Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
BboatB

Beg marknaden, är det något liv i den?

Rekommendera Poster

Ligger och bevakar marknaden för att ev köpa en segelbåt i slutet av sommaren.

 

Verkar som om inga eller väldigt få båtar får nya ägare om man tittar på blocket, i princip stendött.

 

Är marknaden på väg att svälla över med båtar med 70-80 tals "orginal motor,segel i fint skick", kommer man kunna sälja dessa båtar inom något år eller två? Har man otur så får man lägga ut lika mycket man gav eller mer.

 

De som ändå försvinner verkar vara de som är totalt uppdaterade med både segel, motor och utrustning eller där priset justeras mycket söderut för att väga in risken för ett motorbyte, en billig båt kan snabbt kosta det dubbla om motorn lägger av.

 

Överlag känns det som det är köparens marknad, motorbåtarna är svårsålda men segelbåtarna verkar igen vilja ha längre? Korta dagsturer, lite underhåll och smidigt format verkar vara det som gäller nu?

 

Sätter folk ut sina båtar för att sälja, eller endast sälja om de får begärt pris i närheten av vad resten av blocket vill ha? En annons kostar inte mycket och det är relativt lätt att sondera marknaden efter en möjlig men ej så trolig köpare.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En bekant började prata om en ny båt i höstas, av ren nyfikenhet har jag därför lagt några bevakningar också. Själv har jag inga större planer på att byta men det är klart, hittar man något riktigt bra vet man aldrig hur det slutar.

Gruppen jag tittat på är 30-34 fot med vindruta för att utrycka sig enkelt.

Ytterst få båtar verkar säljas och många lägger ut båtarna till rena fantasipriser, typ de vill ha 600 tkr för en båt som de bästa fall får 300 för.

Pratade med en som jagade en HR 31, tittade man lite så hittade man en Rasmus med betydligt bättr utrustning och nyare motor för lägre pris än HR 31, men ändå köpte han HR31:an. 

Tittar man på en mindre motorseglare verkar det vara ännu sämre, de verkar inte ha upptäckt verkligheten ännu.

De båtar som säljs är de som är riktigt billiga. 

Marknaden är helt sjuk idag, man kan köpa en äldre båt fruktansvärt billigt. En modernare båt har ofta bättre utrymmen men går man upp lite storlek så får man samma utrymmen men till lägre pris. Det är verkligen köparens marknad, men köper man så lär man få behålla båten också.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ligger och bevakar marknaden för att ev köpa en segelbåt i slutet av sommaren.

 

Verkar som om inga eller väldigt få båtar får nya ägare om man tittar på blocket, i princip stendött.

 

Är marknaden på väg att svälla över med båtar med 70-80 tals "orginal motor,segel i fint skick", kommer man kunna sälja dessa båtar inom något år eller två? Har man otur så får man lägga ut lika mycket man gav eller mer.

 

De som ändå försvinner verkar vara de som är totalt uppdaterade med både segel, motor och utrustning eller där priset justeras mycket söderut för att väga in risken för ett motorbyte, en billig båt kan snabbt kosta det dubbla om motorn lägger av.

 

Överlag känns det som det är köparens marknad, motorbåtarna är svårsålda men segelbåtarna verkar igen vilja ha längre? Korta dagsturer, lite underhåll och smidigt format verkar vara det som gäller nu?

 

Sätter folk ut sina båtar för att sälja, eller endast sälja om de får begärt pris i närheten av vad resten av blocket vill ha? En annons kostar inte mycket och det är relativt lätt att sondera marknaden efter en möjlig men ej så trolig köpare.

 

Vädigt konstigt inlägg i mina ögon. Finns det inga båtar att köpa i det skick till det du har råd med, hur kan man då vara så tvärsäker på att det är en 'köparens marknad' ?  Utbud och efterfrågan brukar normalt vara det som styr har man ju hört.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Det handlar om att köparna idag efterfrågar en helt annan nivå av komfort än vad 70-80-talarna som regel erbjuder. Lägg därtill att få är beredda att skruva lite själv, och att räntan är låg. Man lånar därför hellre på hus/lägenhet och köper nytt.

 

Eller hyr. Då slipper man stå på en varvsplan och gnugga. Bara göra det roliga; summan för en vecka på sjön blir typ ändå densamma utslaget på ett år resonerar säkert många.

