Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
BboatB

Beg marknaden, är det något liv i den?

Rekommendera Poster

23 minuter sedan, ArneRadar säger:

 

Den där var riktigt fin. CE-klass A eller? Den har ju iallafall väldigt stadiga takluckor. Har du sett nån på blocket? Vad brukar de gå för?

 

Vet att det är opraktiskt, men jag är väldigt svag för blåa skrov.

 

 

Att använda gamla bildäck som fendertar är ju förstås bra.

Det där med takluckor i någorlunda kommersiella båtar, har jag läst att man skall akta sig noga för.

Man kan få dem i huvudet, dö, bli styckat och begravd i havet. Skepparen tillika gärningsmannen hade nog redan en permanent hjärnskakning, vad nu det kan heta på danska.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan, ArneRadar säger:

Den där var riktigt fin. CE-klass A eller?

Nej, det är bara den ketchriggade som är A-klassad. ;)

 

Tyvärr byggde ryssarna bara ett 30-tal ZIL 4906 "Bluebird". En stadig farkost i 30-fots klassen. Användes bla när man letade nedfallna satelliter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 timmar sedan, bhemac säger:

Nej, det är bara den ketchriggade som är A-klassad. ;)

 

Tyvärr byggde ryssarna bara ett 30-tal ZIL 4906 "Bluebird". En stadig farkost i 30-fots klassen. Användes bla när man letade nedfallna satelliter.

 

Aahhh...Där ser man. Jag hade gissat på yawlen. Det ser ut som hjärtstocken sitter rätt långt föröver på den där farkosten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle nog snarare satsat på en Alvis Stalwart, med kran. Grymma i terrängen, lastar rejält tunga saker (med kranen) och går hyfsat i vattnet. Tyvärr kopiöst bränsletörstiga och ganska slingriga och långsamma på landsväg. Sedan är nog inte underhållskostnaderna att leka med... 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan, Eld- säger:

Jag skulle nog snarare satsat på en Alvis Stalwart

Taskig kajuta och inga sidodörrar! Men cool, visst.

Kanske en gammal DUKW från 2:a världskriget. Kräver dock mycket service i form av smörjning för att inte läcka så mycket. 

De en en som gick mellan Elizabeth Castle och Saint Helier på Jersey. Tyvärr så vågade man inte köra dem helt i vatten pga läckage. Idag har man ett specialbyggt fordon, det behövs med en tidvattenskillnad på drygt 10m.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag och min familj (okej, mest jag då, men frugan gillar sjön och är gärna med och seglar. Barnen älskar sjölivet men tycker att det är jobbigt när det lutar) är lite sugna på att köpa en segelbåt i 33-35 fotsklassen. Vi är något under 40 år med barn 5 och 7 år gamla. Idag har vi ingen båt men vi får gratis låna pappas 30 fots 80-talare, en välskött och fin båt men egentligen något trång för oss samt bökig att segla med genua och minimalt storsegel.

 

Det jag tänker mig i framtiden är att köpa en modern lättseglad fockbåt från denna sida av 2000-talet. Gärna att man samäger den med nån annan eller att man lägger den för uthyrning resten av tiden. Det känns så himla dumt att bara låta båten ligga vid bryggan hela sommaren utom kanske 3 veckor och några helger. När boendet har fått ta allt större plats i folks liv så finns det mindre tid och pengar att lägga på båtar, och att då äga en resurskrävande båt som innebär en konstant minuspost i resultaträkningen tror jag allt färre människor blir sugna på. Kan man dela på ansvaret och pengarna eller hyra ut och för de pengarna lägga på fullservicevarv så skulle många fler vilja ha båt tror jag.

 

Jag har under vinter och vår kollat blocket flera gånger om dagen och kan konstatera att samma äldre båtar ofta återkommer gång på gång med allt lägre priser. Folk som har lite koll vet att gammal båt innebär garanterade problem inom kort. Kan vara motorer på dekis, taskigt dragna elsystem eller föråldrade segel och däcksutrustning. Och det värsta är nog teakdäcken. Jag skulle aldrig ens titta på en båt med teakdäck, det är att be om framtida problem. Synd tycker jag nu när klassisker som sweden yacht 340 och liknande, kvalitet ut i fingerspetsarna, äntligen kommit ner i acceptabla nivåer.  Till och med båtar som jag tycker borde säljas snabbt ligger kvar länge. En hanse 320 från 08 som ägaren var tvungen att sänka till 500000 för att bli av med, 100000 lägre än de andra av samma modell, som ligger kvar ännu. Även många andra dyrare moderna båtar har fått sänkta priser när hösten närmar sig. ingen går säker och båt kan inte längre ses som en investering, numera är det konsumtion.

