttjar så mycket? Frågan är väl antalet annonser som resulterar i köp?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 minuter sedan, BSven säger:

Kan det inte vara så att med den "starka", ekonomiska situationen så känner sig färre stressade att sälja en båt de inte längre nyttjar så mycket? Frågan är väl antalet annonser som resulterar i köp?

 

Det finns själklart en massa parametrar i detta. Jag ser antalet annonser som en parameter. Det var så jag menade.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
24 minuter sedan, Peter_K säger:

Jo - men som jag fattade det handlade det inte om begagnatmarknaden, utan ifall det är vettigt att jobba extrapass som läkare och anlita snickare, eller om läkaren skall snickra själv..? Och anlitar läkaren en snickare måste han väl kunna nyttja ROT. 

 

Säkert. Jag och bhemac pratar nog om olika saker.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
44 minuter sedan, kossor säger:

Lite nyfiken på vad du letar för något nytt då? Segel Motor Fot ?

 

Tackar som frågar. Vi var först ute efter motorbåt 2008 eller nyare med rak axel, storlek och typ som Aquador 32C och Nimbus 335. De få objekt som varit ute med rätt motor och inte vanskötta har gått direkt, vi hann aldrig åka och titta ens. Vilket jag nu är glad över... För vi har svängt (äntligen). Så nu är det hyfsat ny familjesegelbåt från kvalitetsvarv som är på radarn. Upp till ca 35 fot. Budgetmässigt är det en svår ekvation...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oj, låter dyrt...

...lite beroende på vad man klassar som kvalitetsvarv.

 

Kollade nu precis och det finns ju nästan inget att köpa.

 

Hoppas du hittar något lämpligt före sommaren.

Lycka till!

Mackey

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, Peter_K säger:

Jo - men som jag fattade det handlade det inte om begagnatmarknaden, utan ifall det är vettigt att jobba extrapass som läkare och anlita snickare, eller om läkaren skall snickra själv..? Och anlitar läkaren en snickare måste han väl kunna nyttja ROT. 

Du fattade rätt. ROT kan jag inte men det har ingen avgörande betydelse. Läkaren med bolag låter nog bolaget betala snickaren, det blir billigast. För de som har det gott ställt finns det alltid möjligheter.

Läkaren som hellre säger sig jobba extra pass gör det nog oftast för han inte kan snickra. En granne tog ledigt för att bygga kök därför att han ville, han är ortopedkirurg. Pengarna spelade ingen roll. Fö ett verkligt snyggt snickerijobb som få snickare skulle klara.

Att folk inte köper äldre båtar beror nog mycket på att de helt enkelt inte vill/kan/orkar fixa själva. Och eftersom de har höga krav så blir en modern båt för dyr.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ROT är 30% av arbetskostnaden. Dvs; ta din siffra och dela med 0,7 - alltså inte direkt försumbart. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan, Peter_K säger:

ROT är 30% av arbetskostnaden. Dvs; ta din siffra och dela med 0,7 - alltså inte direkt försumbart. 

Nej, det är pengar. Om det funkar, jag kan inte reglerna.  Men för den som inte är läkare blir det blir det ändå många extra timmar för att anlita någon annan. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
24 minuter sedan, bhemac säger:

Nej, det är pengar. Om det funkar, jag kan inte reglerna.  Men för den som inte är läkare blir det blir det ändå många extra timmar för att anlita någon annan. 

Pengar..?

Vad funkar, funkar inte menar du? Enkelt förklarat, lätt förenklat; du har rätt att dra av 30% av arbetskostnaden för arbete i privatbostad upp till 50.000 kr om arbetet är godkänt för ROT och hantverkaren är registrerad för detta. Du gör inget; hantverkaren sköter det med Skatteverket. Sjukt enkelt. 

 

Absolut kostar det massor ibland; men vissa arbeten går så mycket fortare för ett proffs att det helt enkelt är bra matematik att leja bort arbetet och göra det man själv kan bäst genom att jobba extra. Andra arbeten är bättre ekonomi i att fixa själv. 

Alla gör som de själva vill. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan, Peter_K säger:

Vad funkar, funkar inte menar du?

Sorry, jag var kvar på sjön ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan, ArneRadar säger:

 

Tackar som frågar. Vi var först ute efter motorbåt 2008 eller nyare med rak axel, storlek och typ som Aquador 32C och Nimbus 335. De få objekt som varit ute med rätt motor och inte vanskötta har gått direkt, vi hann aldrig åka och titta ens. Vilket jag nu är glad över... För vi har svängt (äntligen). Så nu är det hyfsat ny familjesegelbåt från kvalitetsvarv som är på radarn. Upp till ca 35 fot. Budgetmässigt är det en svår ekvation...

Ok trevligt vad fick radarn att svänga 180 grader:P till båt med pinnes fördel? Ser att de storlekar du letar efter och antar runt tio år gamla är det nog brist på. :o sitter rätt ofta på blocket och noterar detsamma som du. Lycka till hoppas du finner nåt, är ju sjösättning snart bara tomten varit här så brukar det gasa på rejält. Plötsligt är det maj.:) Är det promillelagen som fått radarn svänga måhända från motor till segel:lol:

Redigerad av kossor
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 timmar sedan, kossor säger:

Ok trevligt vad fick radarn att svänga 180 grader:P till båt med pinnes fördel? Ser att de storlekar du letar efter och antar runt tio år gamla är det nog brist på. :o sitter rätt ofta på blocket och noterar detsamma som du. Lycka till hoppas du finner nåt, är ju sjösättning snart bara tomten varit här så brukar det gasa på rejält. Plötsligt är det maj.:) Är det promillelagen som fått radarn svänga måhända från motor till segel:lol:

 

Tackar...he he...nä inte är det promillelagen som spökar. Jag tar mer än gärna en ankardramm, men först när man ligger säkert förtöjd. Tycker väl helt enkelt det är snyggt och kaxigt att köra runt i skärgården med en torkställning.

 

Skämt åsido så är jag uppvuxen med segling men när jag bildade familj blev det varken pengar eller tid till båt på många många år. När ekonomiska och andra förutsättningar så småningom blev bättre skaffade vi motorbåt, för familjen i övrigt var båtliv då något nytt och det blev ett bra sätt att testa. Vi utnyttjade den båten så pass mycket att vi insåg att vi behövde mer boutrymmen. Därför sålde vi och började leta efter större motorbåt. Samtidigt har vi seglat en del, hyrde båt i Kroatien för några somrar sedan, lånat segelbåt i sommar, gastat lite här och där, och då har det hos hustru och det barn som fortfarande bor hemma smugit sig på en växande lust att vara mer delaktiga och framför allt att segla. I ett sånt läge gäller det ju att haka på!!

 

Samtidigt har det kanske inte känts helt rätt att bränna kubikvis med diesel... på 6,5 säsonger blev det 10339 liter :ph34r:.

 

Vi får se hur det går, men hoppas givetvis på sjösättning till våren. Men vill man ha lite nyare segelbåt fast absolut inte en plattbottnad kexburk då är alternativen inte jättemånga, och budgeten ett problem. Förmodligen får vi göra avkall på några krav.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
38 minuter sedan, ArneRadar säger:

Samtidigt har det kanske inte känts helt rätt att bränna kubikvis med diesel... på 6,5 säsonger blev det 10339 liter :ph34r:.


:blink::o

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
På 2017-11-13 på 09:30, ArneRadar säger:

 

Tackar...he he...nä inte är det promillelagen som spökar. Jag tar mer än gärna en ankardramm, men först när man ligger säkert förtöjd. Tycker väl helt enkelt det är snyggt och kaxigt att köra runt i skärgården med en torkställning.

 

Skämt åsido så är jag uppvuxen med segling men när jag bildade familj blev det varken pengar eller tid till båt på många många år. När ekonomiska och andra förutsättningar så småningom blev bättre skaffade vi motorbåt, för familjen i övrigt var båtliv då något nytt och det blev ett bra sätt att testa. Vi utnyttjade den båten så pass mycket att vi insåg att vi behövde mer boutrymmen. Därför sålde vi och började leta efter större motorbåt. Samtidigt har vi seglat en del, hyrde båt i Kroatien för några somrar sedan, lånat segelbåt i sommar, gastat lite här och där, och då har det hos hustru och det barn som fortfarande bor hemma smugit sig på en växande lust att vara mer delaktiga och framför allt att segla. I ett sånt läge gäller det ju att haka på!!

 

Samtidigt har det kanske inte känts helt rätt att bränna kubikvis med diesel... på 6,5 säsonger blev det 10339 liter :ph34r:.

 

Vi får se hur det går, men hoppas givetvis på sjösättning till våren. Men vill man ha lite nyare segelbåt fast absolut inte en plattbottnad kexburk då är alternativen inte jättemånga, och budgeten ett problem. Förmodligen får vi göra avkall på några krav.

Jag blir nyfiken, vart går gränsen mellan kexburk och nått icke plattbottnat?

Kan du komma med några exempel? Vad kan du tänka dig för båt?

/ Andreas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 timmar sedan, guzzlon säger:

Jag blir nyfiken, vart går gränsen mellan kexburk och nått icke plattbottnat?

Kan du komma med några exempel? Vad kan du tänka dig för båt?

/ Andreas

 

Jag är svag för klassisk design och hantverkskvalitet i kombination med erkänt goda seglingsegenskaper. Söker i storleken 30 – 35 fot helst inte mer än ca 10 år gammal. Exempel på båtar på radarn är Linjett 33/34, Najad 332, HR 310, HR 34/340. Gärna rorkult – dels för att det är kul, men även för att det ger en renare och mer användbar sittbrunn i denna storleksklass. Grov budget KSEK 900 – 1300.

 

För samma pengar kan man t.ex. få en nyare båt från de stora europeiska varven. Men de ger inte intryck av att vara lika välbyggda. De är numera nästan alltid väldigt kantiga med raka skrovsidor och breda i vattenlinjen vilket ger bra innerutrymmen men platta bottnar – hur bekvämt går dessa i lite sjö? Inredningarna ser ut lite som ett badrum i en ”home-stagead” Lidingövilla, ljust, fräscht, kantigt och opersonligt. Textilierna har färgsättning som gör att de enda fläckar som inte syns direkt är spyor. ;) Nu raljerar jag givetvis, men dessa båtar faller helt enkelt inte mig i smaken. Jag vill ha mer skeppskänsla och mindre AWB men vill ändå ha en hyfsat ny båt. Tips på modeller mottages gärna. (Kommer att vara bortrest några dagar, så kanske inte så snabb i reaktionerna.)

Redigerad av ArneRadar
.
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...