Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
chleide1680

mastplacering fot compis 28

Rekommendera Poster

ni compis 28 seglare  i vilket läge sätter ni mastfoten nere i ruff "golvet"  tror det ä 7 olika möjligheter! vi la aldrig märke till hur det var när vi mastade av i höstas för första ggn,   fördelar/nackdelar olika inställningar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

ni compis 28 seglare  i vilket läge sätter ni mastfoten nere i ruff "golvet"  tror det ä 7 olika möjligheter! vi la aldrig märke till hur det var när vi mastade av i höstas för första ggn,   fördelar/nackdelar olika inställningar

 

Det beror lite på din båt.

 

gå till Seldens hemsida "Seldenmast.com" + Teknisk information + "RIGGINSTRUKTIONER &

SEGELMAKARINSTRUKTIONER" + Råd och Tips.

Där bör du hitta information om hur du kan sätta masten.

 

På min båt så sitter "skruven" ett hål bakom mitten på mastfoten. Men det kan skillja från båt till båt.

Redigerad av LuminaL

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Trevligt med båttypskollegor.

 

Jag placerar mastfoten två steg akter om mitten. Förstagslängden är ju fix. Gummin i däcksgenomföringen placeras så att masten får en svag böjning bakåt från mastfoten, genom däck och till masttoppen. Jag matchar detta med att sätta an undervant och babystag så att dessa säkrar denna svaga böjning. Vet inte om det är rätt, men grejorna står bra tycker jag. Båtarna är nog lite olika så tänk principiellt.

 

Robban

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...