Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
BboatB

Beg marknaden, är det något liv i den?

Rekommendera Poster

"Just punktskatter kan vara ett knivskarpt styrmedel att påverka konsumtion av en viss vara"

Jotack! 1977 fick man bidrag för att installera treglasfönster. Den finten gick vi på. Sedan kom fastighetstaxeringen "Har ni treglasfönster???" Pang! Då blir det högre skatt. Därefter har jag aldrig låtit mig påverkas av slika styrmedel.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 minuter sedan, trewq säger:

"Just punktskatter kan vara ett knivskarpt styrmedel att påverka konsumtion av en viss vara"

Jotack! 1977 fick man bidrag för att installera treglasfönster. Den finten gick vi på. Sedan kom fastighetstaxeringen "Har ni treglasfönster???" Pang! Då blir det högre skatt. Därefter har jag aldrig låtit mig påverkas av slika styrmedel.

 

Ett bidrag är iofs inte en punktskatt, men men. Om du slutat påverkas av styrmedel har du förstås inte nyttjat rut och rot heller?

 

Min poäng är att det är träffsäkert med punktskatter om man vil styra konsumtion, vilket inte höjd moms eller inkomstskatt är. Det var en jämförelse.

 

Tillägg: sen är det väl så att fastighetstaxeringen byggde på kopplade fönster med två glas eller fler? Ingen höjd taxering med treglasfönster om man inte bytte från 100 år gamla enkelbågar typ...

Redigerad av ArneRadar
.
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bytte femtioåriga tvåglas mot treglasfönster. Problemet är just opålitligheten. Men nu har vi nog hamnat rejält OT.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan, ArneRadar säger:

Fast egentligen handlar ju tråden om begmarknaden, och överutbudet av äldre båtar skulle nog inte bli mindre om en båtskatt infördes. 

Eller kanske det skulle bli en bättre beg. marknad. Väljer man den danska modellen och beskattar båtar pga deras värde så finns det stora fördelar med äldre/billigare båtar, både ekonomiskt och miljömässigt.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan, bhemac säger:

Eller kanske det skulle bli en bättre beg. marknad. Väljer man den danska modellen och beskattar båtar pga deras värde så finns det stora fördelar med äldre/billigare båtar, både ekonomiskt och miljömässigt.

 

 

Minns jag rätt är skatten 1% av försäkringsvärdet i Danmark. Man kan dock undra om någon någonsin gör ett val mellan en båt som värderas till t.ex. 50.000 mot en som värderas till 1.000.000 baserat på skatten. Min gissning är att priset på den dyrare båten har en helt annan priskänslighet, där det är andra faktorer än skatten som påverkar valet. Skatten är väl därutöver jämförbar med en normal prutmån för flera års användning...? Oavsett pris på båten? Blir det verkligen "stora fördelar"?

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men varför följer inte båtpriserna andra fordon att dom blir billigare med åren?

Vad är det som gör båtar speciella?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
43 minuter sedan, Lawson säger:

Men varför följer inte båtpriserna andra fordon att dom blir billigare med åren?

Vad är det som gör båtar speciella?


Båtar slits inte på samma sätt som bilar. En bil består, lite förenklat, av ett metallskal och en motor. Metallskalet rostar för eller senare bortom all räddning. Motorn blir förr eller senare utsliten och för dyr att reparera. På senare tid har vi även elektronik i bilarna som också ger problem med åren.
Att byta kaross eller motor görs i princip inte, och det är absolut inte ekonomiskt försvarbart för de flesta bilar. Lägg till ganska strikta regler för hur bilar får förändras, samt årliga besiktningar. Därför har bilar ett stadigt sjunkande värde, och en starkt begränsad livslängd i genomsnitt.

Båtar, å andra sidan, särskilt om de är byggda i plast, har en ofantligt lång livslängd. Motorbyten kostar en hel del, men det finns en infrastruktur för det, och oftast är det rimligt sett till båtens värde. El/elektronik är sällan på en sån nivå att inte hemmafixare klarar det, och i annat fall kan mycket bytas ut i moduler med standardiserade storlekar eller komponenter. Det finns heller inga tvingande regler för hur båtar ska förändras eller lagas, utan det är egentligen helt oreglerat och därför möjligt att fixa och laga på ett helt annat sätt än för bilar. Segel slits och byts ut också. Båtar har därför ingen given livslängd, utan renoveras och moderniseras, och det gör att värdet mer bestäms av skick och utrustning.