 

Har även sett 3 prisbomber i sommar. En First 27.7 för 150´, en bavaria 35 holdiday för 170´ och en Oceanics 323 för 310´(minns inte exakt priset). Alla dessa försvann snabbt från blocket. Även bortskänkes tycker jag se öka, if-båtar och liknande från tidiga år skänks nu bort. Jag tror att snart så tvingas nog folk börja skrota de värsta liken då ingen vill ta över dom. Jag tror att framtidens båtägare kommer att prioritera enkla båtar, det ska vara enkelt att ge sig ut och segelbåtar ska vara enkla att segla och även enkela att sköta. Fullservice kommer att öka och även samägande, om det går att få till en smart organisation av detta. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
22 minuter sedan, surfjoan säger:

Det jag tänker mig i framtiden är att köpa en modern lättseglad fockbåt från denna sida av 2000-talet.

Hur är skicket på en sådan båt om 10år? De är tillverkade med tunnast tänkbara och billigaste material. Hur är ett tunt, flexande skrov om 10 år alltså när båten är runt 25 år gammal? Hur kommer priserna att se ut då? Jag vet inte men en 30-40 år gammal båt med utbytt motor mm tror jag håller längre.

Teakdäck är inte att be om problem, det är bara en framtida kostnad. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skroven på båtar verkar vara den del som håller allra längst, och jag tycker inte att moderna skrov verkar vara sämre byggda än äldre alternativ. Numera kanske man är lite mera exakt i den mängden väv och polyester som används än förr om åren då man kanske smackade på lite extra, men sämre tror jag inte att de är. Det som brukar göra båtar oattraktiva är snarare gammal design, sunkig inredning och en allmän känsla av gammalt och slitet. Teakdäck ser vi kanske olika på men jag är iaf inte sugen på garanterade framtida utlägg, om jag inte hinner sälja den först, på kanske från 100000 och uppåt för att rädda min båt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är inte helt okänt att många moderna skrov är lite väl tunna. Under normala förhållanden så håller de nog bra men det finns de som har skrov som flexar en del pga av kölen. Samma med en grundstötning, moderna skrov brukar få ordentliga skador. Nu ska man inte gå på grund men det säger en del om styrkan i skrovet. Moderna inredningar är mycket laminat och div konstgjorda material. Inget som går att renovera i framtiden. Titta på en hyrbåt i Grekland där vatten kommit åt skottens nederkant osv.

Det är som att jämföra en IKEA spånskivemöbel med en gammal byrå gjord i riktigt trä. IKEA möblerna fungerar utmärkt men de blir sällan gamla. 

Om det är gammalt och sunkigt så tittar man på fel båt, titta istället på något som är välskött och underhållen.

Designen är som den är, moderna båtar är ofta ljusare och mera praktiska.

Köper man en äldre båt med utbytt motor, nyare segel osv så är den minst i samma klass som en båt från början av 2000-talet. Om det inte är bytt så är det nog en hel del som är i behöv av det på en 2000-talare. 

Nu finns det också skillnader på moderna båtar men någonstans under 40-fot så är tillverkningen väldigt prispressad och de som köpte båten från början ansträngde sin ekonomi till det yttersta och har ofta inte haft råd att sköta/uppdatera.

Teakdäck är det bästa tänkbara däcket och om det sköts håller det i 30 år. Men det är en stor kostnad när det ska bytas och man ska vara beredd på att kunna ta den kostnaden. 

 

I år har det sålts flera stycken Rasmus 35 för 4-500tkr. Helt renoverade, några år gamla motorer, segel mm. Omlackerad inredning och skrov. Normalpriset för en Rasmus är kanske 250tkr och då brukar de vara ganska välskötta, de är ju byggda med stor kvalitet. Ändå tror jag att det kan vara en bra affär att köpa för 450tkr. Den båten kommer segla länge.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, bhemac säger:

Det är inte helt okänt att många moderna skrov är lite väl tunna. Under normala förhållanden så håller de nog bra men det finns de som har skrov som flexar en del pga av kölen. Samma med en grundstötning, moderna skrov brukar få ordentliga skador. Nu ska man inte gå på grund men det säger en del om styrkan i skrovet. Moderna inredningar är mycket laminat och div konstgjorda material. Inget som går att renovera i framtiden. Titta på en hyrbåt i Grekland där vatten kommit åt skottens nederkant osv.

Det är som att jämföra en IKEA spånskivemöbel med en gammal byrå gjord i riktigt trä. IKEA möblerna fungerar utmärkt men de blir sällan gamla. 

Om det är gammalt och sunkigt så tittar man på fel båt, titta istället på något som är välskött och underhållen.

