Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024
Mackey

20 st saknade toatömningsanläggningar hittade

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Jag hittade ytterligare 20 st sugtömningsanläggningar i Stockholms län genom att jämförde vilka som fått LOVA-bidrag för toatömningsanläggningar från länsstyrelsen med vilka anläggningar Transportstyrelsen hade på sin sammanställning .

 

Om vi hjälper Transportstyrelsen att hitta anläggningarna blir det lättare för oss alla att hitta platser att tömma toatanken på.

 

Mackey

 

PS

Anläggningar som fått LOVA-bidrag ska vara tillgängliga för alla.

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Undrar om de "glömt" att att berätta om sina anläggningar som de fått bidrag till för att de ska vara offentliga?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Undrar om de "glömt" att att berätta om sina anläggningar som de fått bidrag till för att de ska vara offentliga?

 

De får bidrag att anordna tömningsstationer. men inte för att få stationerna tömda. Hantering av latrinavfall är ett kommunalt monopol och är inte billigt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Villkoret för att en förening ska få LOVA-bdraget är att man måste låta även icke-medlemmar använda anläggningen utan kostnad.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Beviljat bidrag behöver kanske inte vara detsamma som färdig anläggning?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Beviljat bidrag behöver kanske inte vara detsamma som färdig anläggning?

 

Självklart inte, det är därför jag undrar om dessa 20 i Stockholms län kan ha glömt bort att rapportera.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Beviljat bidrag behöver kanske inte vara detsamma som färdig anläggning?

Självklart inte, det är därför jag undrar om dessa 20 i Stockholms län kan ha glömt bort att rapportera.

 

Anläggningarna är enligt länsstyrelsen byggda, men jag vet ju inte varför Transportstyrelsen inte har med just dessa 20.

Troligen finns det inga rutiner för hur det här ska fungera och troligen saknas flera anläggningar.

 

Båtmiljö.se skapade ju en app där vissa anläggningar var med, men inte alla. Sedan lades Båtmiljö.se ner och Transportstyrelsen tog över.

 

Ja, nu försöker jag hitta så många anläggningar som möjligt i Stockholms skärgård så att jag och alla andra här omkring får en bra sammanställning.

 

Alla kan givetvis rapportera in saknade - och trasiga - anläggningar till Transportstyrelsen.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Undrade lite över detta.

Enl transportstyrelsen så utgår LOVA bidraget till max 50% av kostnaden för installation av sugtömmning.

 

Vilket man ev kan tycka är lite snålt .

 

De andra 50% samt alla framtida kostnader som tömning av anläggningen samt reparationer står resp

fritidsbåtshamn/ båtklubb för.

 

Transportstyrelsen säjer mycket riktigt att man INTE får ta ut en avgift för tömmning MEN (Tony Irving)

tipsar om att man kan ta ut en "tillfällig" kortids, hamnavgift där sugtömmning ingår.

 

Är det inte rimligt att båtklubben får in en slant för att täcka sina kostnader ?

 

Mvh Torbjörn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man kan tycka att båtklubbarna ska få ta ut en avgift och det får man ju - genom att ta ut en korttidsavgift - om man inte byggt anläggningen med LOVA-bidrag från länsstyrelsen.

 

I reglerna för LOVA-bidraget i Stockholms län har det varit tydligt att anläggningar som fått bidrag ska vara tillgängliga för alla båtar.

 

Nu går det inte längre att få LOVA-bidrag så nu får varje hamn och båtklubb stå för hela kostnaden själva. Det är möjligt att det finns andra bidrag att söka, kanske även för driften.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

https://www.transportstyrelsen.se/sv/sjofart/Fritidsbatar/Batlivets-miljofragor/Toalettavfall-fran-fritidsbat/Fragor-och-svar/Kostnader-och-avgifter-for-toatomning/

 

Vad jag förstår så är alla LOVA finasierade anläggningar tillgängliga för alla båtar men man får tydligen

ta ut en ev " parkeringsavgift" där tömmning av toa ingår .

 

Nu när LOVA bidraget verkar vara indraget så blir ju den logiska följden att alla sugtömningar som byggs

hädanefter behöver INTE vara tillgängliga för alla båtar,

 

Torbjörn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Nu finns en uppdaterad karta där flera anläggningar i Stockholms län finns med.

 

https://www.google.com/maps/d/viewer?mid=zuojJsQ3bC-8.kOVP27-K3DKs

 

Det ser lite bättre ut även om det finns vita fläckar på kartan med långa avstånd till närmaste tömningsanläggning.

 

Tack för bra samarbete med Lina Petersson på Transportstyrelsen.

 

Mackey

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tillgänglig och gratis är väl inte samma sak?

Mao tömningsstationer byggda med LOVA-bidrag får inte neka någon tillträde, men dom får ta betalt för det på ett eller annat sätt.

 

/B

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack skall du ha, Mackey, för att du engagerar dig och gör det som behöver göras!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tillgänglig och gratis är väl inte samma sak?

Mao tömningsstationer byggda med LOVA-bidrag får inte neka någon tillträde, men dom får ta betalt för det på ett eller annat sätt.

 

/B

Jag har inte brytt mig om att rota i detta. Lite snårigt verkar det vara och kanske har olika landsting presenterat villkoren på lite olika vis även om grunden för bidraget är densamma i hela Sverige.

 

Sannolikt jämnar det ut sig med tiden - alla ska ju tömma någonstans - utom för de anläggningar som ligger extra bra placerade. Det blir rätt mycket krångel för en båtklubb att ta betalt, skriva kvitto och bokföra "skiten" så många skippar nog betalningen.

 

Jag tycker nog att det verkar som om de båtklubbarna som fått LOVA-bidrag har för avsikt att låta andra tömma där.

 

Det största problemet verkar vara att få anläggningarna inrapporterade, men där kan vi ju alla hjälpa till. Här kan man rapportera in anläggningar som saknas i sammanställningen och även rapportera anläggningar som inte fungerar eller anläggningsägare som på något vis brister i hanteringen av dig som användare.

 

Mackey

 

Tack skall du ha, Mackey, för att du engagerar dig och gör det som behöver göras!

Tack för tack!

Et tack värmer alltid lite extra.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...