Det är väldigt stor skillnad!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan, raol säger:


Båtar slits inte på samma sätt som bilar. En bil består, lite förenklat, av ett metallskal och en motor. Metallskalet rostar för eller senare bortom all räddning. Motorn blir förr eller senare utsliten och för dyr att reparera. På senare tid har vi även elektronik i bilarna som också ger problem med åren.
Att byta kaross eller motor görs i princip inte, och det är absolut inte ekonomiskt försvarbart för de flesta bilar. Lägg till ganska strikta regler för hur bilar får förändras, samt årliga besiktningar. Därför har bilar ett stadigt sjunkande värde, och en starkt begränsad livslängd i genomsnitt.

Båtar, å andra sidan, särskilt om de är byggda i plast, har en ofantligt lång livslängd. Motorbyten kostar en hel del, men det finns en infrastruktur för det, och oftast är det rimligt sett till båtens värde. El/elektronik är sällan på en sån nivå att inte hemmafixare klarar det, och i annat fall kan mycket bytas ut i moduler med standardiserade storlekar eller komponenter. Det finns heller inga tvingande regler för hur båtar ska förändras eller lagas, utan det är egentligen helt oreglerat och därför möjligt att fixa och laga på ett helt annat sätt än för bilar. Segel slits och byts ut också. Båtar har därför ingen given livslängd, utan renoveras och moderniseras, och det gör att värdet mer bestäms av skick och utrustning.

Det är väldigt stor skillnad!

förstår din förklaring men köper den inte riktigt ändå

för säljer man inte en båt på flera år så är det fel pris hur mycket man än hur mycket pengar man lagt ner på den.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visst förlorar de flesta båtar i värde, men inte i närheten lika snabbt som bilar, och ålder är inte en så styrande faktor som det är för bilar.

Det finns fler saker som gör att begagnade bilar tappar i värde snabbare. Säkerhet och ekonomi. Nyare bilar blir säkrare. Nyare bilar blir snålare. Hur bra skick en äldre bil än är i, kan den inte tävla i de två klasserna.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 timmar sedan, trewq säger:

"Just punktskatter kan vara ett knivskarpt styrmedel att påverka konsumtion av en viss vara"

Jotack! 1977 fick man bidrag för att installera treglasfönster. Den finten gick vi på. Sedan kom fastighetstaxeringen "Har ni treglasfönster???" Pang! Då blir det högre skatt. Därefter har jag aldrig låtit mig påverkas av slika styrmedel.

Vänta bara när "dom" kommer på att dom som sparat till privat pension inte behöver folkpension..  många som avstått massa saker hela livet till förmån för pensionsspar ommer känna sig lite förda bakom...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag fortsätter med en dåres envishet att påstå att begagnatmarknaden styrs av ränteläget och bostadsmarknaden.
Så länge man, till låg ränta, kan låna på sin bostad kommer folk att köpa en massa nya dyra saker. T ex båtar.
Om man inte längre kan låna på bostaden och/eller om räntorna stiger kommer det plötsligt att bli intressant med billigare konsumtion igen.
Motorcykelmarknaden, bilmarknaden, resor och.... you name it... all konsumtion påverkas. Även båtmarknaden.
På den tiden man ansåg en boränta på 12% vara låg (90-talet) var begagnatmarknaderna mycket intressantare.

  • Gilla 1
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan, Janken säger:

Jag fortsätter med en dåres envishet att påstå att begagnatmarknaden styrs av ränteläget och bostadsmarknaden.
Så länge man, till låg ränta, kan låna på sin bostad kommer folk att köpa en massa nya dyra saker. T ex båtar.
Om man inte längre kan låna på bostaden och/eller om räntorna stiger kommer det plötsligt att bli intressant med billigare konsumtion igen.
Motorcykelmarknaden, bilmarknaden, resor och.... you name it... all konsumtion påverkas. Även båtmarknaden.
På den tiden man ansåg en boränta på 12% vara låg (90-talet) var begagnatmarknaderna mycket intressantare.