 

Dessutom har många övertro på den båten man säljer, att just deras båt är extra fin. Och alla "vet" ju att en Scampi eller Ballad alltid kostat 250 kkr, så då lägger man ut den för det med femton år gamla segel och originalmotor och förstår sedan inte varför ingen ringer.

Slutsats; marknaden är död.

 

Har sagt det förut, och säger det igen. De sämsta exemplaren och modellerna är det dags att skrota bort nu.

Redigerad av Peter_K
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

är väl läge nu att skaffa en stor segelbåt,om man kan fixa själv,segelbåtar är ju helt ute idag,dags att göra fynd.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sålde min gamla Vega hösten 2013 och fick 90 000:-. Ett bra pris för en Vega, men då var den också i superskick. (Inte bara i mina ögon utan även i andras :) )

 

Håller annars med att beg.marknaden verkar död. Om man inte har en pärla (obs! även i köparens ögon), så måste man nog revidera värdet på sin båt för att få den såld. Äldre båtar med orginalmotor, gamla segel, gamla instrument inbringar inga jättesummor.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Marknaden är inte död - däremot är den fylld med felaktigt prissatta båtar.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

håller med om felaktiga priser på äldre båtar både segel o motor,sett vansinnigt höga priser på äldre båtar,hur tänker folk???.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

håller med om felaktiga priser på äldre båtar både segel o motor,sett vansinnigt höga priser på äldre båtar,hur tänker folk???.

Jag tror det beror på en gammal sanning som inte gäller längre. Du köpte en båt för 200 kkr, ägde den i femton år, sedan sålde man den för samma pengar. Många sitter med sina gamla ögonstenar - oftast ganska omoderna, trånga, seglingsmässigt trista historier (=kallas trygga i annonsen, kan seglas med fullt ställ till 18 m/s), tänkter på alla pengar man la på nya segel år 1998 (=alldeles nyss ju!) och tänker inte på att de seglen idag är 17 år gamla och är att betrakta som avskrivna. Man lägger därför ut båten för de 200 kkr den alltid varit värd, slänger på 20 kkr för de fina nästan nya seglen och väntar på telefonsamtalet som aldrig kommer.
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Vad är rätt och vad är fel pris? Är det inte köparen som avgör vad just detta objekt är värt för honom som ägare? Jag har själv köpt en segelbåt i från glada 70-talet för 90.000kr. Den uppfyllde mina önskningar om båt för dessa penningar. Varför ska jag riskera en balja från 80-talet som kostar en kvarts miljon på lånade pengar? Hur mycket bättre båt blir det från 1975 till 1985? Om jag hade kunnat köpt en båt som jag hade velat ha så hade jag behövt gå ytterligare tio år, till en båt från mitten av 90-talet och då är vi betydligt högre i pris. Har man inte blivit lite fartblind på pengar bara för att räntan just nu är låg?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har med riskbedöning att göra också... En segelbåt med originalmotor, 20 år gamla segel och ett ormbo till elinstallation, gasledningar i koppar som aldrig bytts, kylskåp som visserligen fungerar efter 20 år, toa med pump, ingen tank osv

 

Kostar att åtgärda... Och vilken tid tar det? Då tänker folk att om man skulle låna upp 350' vad finns då att köpa? Motorbåt samma sak - eftersom motorn är så rackarns dyr...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Ligger och bevakar marknaden för att ev köpa en segelbåt i slutet av sommaren.

 

Verkar som om inga eller väldigt få båtar får nya ägare om man tittar på blocket, i princip stendött.

 

Är marknaden på väg att svälla över med båtar med 70-80 tals "orginal motor,segel i fint skick", kommer man kunna sälja dessa båtar inom något år eller två? Har man otur så får man lägga ut lika mycket man gav eller mer.

 

De som ändå försvinner verkar vara de som är totalt uppdaterade med både segel, motor och utrustning eller där priset justeras mycket söderut för att väga in risken för ett motorbyte, en billig båt kan snabbt kosta det dubbla om motorn lägger av.

 

Överlag känns det som det är köparens marknad, motorbåtarna är svårsålda men segelbåtarna verkar igen vilja ha längre? Korta dagsturer, lite underhåll och smidigt format verkar vara det som gäller nu?

