Jump to content
Thursday 02 April 2020
skidniklas

Volvo Penta B18, serva

Recommended Posts

Hej!

Efter en lång väntan har jag äntligen skaffat en motorbåt! Det är en Selco 18 Cabin med en Volvo Penta B18 inombordare med dubbla Stromberg-förgasare samt ett AQ110-drev (eller 100, lite osäker).

 

Eftersom den har stått ett tag har jag tänkt göra en grundlig service. Jag är dock en total nybörjare och behöver lite hjälp att bekräfta saker som jag läst mig till.

  1. Byta tändstift: orginalsiften ska ha typ Bosch W225T1, men dessa ska ha slutat tillverkas för ca 30 år sedan, men ersättningssiften ska heta Bosch W6BP (alt. NGK BP6HS). Verkar detta stämma?
  2. Byta olja i drevet: enligt boken står det att jag skall använda Hypoidolja SAE 90, borde då biltemas Transmissionsolja SAE 80W/90 fungera?
  3. Byta olja i motorn: enligt boken skall det vara Multigradeolja Service MS, SAE 10W/30. Så vitt jag kan läsa mig till ska biltemas Motorolja 10W–30 gå bra?
  4. Byte av oljefilter.
  5. Ev byte av impeller samt bäljar efter kontroll.
  6. Service av förgasarna: enligt boken står det att man ska rengöra flottörhusen, tyvärr sitter ett par skruvar som berget, plus att platsbristen gör att man inte riktigt kan ta i ordentligt! Så nu har jag en fundering om förgasarna då jag är lite osäker: Luftintaget/flamskyddet, är det bara att skruva lös detta? Verkar sitta med 4 bultar på utsidan och sen verkar det gå ett vakumrör(?) till andra sidan motorn där det sitter en bult. Finns det något att tänka på när man tar lös?

Några bilder:

 

post-107318-0-54929400-1435503177_thumb.jpgpost-107318-0-90795100-1435503162_thumb.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

1. NGK stift fungerar utmärkt och är lätt att få tag på, NGK rekommenderar BP7HS i sin katalog nuförtiden.

 

2. Biltema oljan funkar.

 

3. Det står 10W30 eller 20W40 i dom gamla manualerna, Volvo rekommenderar nu 15W40 i dom gamla bensinmotorerna det är också lättare att få tag i, B18 0ch B20 motorerna är inte särskilt känsliga för vilken olja man använder.

 

4. japp

 

5. bara att byta

 

6. Det är bara att ta bort luftburken, röret är bara vevhusventilationen, om du skall göra ren förgasarna ordentligt får man nog lossa dom från motorn, obs lossa inte insugningsröret det är onödigt jobb lossa bara själva förgasarna. Att gå igenom dom kanske du behöver hjälp med om inte gjort liknande saker tidigare.

 

Du bör också kolla ventiljusteringen vilket inte är så svårt men har man inte gjort det förut får man läsa på eller ta hjälp.

 

Kolla tändinställningen, både tändläge och kamvinkel bör kontrolleras.

 

Skaffa verkstadshandboken den fler runt på nätet lite överallt där står det mesta beskrivet.

Edited by MartinX

Share this post


Link to post
Share on other sites

Har tagit lös förgasarna, men får inte lös flottörhuset. Måste jag ha lös skruven för bränsleblandningen för att få lös huset?

 

post-107318-0-15089200-1435772467_thumb.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Du behöver inte lossa något mer än skruvarna. Prova att vrida flottörhuset. Flottörhuset tätas med en O-ring runt munstyckshållaren. Lossa inte munstyckshållaren i onödan, det kan bli svårt att centrera munstycket.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Fick lös flottörhuset men när jag försökte ta lös munstyckshållaren så sprack den! Allt verkar ha ärgat sönder efter säkert många år utan underhåll.

 

Trist, någon som har något tips på var man kan hitta ersättningsförgasare?  :unsure:

 

post-107318-0-71432200-1435777815_thumb.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Borde finnas på skroten, Stromberg satt ju även på bilmotorerna. Dock vet jag inte om marinutförandet skiljer något förutom färgen.

Borde skilja på evakueringen av flotörhuset vid överflödningsproblem. Är ju inte lämpligt om soppa hamnar utanför förgasaren i en båt

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kändes lite motigt att lyckas hitta en ny förgasare, då förgasare från bil-b18 inte kanske passar rakt av.

 

Men helt plötsligt lyckades jag hitta 2 st stromberg 150cd för 500:-! Ny känns det kul igen, kanske kommer ner i vattnet denna säsong!  :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jäklar vilken sliten förgasare...
Har annars en 150cd liggandes om det krisar.

Genomgådd, fräsch och fungerande.

Tänk på att munstyckena i de två förgasarna måste vara lika stora...

 

Och jo, skruven till bränsleblandningen som sitter under flottörhuset skall skruvas ur innan

man kan ta av flottörhuset på CD150.

Edited by svenzzon

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jo, dem såg inte trevliga ut!  :wacko:

 

Båten har en koppartank, som jag efter en del googlande, ser som orsaken till problemet. Många rapporterar problem med grön gegga som täpper till filter och förgasare.

Lyfte ur tanken och vände upp-och-ner på den och mycket riktigt så rann det ur en grön gegga, samma gegga som fanns i förgasarna! Är inte så sugen på att montera tillbaka den tanken igen!

 

Dessutom så fanns det inga bränslefilter monterade någonstans vilket säkert gjort allt ännu värre. Så filter måste jag såklart ordna, men efter lite googlande blev jag osäker på vad jag ska ha för filter. Biltema har ju bränslefilter universal för 19:90 kr men folk pratar om finfilter, grovfilter och vattenavskiljare. Vad är det man skall ha egentligen? Söker man t.ex. på vattenavskiljare hittar man diverse lösningar till olika motorer, men det måste väl finnas någon universallösning? Det ända filtret skall klara är väl bensin samt flödet (l/m)?

 

Har ju en volvo penta b18 AQ110, vilken filterlösning skall jag ordna så dom nya förgasarna håller sig nöjda och glada?  :unsure:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.









×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy