Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
galonen

vilken tvåtakts olja ska jag använda

Rekommendera Poster

hej jag har lite frågor om vilken olja jag ska använda till snurran. motorn är en johnson 9.9 2 taktare . för tillfället använder jag Midland semi-syntethic olja för jag upplever att med mineral olja så ryker motorn mer och jag tycker inte om det men vilken är bäst att använda tips på andra märken och oljor det finns att välja på. mineral semi-syntethic och fully-syntethic. men vilken är bäst.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du skall använda API TCW3 olja. Mineral eller syntet spelar ingen roll.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du skall använda API TCW3 olja. Mineral eller syntet spelar ingen roll.

 

är det något märke typ av olja som man inte ska köpa

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Du skall använda API TCW3 olja. Mineral eller syntet spelar ingen roll.

 

är det något märke typ av olja som man inte ska köpa

 

 

 

Nej så länge den uppfyller specifikationerna kan du använda vilket märke du vill.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Biltema är ofta billigast och på en sådan enkel motor skulle jag inte vara så orolig för att inte välja det allra bästa... På en direktinsprutad motor eller för andra mer pressade användningsområden är det kanske andra oljor som gäller, men för en enkel snurra skulle jag kört det billigare alternativet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

biltemas helsyntet skulle jag rekomendera

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

biltemas helsyntet skulle jag rekomendera

Försvann för en herrans massa år sen så vitt jag vet o att dömma av hemsidan är den inte tillbaka..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Biltema 7 dagar i veckan. Samma skitskoj macken men 50%billigare

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

 

biltemas helsyntet skulle jag rekomendera

Försvann för en herrans massa år sen så vitt jag vet o att dömma av hemsidan är den inte tillbaka..

 

den finns visst kvar  79,90litern köpte min igår

den finns under mc  olja o kemikaler sen 2 takt så kommer den fram

Redigerad av frogg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

biltemas helsyntet skulle jag rekomendera

Försvann för en herrans massa år sen så vitt jag vet o att dömma av hemsidan är den inte tillbaka..

 

den finns visst kvar  79,90litern köpte min igår

den finns under mc  olja o kemikaler sen 2 takt så kommer den fram

 

Helsyntet oljan är till för landbaserade motorer dvs. luftkylda!

För vattenkylda motorer skall man använda en olja som är märkt TC-W3 (W som i Water) Det har med skillnader i arbetstemperatur och därmed förbränningen av oljan att göra. För att undvika sot och avlagringar i motor och ljuddämpare.

/Claes

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

TC-W3 går till nöds att använda i luftkylda maskiner.
TC skall aldrig användas i vätskekylda maskiner. Skälet har Rascal redan angivit.

 

Det finns dubbelklassade oljor TC och TC-W3, men så icke Biltemas. Dessa allaround undviker jag dock.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har kört min Suzuki30 oilinjektion på Biltemas helsyntet ända sen de började sälja den.Vet att den inte säljs till båt längre men fortsatt ändå.Nu har jag ersatt den med Triboron o precis kört upp första litern.Den går rökfritt o det känns lovande.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

okej då har jag lite mer koll tack för alla svar !!! :lol:  :lol:

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

på baksidan oljeflaskan står det att den är syntetisk och att den kan användas till luft och vatten kylda motorer och att den även fungerar att mixa med bensin och till injection

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skippa moppe oljan den är inte gjord för Båtmotorer, att tro det är bättre med moppe olja för den heter supersyntet eller liknade är fel.

Det kommer funka men motorn kanske går någon % sämre samt att du kanske drar av ett par år på livslängden.

 

Dvs bättre med billig utombords olja än super duper syntetisk olja för hojjar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Upptäckte idag att på alla mackar där jag brukar köpa olja bara har till gräsklippare/trimmer och ingen förstår vad jag menar närjag säger att det inte är samma olja till båt :angry: nåväl jag fick tag på tillsist

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag upplever att det ryker och luktar i olika utsträckning beroende på olja. Det känns som motorerna går bättre på "finmärkenas" oljor.

 

Jag har inga belägg mer än min och andra jag talat meds erfarenhet.

 

Är det finsnurror kör jag därför på exvis Quicksilvers Premium+, medan äldre snurror får Statoil eller dyl...

 

Jag tror dock inte man kan hitta motorras pga "dålig" TCW3, utan det är väl som vanligt en lägstanivå och skillnaderna finns där men är små kanske till och med försumbara för de flesta tillämpningarna.

 

På endurosidan pratas det om att Biltemaoljorna funkar klockrent så länge man håller sig inom spec. När motorn däremot blir lerig och överhettar går exvis Motuls oljor vidare utan problem, medan de andra tappar smörjningen snabbare.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag upplever att det ryker och luktar i olika utsträckning beroende på olja. Det känns som motorerna går bättre på "finmärkenas" oljor.

 

Jag har inga belägg mer än min och andra jag talat meds erfarenhet.

 

Är det finsnurror kör jag därför på exvis Quicksilvers Premium+, medan äldre snurror får Statoil eller dyl...

 

Jag tror dock inte man kan hitta motorras pga "dålig" TCW3, utan det är väl som vanligt en lägstanivå och skillnaderna finns där men är små kanske till och med försumbara för de flesta tillämpningarna.

 

På endurosidan pratas det om att Biltemaoljorna funkar klockrent så länge man håller sig inom spec. När motorn däremot blir lerig och överhettar går exvis Motuls oljor vidare utan problem, medan de andra tappar smörjningen snabbare.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag körde Triboron de sista 5-6 åren jag hade min 2-t snurra. I princip rök och luktfritt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...