 

Sätter folk ut sina båtar för att sälja, eller endast sälja om de får begärt pris i närheten av vad resten av blocket vill ha? En annons kostar inte mycket och det är relativt lätt att sondera marknaden efter en möjlig men ej så trolig köpare.

 

Vädigt konstigt inlägg i mina ögon. Finns det inga båtar att köpa i det skick till det du har råd med, hur kan man då vara så tvärsäker på att det är en 'köparens marknad' ?  Utbud och efterfrågan brukar normalt vara det som styr har man ju hört.

 

 

Jag säger inte att jag är tvärsäker på att det är köparens marknad, eftersom många bevisligen inte sänker priset. Dvs jag tycker jag hela prissättningen konstig och ställer mig frågan om man vågar köpa en 70-80 talare i dagsläget, som inte är fullt uppdaterad, dvs segel,el,motor, utr. Jag tycker om att testa olika båtar och därför vill jag inte köpa och behålla, utan köra ngt år sedan sälja, dvs vågar man i min sits köpa ngt äldre, blir man ens av med det om 2 år?

 

Är prisjusteringen bara i sin början?

 

Finns många ex på där det ligger ut ex 8 av samma modell, där den nyaste är den billigaste men även mest påkostade, men ändå säljs de inte och legat ute i ex antal månader. Varför justerar inte de andra sitt pris för att få sin båt såld?

 

 

 

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Ligger och bevakar marknaden för att ev köpa en segelbåt i slutet av sommaren.

 

Verkar som om inga eller väldigt få båtar får nya ägare om man tittar på blocket, i princip stendött.

 

Är marknaden på väg att svälla över med båtar med 70-80 tals "orginal motor,segel i fint skick", kommer man kunna sälja dessa båtar inom något år eller två? Har man otur så får man lägga ut lika mycket man gav eller mer.

 

De som ändå försvinner verkar vara de som är totalt uppdaterade med både segel, motor och utrustning eller där priset justeras mycket söderut för att väga in risken för ett motorbyte, en billig båt kan snabbt kosta det dubbla om motorn lägger av.

 

Överlag känns det som det är köparens marknad, motorbåtarna är svårsålda men segelbåtarna verkar igen vilja ha längre? Korta dagsturer, lite underhåll och smidigt format verkar vara det som gäller nu?

 

Sätter folk ut sina båtar för att sälja, eller endast sälja om de får begärt pris i närheten av vad resten av blocket vill ha? En annons kostar inte mycket och det är relativt lätt att sondera marknaden efter en möjlig men ej så trolig köpare.

 

Vädigt konstigt inlägg i mina ögon. Finns det inga båtar att köpa i det skick till det du har råd med, hur kan man då vara så tvärsäker på att det är en 'köparens marknad' ?  Utbud och efterfrågan brukar normalt vara det som styr har man ju hört.

 

 

Jag säger inte att jag är tvärsäker på att det är köparens marknad, eftersom många bevisligen inte sänker priset. Dvs jag tycker jag hela prissättningen konstig och ställer mig frågan om man vågar köpa en 70-80 talare i dagsläget, som inte är fullt uppdaterad, dvs segel,el,motor, utr. Jag tycker om att testa olika båtar och därför vill jag inte köpa och behålla, utan köra ngt år sedan sälja, dvs vågar man i min sits köpa ngt äldre, blir man ens av med det om 2 år?

 

Är prisjusteringen bara i sin början?

 

Finns många ex på där det ligger ut ex 8 av samma modell, där den nyaste är den billigaste men även mest påkostade, men ändå säljs de inte och legat ute i ex antal månader. Varför justerar inte de andra sitt pris för att få sin båt såld?

 

 

Det kan vara så som många skriver att båtarna är övervärderade både prismässigt och utrustningsmässigt. Detta tillsammans med att många kan tänka sig att behålla sin båt om den inte blir såld gör att marknaden haltar, men givetvis finns det en marknad.

 

Frågan är vem som gör "fel," den som inte säljer sin båt om hen inte får det pris hen begär eller den som inte köper en båt för att hen tycker att priset är för högt.

 

Kollade på skoj Scampi på Blocket och det finns sex stycken som säljs för under 100 000:- kr och ingen som säljs för mer än 170 000:- kr så vist har priserna justerats en hel del. När vi köpte båt för 4½ år sedan låg priserna  för Scampi på och över 200 000:- kr och upp till 260 000:- kr.