Designen är som den är, moderna båtar är ofta ljusare och mera praktiska.

Köper man en äldre båt med utbytt motor, nyare segel osv så är den minst i samma klass som en båt från början av 2000-talet. Om det inte är bytt så är det nog en hel del som är i behöv av det på en 2000-talare. 

Nu finns det också skillnader på moderna båtar men någonstans under 40-fot så är tillverkningen väldigt prispressad och de som köpte båten från början ansträngde sin ekonomi till det yttersta och har ofta inte haft råd att sköta/uppdatera.

Teakdäck är det bästa tänkbara däcket och om det sköts håller det i 30 år. Men det är en stor kostnad när det ska bytas och man ska vara beredd på att kunna ta den kostnaden. 

 

I år har det sålts flera stycken Rasmus 35 för 4-500tkr. Helt renoverade, några år gamla motorer, segel mm. Omlackerad inredning och skrov. Normalpriset för en Rasmus är kanske 250tkr och då brukar de vara ganska välskötta, de är ju byggda med stor kvalitet. Ändå tror jag att det kan vara en bra affär att köpa för 450tkr. Den båten kommer segla länge.

 

Ja, det är verkligen skillnad i hur gamla och moderna båtar är byggda, det vore intressant att se hur ett test liknande det i filmen nedan skulle gå med en modern båt:

https://hamnenplay.solidtango.com/video/161028-grundstotning

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det går att bygga moderna segelbåtar så att de tål grundstötningar (OBS pluralis). Här är lite videobevis på en modern 43-fotare som går på i 8 knop.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I ett grundstötningstest måste det väl ändå räknas som doping att inte ha fast köl.

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 timmar sedan, Lintott säger:

Det går att bygga moderna segelbåtar så att de tål grundstötningar (OBS pluralis). Här är lite videobevis på en modern 43-fotare som går på i 8 knop.

 

 

Det är ju inte frågan om att det inte går att bygga moderna båtar som tål en rejäl grundtötning utan att totalkvaddas, det gäller ju bara att båten dimensioneras efter det, men då blir de förmodligen orimligt dyra att producera och väldigt tunga?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
40 minuter sedan, No_jah säger:

Det är ju inte frågan om att det inte går att bygga moderna båtar som tål en rejäl grundtötning utan att totalkvaddas, det gäller ju bara att båten dimensioneras efter det, men då blir de förmodligen orimligt dyra att producera och väldigt tunga?

 

Det är klart att det går att bygga kraftiga skrov som man gjorde förr och det görs också. Det blir dyrare men inte orimligt dyrt. 

Den stora frågan är ju om moderna, prispressade båtar är tillräckligt kraftigt byggda för att klara framtiden. Det har varit mycket skriverier om detta. Idag bygger man kraftigare bottenkonstruktioner än man gjorde i början på 2000-talet. Av någon anledning. Därför kan man känna viss oro för dessa båtars framtid.

Sen används en del andra material som har tveksamma åldringsegenskaper. Därför ska man nog inte tro att en modern AWB är lika hållbar som en äldre båt. Även att det kommer att komma kostnader för att tex byta ut "spånskivedurkarna" mm på sikt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har själv reagerat på antalet moderna fenkölsbåtar båtar som lyfts i min marina pga. läckage efter grundstörning. Det finns självklart båtar som är byggda för att tåla det men de flesta tycks inte vara det. En annan reflektion är innerliners. På min bekants Dufour är minst 90% av skrovets insida inte ens möjligt att inspektera utan fiberoptisk kamera, än mindre reparera en läcka. Jag har läst flera som övergivit sina båtar på havet för att de inte kunnat komma åt att stoppa en läcka. Bör motorsåg läggas till säkerhetsutrustningen på moderna båtar?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan, BSven säger:

Jag har läst flera som övergivit sina båtar på havet

Eller som sänkts därför att hjärtstocken gått av och man inte lyckats reparea.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej 

Ny på detta forum 

Vi letar båt runt 35-39 fot har följt båtmarknaden nu ett år typ och vi blir vilsna i prisbilden. När Orust byggen från 70-80 tal kostar som ex Bavaria båtar sent 2000 tal är Orust byggena bättre? 

Blir man av med en HR 38 utan om man dumpar priset? Vi har hittat klipp men har varit lite för långt bak i kön för att få möjlighet att köpa. Men i bland känns det som att det är rätt snävt mellan klipp och vika båtar som inte säljs.

Tar gärna i mot tankar och reflektioner på äldre Orust båtar VS nyare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Utan att ge mig in i tankar om vad som är ”bäst”, gamla Orustbyggen vs ny Bavaria - så undrar jag om Orustbygget är sålt till det priset, eller om det är vad säljaren tycker båten är värd så att säga. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En kompis köpte en gammal hr 34 i våras. Över miljonen.