Håller med dig till fullo. :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 minuter sedan, Janken säger:

På den tiden man ansåg en boränta på 12% vara låg (90-talet) var begagnatmarknaderna mycket intressantare

Vi hade också en mycket stark inflation, köpte man en båt så kunde sälja den efter några år och få tillbaka pengarna.

Den totala omsättningen räknat i kronor är väl mindre idag jämfört med 90-tal, trots låg ränta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det går att drömma sig tillbaka till tidigt 90-tal, och ni kan ha hur rätt som helst i fråga om inflation, bostadsmarknad, börs och räntor. Men det hjälps inte - folks intressen ser annorlunda ut idag. Inte alls lika många familjer som är beredda att "committa" sig till båtliv med allt vad det innebär. Detta, tror jag, bidrar starkt till de obalanser vi ser nu mellan utbud och efterfrågan på t.ex. 80-talsbåtar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, ArneRadar säger:

Det går att drömma sig tillbaka till tidigt 90-tal, och ni kan ha hur rätt som helst i fråga om inflation, bostadsmarknad, börs och räntor. Men det hjälps inte - folks intressen ser annorlunda ut idag. Inte alls lika många familjer som är beredda att "committa" sig till båtliv med allt vad det innebär. Detta, tror jag, bidrar starkt till de obalanser vi ser nu mellan utbud och efterfrågan på t.ex. 80-talsbåtar.

Samt en  grym import av beggade USA båtar som fyllt på marknaden så den svämmat över. Och ja du har helt rätt i din tes ovan.;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, ArneRadar säger:

Det går att drömma sig tillbaka till tidigt 90-tal, och ni kan ha hur rätt som helst i fråga om inflation, bostadsmarknad, börs och räntor. Men det hjälps inte - folks intressen ser annorlunda ut idag. Inte alls lika många familjer som är beredda att "committa" sig till båtliv med allt vad det innebär. Detta, tror jag, bidrar starkt till de obalanser vi ser nu mellan utbud och efterfrågan på t.ex. 80-talsbåtar.

Absolut ligger det mycket i det du skriver.
Det som kallas "livsstilskonsumtion" gör också sitt till.
Beteendeforskning visar att livsstilskonsumtionen ökat markant under de senaste 20 åren.
Det betyder att fler och fler, genom att ha "rätt" saker vill markera vem man är.
Mest markant är det tydligen i telecom och mode (Rätt jeans, jacka, handväska, telefon, dator mm) Men bostadsbranschen kommer därefter (Rätt läge, rätt typ av bostad och framförallt rätt kök)  tätt följt av fordon där väl båtar kommer in.
Om trenden säger att man ska ha en styrpulpetare av aluminium så köper folk det. Har man en RIB så säger det "vem du är". Seglar du IF så är du bohem!
Det är inte en slump att gamla skärgårdskryssare och kostrar seglas av en viss typ av människor. Gamla farbröder och unga hipsters (Jo! Lite fördomar får man ha :) )
Claes Olivercrona på hamnen.se brukar, raljant, säga att många väljer båt för att visa upp den i hamnen och det är därför toaletterna är så rymliga att man inte kan använda dom i sjögång utan att ramla av brusfåtöljen. Dom är helt enkelt gjorda för att fungera bra i hamn.
En trend som kan ge en spark åt begagnatmarknaden är återbrukstrenden.
Om den slår igenom på bred front så kan efterfrågan på begagnade båtar kanske få en skjuts?
Själv tycker jag om att pyssla och har därför en gammal 80-talare. Men visst ska jag erkänna att jag har lite "återbrukstänk" också.
Jag gillar tanken med att återanvända saker. Reparera, renovera och byta med andra.
Många gånger både ekonomiskt och ekologiskt.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Återbrukstänk är jättebra, och absolut på frammarsch. Personligen tror jag däremot inte det kan få våldsamt genomslag i efterfrågan på just äldre fritidsbåtar, kommer nog mest att puttra lite med folk som gillar att pyssla som du själv t.ex. Och det är inget fel i det alls! Obalansen kan öka och minska lite, men jag tror att det i slutändan tyvärr kommer att finnas ett berg av äldre fritidsbåtar som ingen vill ha (hand om).