 

Våga eller inte våga, det är frågan?

Jag tror det är en risk att hoppa mellan olika äldre båtar idag, troligen kostar det mera än det smakar. Det är nog billigare och framför allt säkrare att hyra olika båtar om man vill prova lite olika båttyper.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har bevakat marknaden i flera år och köpte båt förra året.

Mitt intryck är att många sätter ett pris efter vad de anser att båten är värd. Samma båt ser man ibland på blocket i flera år.

Den som slutligen vill bli av med sin båt sänker kraftigt priset och det blir då ett "fynd" som säljs ganska snabbt. Så gjorde jag.

Detta gäller även båthandlarna typ "Maxibryggan" som fick gå ner på en Marieholm 26 till 40.000 innan den blev såld efter minst två år.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja det känns som om det är priset som talar idag då det ligger mycket likvärdigt ute.

 

Man får väl hålla ögonen öppna och i princip ge skambud om man nu vill kunna bli av med det inom något eller några år. Inte för att jag skulle ha något imot att behålla en båt lite längre tid men jag livet förändras och så även behoven för båten, så svårt att få ngt som passar allt!

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Återupplivar den här tråden med en fråga, går det överhuvudtaget sälja en 80-tals båt idag?

Har försökt sälja min 29 fots seglare sedan slutet av förra sommaren, några få telefonsamtal har jag fått, men mest av såna som vill prata av sig litegrann.

 

Hur ska man göra för att bli av med båten? Försöker avgöra om jag ligger för högt i pris (det tycker jag inte, men om ingen köper den så är det ju uppenbarligen så).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visst går det att sälja men du måste ligga lågt i pris.
Jag köpte en 28 fots 80-talare nu i sommar.
Några annonser ringde jag inte ens.
Varför ringa på en NF för 140 000 när det finns en Omega 28 i 10 mil därifrån för 55?
Jag åker inte från Sundsvall till Umeå för att titta på en Fenix för 140 tkr när det finns två Cumulus för hälften av pengarna på närmare håll.
Speciellt som Fenixsäljaren med en dåres envishet vidhöll att 140 laxar var "rätt pris"
Sen måste du vänta tills en som gillar 80-talsbåtar (En sån som jag) ser din annons.
Hur det slutade för mig?
Jo!
Jag köpte Omega 28:an för 45 tkr.
Nyare motor bra segel men inte så mycket utrustning. 
Nu lär jag få ha kvar den till pension!
Jag har orerat över annonsmarknaden i en krönika på sittbrunnen en gång!
Ganska skojig läsning (Om jag får säga det själv)
http://sittbrunnen.se/havsbiblioteket/janken-seglar/1595-blocket

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
30 minuter sedan, Janken säger:

Sen måste du vänta tills en som gillar 80-talsbåtar (En sån som jag) ser din annons.

 

Jo, jag tror det är det där som är nyckeln, tror inte det är en prisfråga helt och hållet, utan intressefråga också, folk vill ha nyare grejer helt enkelt.

Förvisso kan det indikera att jag är för dyr. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minuter sedan, iznogod säger:

 

Jo, jag tror det är det där som är nyckeln, tror inte det är en prisfråga helt och hållet, utan intressefråga också, folk vill ha nyare grejer helt enkelt.

Förvisso kan det indikera att jag är för dyr. 

Ja.... och nej!
Det finns en kategori köpare som vill ha en äldre båt.
Jag ville exempelvis ha en 80-90-talare eftersom jag tycker att pysslandet och pulandet är kul!
För mig var det viktiga att motorn verkade OK och att grundskicket på båten var bra.
Jag tittade på en Comet 26 som bara har några år på nacken. Otroooooligt fin båt men alldeles för lite pyssel med den. Den var liksom... färdig!

Sen kostade den nästan 400 lakan. Kanske jag hade kunnat få den närmare 300.
Dock tycker jag att Omegan har mer charm och personlighet och den kommer att erbjuda mig många spännande timmar med kreativa lösningar, klurigt pyssel och sånt. Känslan av tillfredsställelse när jag har fixat nånting är också härlig!
Dock finns det så många 80-talare till salu att ingen är beredd att åka jättelångt för att köpa en.
Dom är ju ganska lika varandra... di gamle IOR-båtarna. Masthead eller 7/8-rigg... Smaksak.
Men när jag sökte båt så kvittade det om den hette Fenix, Magic, NF, Omega, Cumulus eller.... En partialriggad båt mellan 27-29 fot var vad jag ville ha!


