Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
BobbyE

Generator till batteri via laddningsregulator, var koppla in solceller

Rekommendera Poster

I min båt går generatorn till batteriet via en laddningsregulator, och från laddningsregulatorns last/load till mina elprylar i båten. Om jag köper en solcellspanel, behöver jag då köpa en ny laddningsregulator och parallellkoppla båda regulatorerna till batteriet, eller kan jag parallellkoppla solcellspanelen med generatorn till laddningsregulatorns ingång - men då kan väl solcellspanelen och generatorn skada varandra?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Beror lite på hur konstruktionen är gjord på regulator och ev solcellsregulator. Svenska Ctek säger ju att man kopplar solceller till deras Dual. Men den produkten ersätter ju inte motorns laddregulator helt.

 

Sterling å andra sidan svarade en skribent på denna site att de rekommenderar separat regulator för solcellen enligt ett sorts "inte alla ägg i samma korg-tänkande"

 

Det beror alltså på vilket fabrikat du har. Och du bör maila fabrikanten direkt med din fråga. Troligen stör produkterna / regulatorerna inte varandra eftersom fabrikanten är väl medveten om hur installationer görs?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har du inte berättat var du har för regulator/generatorn, men till en vanlig 1-fas permanent magnetiserad är oftast likriktaren till generartor inbyggd i regulatorn. Jag skulle inte parallellkoppla solcellspanelen med generatorn till laddningsregulatorns ingång. Kopplingen medför i så fall bl.a. att generatorspolen kommer att belasta solcellspanelen. Dessutom förloras kontiuerligt minst 2 V x strömmen (W) som förlust i regulatorn, vilket ju inte är så lyckat. En PWM-regulator för solceller kan göras i princip förlustfri.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Laddningsregulatorn kommer från Biltema http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillbehor/Bil-el/12-Volt/Laddningsregulator-2000032660/och sitter alltså mellan motorns generator och batteriet. Möjligen är den onödig, men strömmen från motorns generator är nog inte så regulerad eftersom jag bara satt en likriktarbrygga på generatorn, möjligen ska det egentligen vara något mer där?

Redigerad av BobbyE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den prylen du har i länken verkar vara enbart för solcellens laddning och har således inget med motorns reglering av laddning att göra. Eftersom det är en produkt som säljs för ändamålet så får du förutsätta att den är byggd med backdioder osv? Den ska inte störa motorns reglering av laddning.

 

Du kopplar således in solcellsladdningsregulatorn efter huvudbrytare ( om du har sådan ) mot batteri.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bara för att förtydliga, solcellsladdningsregulatorn har jag kopplat in mellan generatorn och batteriet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...