 

Mitt inlägg var lite en reaktion på "Jag fortsätter med en dåres envishet att påstå att begagnatmarknaden styrs av ränteläget och bostadsmarknaden". Jag tror nämligen inte att det räcker som förklaringsmodell  av begmarknaden nuförtiden. Däremot har det hyfsat stor inverkan på den nybåtsförsäljning som trots allt sker.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu börjar diskussionen bli intressant, igen.

Båtintresset och livstilen hos mänskligheten har förändrats.

De traditionella familjemotor- eller segelbåtarna blir färre till förmån för dagstursbåtar, när det gäller motorbåtarna skall man snabbt kunna ta sig ut i skärgården på förmiddagen och lika snabbt hem igen på kvällen, övernattar gör man på land, i eget boende eller på hotell eller liknande. När det gäller seglarna, har jag inte riktig koll på läget, men de trailerbara och övernattningsbara segelbåtarna tycks stå högt i popularitet.

 

Pengar är tydligen gratis, om man får tro tråkiga och tjatiga tv-program som "Lyxfällan" har en större del av befolkningen lånat in sig i ett hörne och tar nya SMS-lån för att betala de första. 

Men så finns det dem som återvinner och återanvänder fordon, bostäder, kläder och exempelvis båtar, men till sjöss är dessa inte så vältaliga.... ännu.

 

När det gäller dem (och jag själv) som fortfarande bor i båten under ledigheterna, gäller det att välja rätt båt fär att spegla personligheten och inställningen till båtlivet.

Jag försöker maskera utsläppen av dieselavgaser och giftig bottenfärg, med att gömma mig bakom solcellspanelerna. Båten skall vara lagom välputsad och vara oöm, stabil och ombonad, och inte allt för dyrbar. De rätta attributen skall finnas, radarantenn och diverse andra antenner som signlarerar att "här är en båtägare som har koll på läget, och inte räds elementen". Däremot har jag ingen dayglow målning på hyttahets kant, tageslichfarbe, ja ni vet sån där mer eller mindre orange självlysande färg eller tape runt hyttens överkant, det har jag inte... 

 

Att låna upp på huset för att köpa en kapellbåt skulle jag aldrig göra, och mina värsta mardrömmar i svartvitt med inslag av; Psyco, När lammen tystnar, Shining och Alien brukar båtarna vara amerikanska daycrusers, med dubbla big-block V8:or. Flybridges brukar också ingå i mardrömmarna. Värsta mardrömmen är alltså en beväpnad och personlighetsstörd överintelligent asbergerperson eller psykiskt efterbliven mödare eller utomjording med SMS-lån som framför en övermotoriserad bensinmotorbåt med flybridge i nästan planingsfart i en trång farled och sedan rakt upp på en välbefolkad badplats.

 

Äldre begagnade men välfungerande båtprylar inköpta på marina loppmarknader, Blocket eller Tradera finns det ett och annat av ombord, dock ej i säkerhetsutrustningen.

 Till vardags signalerar jag tillhörigheten genom att köra modern diesel-Citroën med partiklefilter (jättedyrt tillbehör) eller sen 60-tals luftkyld miljövidrig volkwagn. Elbil eller ens hybrid är inte aktuellt, däremot är tjänstebilen en hybrid med dubbfria vinterdäck, vem sade något om dubbla budskap?

 

Jag minns tydligt mitten och slutet av 1970-talet då "alla" skulle köpa en båt, det såldes maxis, nimbusar och albinos som aldrig förr, det var helt plötsligt "gratis" att vara båtägare, jag vet att man gjorde en fin anspelning på detta i filmen "Göta Kanal episod IV" (alltså den första filmen, för att blanda in Speilbergs nästan omvända kronologi)... 

Sedan kom depressionen en del år senare, då de som inte var lämpade för sjöliv sålde sina båtar, eller säkte dem i försäkringsbedrägligt syfte.