När någon hyfsat nära dig kommer på att dom vill ha en äldre 29 fots segelbåt så kommer det att bli affär.... Om priset är rätt vill säga.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan meddela att jag köpte 70-tals båt i sommar och där var det nog plånboken som bestämde.

Ville inte lån några pengar och nybörjare som man är ville man ha något billigt att börja med.

Det gick faktiskt så att jag fick tag på en riktigt billigt (dock passligt för min plånbok), men klart att all utrustning skall skaffas och seglen är inte nya. Men man får väl köpa nya vart efter man får råd.

 

Så visst känns det surt att behöva betala mer för linorna än vad båten kostade :D

Men då har man sen en båt med nya grejer i, så man vet vad som finns.

 

Har nu köpt på mig linor och fixat om hela el systemet.

Så nog blir båten att kostar 10 000kr+ till...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror också det tids nog går bra att sälja även om båtsvenskens syn på skärgårdslivet har förändrats med åren. Kategorin "campare" blir allt färre. Idag vill många hellre "visa upp sig" snarare än göra båtlivet till en pysselhobby. Man vill gärna ligga i en skön vik, men har svårt att se sig sittandes på en pall under presenningen med kladdig färg, en torr bulle och kaffetermos. 

 

Allt fler lämnar båtarna på varv när något skall fixas - och de välbeställda låter förstås varvet ta hand om rubbet året runt. Jag vet folk här i Stockholm som kör sin båt ett par timmar per säsong. Varvet sjösätter en fullservad båt i maj och kanske någon helg i juli så tittar ägaren förbi, hämtar ut nycklarna och tar en vända. Extremfall, men dom finns.

 

Nåja... det positiva med båtlivet är ändå att alla kategorier fortfarande finns. Och tur är väl det. Lycka till med annonsen. Det kommer gå bra till slut.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I år gick många, glada i hågen med alldeles för höga priser. Inget såldes. 

Nu verkar en del blivit nervösa och sänkt priserna rejält. Typ en Parant som kostat runt 140tkr kan man nu köpa för under 70tkr.

Det som sålts är tex gamla men helrenoverade Ramus för mer än 400tkr, normal pris är annars kanske 200-250tkr.

Slutsats: Pengarna är inga problem för köparna det de är rädda för är besvär.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är inte bara många säljare som har en helt galen bild av rätt marknadsvärde på sin båt. Det finns även enstaka köpare som har en skev bild. När dessa möts så kan resultatet bli uppseendeväckande.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rent krasst tror jag det finns fler 80-talsbåtar till salu än det finns potentiella köpare av dem. Även om alla säljare mot förmodan halverade sina priser säljs nog inte vansinnigt många fler av objekten. Tror inte priselasticiteten ser ut så för dessa objekt. Fyndläge för den intresserade.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I vår lilla båtklubb annonserades tre båtar ut, en Winga 750, en Scampi och en if. Alla såldes ganska fort och ifbåten gick på nån timma för över 40', den hade inombordare vilket köparen värderade högt. Även Wingan gick efter någon vecka, betydligt dyrare än andra på blocket, köparen värderade en inombordare bytt 2007. Scampin vet jag varken skick eller priset på men såld ganska snabbt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Våren 2016 sålde jag min Nimbus, det fanns samtidigt två likadana båtar på Blocket, och ytterligare en tillkom senare. Min båt hade inte originalmotorn den hade "endast" en tio år gammal motor, båten var från tidigt 80-tal. Däremot var kapellet dåligt, men pentryt var alldeles nyrenoverat, och alla dynor var omklädda med nya tjockare madrasser. Det fannns även mer utrustning i övrigt i denna än de andra likadana. Prisintervallet låg mellan 220 och 400.000, jag begärde 200 och fick 195.000.

Mitt pris var ungefär 20.000kr lägre än de andra. Jag lade ut annonsen på en måndag, och på torsdagen i samma vecka hade jag handpenningen på mitt konto, ytterligare någon vecka senare resterande summa. Då det blev en snabb affär skickade en rätt så modern plotter med som från början inte tillhörde just den båten.