Fin båt.

Dom köpte för att använda och förmodligen behålla länge. Båten innan hade dom i 28 år.

Om dom skulle kunna slja med vinst eller förlust e ett annat värde..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Viktigast är att köpa en båt som man själv trivs med både vad gäller utseende/komfort och seglingsegenskaper.

 

Jag tror att ett 30 år gammalt orustbygge har gjort sitt värdetapp medan en Bavaria eller liknande från mitten av 2000-talet fortfarande tappar rätt mycket i värde årligen.

 

Prisutvecklingen på lite längre sikt beror både på hur de nyare båtarna håller och underhålls och givetvis på vad framtidens seglare kommer att söka efter.

 

Peter_K har en poäng vad gäller önskat pris och slutligt pris. På Sailguide finns info. om verkliga priser för många båtar.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sen kanske man inte rakt av kan jämföra en 38-fotare från 1979 med en 38-fotare från 2009. Vad jag förstår får man, pga skrovform och smartare lösningar, oftast betydligt mer utrymme i nyare båtar, fot för fot. Förmodligen blir den effekten mindre ju större båtstorlek det handlar om, men har nog stor betydelse i den aktuella storleksklassen. Sannolikt får man en del mer fart också, om nu det är nåt man värderar.
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gammal Orust eller ny europeisk beror nog på hur båten främst skall användas?
Skall det vara skärgårdssemestrar med vänner och bekanta - nyare europeisk,

långfärd med en liten besättning - Orust.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
59 minuter sedan, raol säger:

Sen kanske man inte rakt av kan jämföra en 38-fotare från 1979 med en 38-fotare från 2009. Vad jag förstår får man, pga skrovform och smartare lösningar, oftast betydligt mer utrymme i nyare båtar, fot för fot. Förmodligen blir den effekten mindre ju större båtstorlek det handlar om, men har nog stor betydelse i den aktuella storleksklassen. Sannolikt får man en del mer fart också, om nu det är nåt man värderar.
 

Men man måste också ta hänsyn till att den gamla 38:-fotaren kostar som den moderna 30-fotaren. I vissa fall har dessa båtar samma tillverkningsår på motorn.

Om 10 år kanske båten från 2009 anses som urgamal. Kanske håller båten från 1979 sitt värde lite bättre. 

Om 10 år vet vi vilken man skulle ha köpt!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man ska köpa för attvärdesäkra så är väl mark-fastigheter, råmaterial mm. rätt stabilt. Båt är nog rätt dålig som investering penningvärdemässigt. Investera i det du njuter av. Sälj och byt så snabbt du märker att det inte är riktigt rätt. Det mesta värdet får du av att ha det du trivs bäst med. Ju längre du äger.. desto.mer "tjänar" du ju..

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

att för kommentarerna alla är tänkvärda.

Ska titta på en HR 38 i morgon ska bli spännande

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan, bhemac säger:

Om 10 år vet vi vilken man skulle ha köpt!

 

Intressant tanke om man vänder den åt andra hållet. Vilken båt skulle vi ha köpt för tio år sedan om vi har för avsikt att sälja nu? Ur strikt ekonomisk synvinkel alltså.

 

Nils Nobbing

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
26 minuter sedan, nilsnobbing säger:

 

Intressant tanke om man vänder den åt andra hållet. Vilken båt skulle vi ha köpt för tio år sedan om vi har för avsikt att sälja nu? Ur strikt ekonomisk synvinkel alltså.

 

Nils Nobbing

 

 

Ingen alls ;-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var nån tidning som jämförde två 10 år gamla motorbåtar för 1 miljon. Den ena hade halverats i värde och den andra - en targa tror jag - gick för 1,2 miljoner. Efter löpande utgifter var det såklart ingen vinst men ändå en klart bättre affär än den andra båten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan, AndW säger:

Det var nån tidning som jämförde två 10 år gamla motorbåtar för 1 miljon. Den ena hade halverats i värde och den andra - en targa tror jag - gick för 1,2 miljoner. Efter löpande utgifter var det såklart ingen vinst men ändå en klart bättre affär än den andra båten.

 

Men det där svårt att veta vilka som är heta och kalla objekt på beg. marknaden 

Hade varit spännande att veta snitt tiden för att sälja en båt är? borde egentligen inte vara mer än några månader annars är det fel pris.

 

Om man tar de båtar vi är intresserade av så är ju prisbilden nästan samma i hela EU så det är väll inte bara i Sverige som priserna är lite sneda. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...