 

Är vi månne i samma ekonomiska situation nu som 1975?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Undrar hur man skulle kunna göra det trendigt bland "miljöpartister" att återbruka äldre segelbåtar och ge sig ut i skärgården?
Jag har under ett antal år haft min närmaste bekantskapskrets från "friluftsfolket". Där är det främst kajak och fjälltält som gäller. De följer gärna med ut och seglar men vill inte själva vara båtfolk.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan, BSven säger:

 De följer gärna med ut och seglar men vill inte själva vara båtfolk.

 

Det är ett för stort åtagande och för mycket jobb att äga en äldre båt om man inte är helt frälst på sjön och inte älskar att skruva och fixa. 

 

Jag rör mig i samma kretsar, det är långfärdsskridsko på vinter och paddling och vandring på sommaren. Det enkla, lätta och friheten att slippa stå i snöglopp under en press och slipa avbärarlister är tilltalande. Många bekanta skulle ha råd, framförallt till en äldre båt, men det är för bundet och kostar för mycket i förhållande till annat. Och med en kajak kan man också få mycket skärgårdsliv.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
53 minuter sedan, ArneRadar säger:

 

Det är ett för stort åtagande och för mycket jobb att äga en äldre båt om man inte är helt frälst på sjön och inte älskar att skruva och fixa. 

 

Jag rör mig i samma kretsar, det är långfärdsskridsko på vinter och paddling och vandring på sommaren. Det enkla, lätta och friheten att slippa stå i snöglopp under en press och slipa avbärarlister är tilltalande. Många bekanta skulle ha råd, framförallt till en äldre båt, men det är för bundet och kostar för mycket i förhållande till annat. Och med en kajak kan man också få mycket skärgårdsliv.

Samma här, plus cykel, längdskidor och utför. Oj det blev visst mycket, men lite grann av varje.

Men trenden mot korta utflykter kombinerat med viss komfort slår igenom även i dessa sysselsättningar. Tältet har jag gett bort till barn och barnbarn, föredrar att bo på skärgårdspensionat/alphyttor/gasthaus där man kan få en god middag lagad av någon annan som också tar disken.

Testade i somras den snabba daycruiservarianten: bil 23 mil till S:t Anna, paddla 6 tim, bil 23 mil hem igen. Det blir också sightseeing utmed vägen. Kändes värt att upprepa. 

Men 70-tals segelbåten behåller jag. Provade att vara utan ett par år, men det gör jag nog inte om.

Stå och slipa i snöglopp? Nä, då är det roligare med skridskor och skidor. Sen när det blir behagligt på uppläggningsplatsen från slutet av april kan man vaxa lite lätt och fixa det som eventuellt behövs under vattenlinjen. Övrigt kan man göra när båten ligger i sjön och det är lagom varmt. Kan kombineras med badande.

Jag ser ju hur nästa generation kämpar för att få tiden att räcka till och jag undrar om det inte kommer en reaktion mot fyllda planeringskalendrar och barncurlande, det skulle kunna skapa lite efterfrågan på en del av våra gamla båtar så vi slipper skrota dem.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är väl farligt att generalisera och dela in folk i olika fack eller grupper.

Men klart är ju att de inbitna kajakpaddlarna, de med Trangiakök och fjälltält, är ganska fasta i sin övertygelse om båt- och boendeval. De måhända tycker att en äldre segelbåt med enkel komfort är för "lyxig" det skall tydligen vara litet spartanskt med knöliga liggunderlag frystorkad mat och sotande spritkök.

Möjligen kanske en segelkanot kan vara ett alternativ, eller en Andunge där man kan sova i sittbrunnen under bomtältet.

 

Jag paddlar gärna kajak i Bohusläns kustnära vatten eller annorstädes där det är skyddat, men skulle aldrig komma på tanken att ens försöka slå upp ett tält på en kal skärgårdsö, i alla fall inte i Bohusläns skärgård där mängden av ytor där man kan slå ner en tältpinne är kraftigt begränsade. De gröna ytor som finns är ofta krigs- eller kolerakyrkogårdar och där kan man ju inte tälta...