 

Sedan dess har jag mer än sporadiskt bevakat 8-9 meters motorbåtar på blocket, och kan instämma i alla åsikter ovan. Marknaden är ännu inte död, den är palliativ. Måhända hålls den igång med respirator. Det finns en och annan båt som ligger kvar osåld, såväl jättefina båtar som dyra vrak, en del inser sitt misstag och sänker priset och får båten såld, andra sänker båten istället...problemet är ju att marknaden är mättad, det finns fler båtar än vad det finns båtmänniskor. Det har importerats en mängd billigare, eller läs hellre "mer prisvärda" båtar från Bayern, Polen, och kanske från USA, både importerade av firmor som privatimport.

De nordiska varven går i konkurs och återuppstår i en takt som man inte hinner med i, båtar importers och produceras i en mängd, det mesta som produceras här går på export, men mycket säljs på en marknad som redan är mättad, då gamla vrak inte skrotas ut i någon större takt.

 

Ja vad händer? vad förväntar ni er (säljarna alltså) att någon skall upptäcka en ny världsdel med miljontals köpsugna och kapitalstarka presumtiva båtköpare??

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har det gått drygt två år sedan Bboatb startade tråden. Jag är övertygad om att Bboatb fortfarande står utan båt, då trådstarten genomsyrades av mentaliteten "jag ska köpa min feta drömbåt, men jag har 200.000:- så jag får hoppas på 80% rabatt". Tips till TS har du säg 200.000:-, sikta på något som läggs ut till max 275.000:-, inte 900.000:-

  • Gilla 1
  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Även jag har en vag idé om att båtköp närmar sig. 25-27 fötter, med möjlighet att släpa med mig familj. Själv är jag inte särdeles road av av greja med båtar och motorer, och heller inte särdeles rik. Ovillig att låna är jag dessutom. Kvar blir en svår ekvation som jag inte har löst än. Även om marknaden sakta löser situationen åt mig kvarstår vånda över vad för slags köp jag ska ge mg in i, för som Janken skriver, båten lär man få behålla till pensionen.

 

För egen del, vid ensamsegling, behöver jag bara en liten plutt. Jag är ganska tålig och bryr mig lite om komfort. Men nu är det ju fler att ta hänsyn till, fru och barn. Men kommer de att följa med? Kommer de att trivas? Eller kommer jag att segla båten mest själv? Båtarna jag fantiserar om skiljer sig markant beroende på om jag blir ensamseglare eller ej.

 

Voj, voj!

 

N.N

 

 

 

 

 

 

Redigerad av nilsnobbing

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Haha Ja du DavidN du kan nog inte ha mer fel i dina antaganden. Varför denna bitterhet över ett foruminlägg för 2 år sedan?! Och en som gillat ditt inlägg oxå haha? 

 

Jag har haft en motorbåt under hela tiden men bevakat segelbåtsmarknaden då jag har intresse av att byta. Egentligen är det väl lite tidsfördriv att titta på blocket överlag när man har tråkigt! 

 

Jag har min båt till salu och blir jag erbjuden ok pengar så säljer jag den. Säkert flera andra som gör likadant då det är enkelt att lägga ut annonser, lite detta jag var ute efter i mitt inlägg för 2 år sedan. 

 

Jag har legat under i princip alla andra båtar på blocket av samma modell men ändå inte sålt under vår/sommaren 2017, även om alla andra försvann, inte en visning dock flera mail/telefonsamtal. Bor 40 mil från västkusten där hyttbåt är mer populärt och detta verkar vara det stora problemet. Jag har aldrig värderat att avstånd skulle vara en faktor med en trailerbar båt men det verkar inte bättre. 

 

Segelbåtarna verkar dock vara väldigt svårsålda fortfarande och ser vissa har halverats i pris sen 2015. 

 

 

Redigerad av BboatB

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
31 minuter sedan, BboatB säger:

Jag har dock legat under de flesta andra båtar på blocket av samma modell men ändå inte sålt under vår/sommaren 2017, även om alla andra försvann, inte en visning. Troligen pga att jag bor 40 mil från västkusten där hyttbåt är mer populärt. Jag har aldrig värderat att avstånd skulle vara en faktor med en trailerbar båt men det verkar inte bättre.

 

Vad är det för båt du har?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...