 

Långfärdsskridsko eller isjakt hade varit trevligt att testa, men här är det sällan som sjöarna fryser så pass bra att man kan beträda dess isar, och om så är fallet är isarna så himla knöliga att det är svårt att skrinna på dem. Föräldrarna berättar om "krigsvintrarna" då man inte bara kunde segla isjakt, åka långfärdsskridsko, utan även köra person- och lastbil mellan Göteborg och öarna i såväl södra som norra skärgårdarna, militären hade väl en del begränsningar, men annars hade man kunnat skrinna ända ut till Vinga, sägs det. Det har jag aldrig upplevt, jag har föreviosso cyklat på isen i Björlanda Kiles småbåtshamn i början av 1970-talet, men det var rätt blött...och halt om nu någon tvivlar på det.

 

Min farfar cyklade däremot i Stora Hamnkanalen nedanför det som numera är Göteborgs Stadsmuseum, i jämnhöjd med "Potäterjonas" (Jonas Alströmers staty på Lilla Torget, där trådbussarna senare vände) han hade byggt en slags farkost bestående av två pontoner, med en cykel i mitten, med pedalerna drevs en propelleraxel och en liten trebladig propeller. Med styret påverkades ett litet roder med hjälp av linor. Enligt uppgift skulle han ha funnit ritningen till denna farkost i en dåtida hobbytidning. Propellern, axeln och anpassningen till främre kedjekransen fanns länge kvar i föräldrahemmet, men städades bort någon gång 1969. A snapshot in the family album.

 

Båtägare som inte vill eller inte har kunskapen att fixa saker själva, får ju förlita sig på fackmänniskor, då kan det bli dyrt. Jag vet båtvänner som vinterförvarade båten med fullservice inomhus, varje vinter, i september lämnade de sin båt vid varvets brygga. På vårkanten hämtade de den vid samma brygga, vårrustad, tillockmed skafferi, kylskåp och vinförrådet var påfyllt efter önskemål, ja förstås dieseltankar och vattentank också. Det kostade mindre än min båt kostar i drift (diesel och gasol under en säsong), underhåll, försäkring vinter och sommarplats, prenumeration på en båttidning, diesel till bilen för transport till och från hamnen, trängselskatt, oljefilter, impeller, offeranoder och kanske något mer...

Att bara ha kunskapen om att kunna byta filter och konservera motorn tjänar man massvis med pengar på, om nu inte motorn fortfarande har garanti kvar som kräver professionell arbetsinsats. 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kan faktiskt vara så också att man kan byta filter, men varken har tid eller lust.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, trewq säger:

föredrar att bo på skärgårdspensionat/alphyttor/gasthaus där man kan få en god middag lagad av någon annan som också tar disken.

Den biten köper jag helt ;)

--

För många är båten något att fixa med, förbättra, ljuga med båtgrannar osv. Moderna människor ska sitta i den dyra soffan och se Let's dance.

Att skapa är inte så populärt numera. Men det kan man leva med om man knaprar rätt piller.

Förr cyklade gubbarna förbi systemet på lördagarna och med en kvarter på pakethållaren åkte de ner för att bla slipa och lacka. Det var den bästa tiden på året sa de.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 timmar sedan, ArneRadar säger:

Det kan faktiskt vara så också att man kan byta filter, men varken har tid eller lust.

Jag har en välbetald nära släkting, senioröverläkare, som hellre tar ett extrapass som bakjour på akuten eller ännu hellre ett arbetspass på en privat specialistläkarmottagning än att göra trädgårdsjobb, slipa och måla fönster, eller ta hand om båten, då hen har högre timlön än vad trädgårdsjobb, fönsterrenovering eller båtjobb kostar per timma/tidsenhet blir det lönsamt... Så kan man ju också tänka.

Där blir det hellre en golfrunda, ett jaktpass eller en dag med hummerfiske samtidigt som hantverkare eller Volvo-Pentaspecialister sköter diverse jobb... Fritid kostar!

 

Personligen gillar jag vare sig trädgårdsarbete eller fönsterrenoveringar, eller det är nog snarare så att det är en lång startsträcka, väl där i rosenrabatten eller med trekantskrapan och glasskäraren i högsta hugg går det ju bra. Båtjobb däremot är ju riktigt roligt, om det inte jäklas och går snett förstås. Även om jag tjänar rätt så hyfsat blir det inte lönsamt att jobba extra och låta hantverkare göra jobbet... Men nu är de flesta av husets fönster bytta mot treglas och "underhållsfria" aluminiumramar, det var ju "rut-avdrag" på dessa jobb.

 

Jag har väl liksom många andra kommit på det att det inte är på de stora inkomsterna man blir rik, det är på de små utgifterna... och som hus- och båtägare är det direkt lönsamt att kunna hantera diverse verktyg och veta hur saker och ting skall vara, man måste kunna göra en del reparations- och underhållsarbeten själv, annars blir det dyrt. Sedan kan det ju vara svårt att få tag i en tekniker. där mitt på Marstrandsfjorden när impellern gett upp, eller i naturhamnen när det är stopp i toan eller skräp i gasolkökets brännarmunstycken. Kan även vara bra att veta i vilken ända av en lödkolv/lödpenna man skall hålla i handen.

Jag har bytt impeller på Marstrandsfjorden, det gungade rätt ordentligt och luktade ordentligt med diesel under durken, man kan bli sjösjuk för mindre, jag har rensat båttoaletter många gånger, och senast i somras med jättehungrig väldigt lågt blodsocker, fixat till brännaren så att vi kunde laga mat. Det är den kallare delen av en lödkolv man skall hålla i, om man inte vet det bränner man sig.

kan väl nämna att jag gjorde om före detta pannrummet hemma till snickeriverkstad, det var en del rörläggeriarbeten, och jag blev rätt blöt, det blev inte översvämning, men även små rör kan läcka mycket vatten... men man lär sig av sina misstag, jag kan väldigt mycket, men inte allt....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, det är väldigt bra att kunna göra saker själv. Och ofta är det kul också.

 

Jag reser väldigt mycket i tjänsten, ofta går även helger bort. För mig är det helt uteslutet att då ägna fritiden åt diverse renoveringsprojekt i en äldre båt. Alternativkostnaden i fråga om bränd familjetid är på tok för hög. Det är inte bara timkostnaden på en mekaniker som skall in i kalkylen... Sen finns det säkert andra som har en helt annan kalkyl som ser ett värde i att fly från hustrun ner i båten :ph34r:

 

Vi närmar oss alla båtlivet från lite olika utgångspunkter och förutsättningar.

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tråden har tagit en intressant vändning tycker jag.

Vår båt ligger vid sommarstugan som i sin tur är 35 mil bort.

Vi valde båt efter behov och möjligheter till underhåll.

D v s båten är enkel och tillförlitlig med rimligt underhållsbehov.

Den är verkligen inte vår drömbåt, men med tanke på antal brukade timmar per år så är den OK.

Jag försöker planera in ett par helger höst och vår för underhåll, då får det inte vara för mycket utan hållas rimligt. Den dagen ett större arbete måste göras så får det bli på ett varv. Inte för att jag har för mycket pengar på kontot utan för att det nog är det mest praktiska alternativet för att inte förlora en säsong i vattnet.

Förmodligen kommer vi att behålla båten livet ut så förbättringar måste inte ske genast.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
23 timmar sedan, Georg_Ohm säger:

Värsta mardrömmen är alltså en beväpnad och personlighetsstörd överintelligent asbergerperson eller psykiskt efterbliven mödare eller utomjording med SMS-lån som framför en övermotoriserad bensinmotorbåt med flybridge i nästan planingsfart i en trång farled och sedan rakt upp på en välbefolkad badplats.

 

 

Det låter som att du är i Lindalssundet i dina mardrömmar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan, hbengtsson säger:

 

Det låter som att du är i Lindalssundet i dina mardrömmar.

Det finns gott om passager i Bohuslän också där aningslösa motorbåtsägare far fram som vettvillingar, Hjerterö ränna, Gullholme halsar, "Bina"- "Grönögat" alltså mellan Bovallstrand och Hornö Ränna", Snobbrännan, Mellan Skalkorgarna och Hjuviks södra infart.... listan är lång.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...