Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
hustran

Bogsera båt?

Rekommendera Poster

Av någon anledning,försvann det här inlägget.Jag har stor ångest var gång jag måste bogsera en båt.Hur går jag tillväga?Någon säger,lägg i backslaget.Eller lås axeln.Lägg i backen.Har man en liten båt,påsläp kör inte fortare än båten är lång.Vad händer med motorn?Går det åt pepparn.Snälla Någon Hjälp mig med den här kryptiska frågan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du är en stor stark båt som kan dra sönder en liten som vill bli bogserad så dra ett rep runt aktern på den lilla båten för att förhindra att dra sönder den lilla dragöglan som ofta sitter fram på båtar. Annars är det nog bara till att bogsera på.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Glöm inte att ha lååång bogsertross, det förhindrar ryck som i sin tur kan dra sönder fästet (både ditt och den bogserade). Du kan också hänga en tyngd (exempelvis ankare) mitt på bogser-trossen. En fördel är också att lägga en hanfot, på den bogserade båten, En hanfot kan du lägga genom att göra fast en kortare tamp mellan den bogserade båtens båda främre knapar (4-5 meter) och på denna gör du sedan fast själva bogsertrossen, obs att bogsertrossen måste kunna löpa fritt på hanfoten så slå helst en påstek.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har bogserat en båt en gång. Jag la den jämsides och fäste i för och akter mellan båtarna. Ta den på släp kändes avlägset, ingen koll på den då tyckte jag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack,snälla alla.Jag uttryckte mig ganska oklart,antagligen.Jag menar,hur går jag tillväga med motorn,på den släpade båten?Har för mig att det fanns någon trådsom handlade om något liknande,då gällde problemet,när man seglade,men jag minns inte riktigt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du lägger i backen så snurrar inte propellern på den bogserade båten och du förhindrar skador som kan uppstå pga felaktig smörjning i backslag och axel. Så gör jag när jag seglar. Var det det du menade?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack det var det jag menade.Men finns det inte nån risk att växeln hopparur?Jag är en orolig själ,och inbillar mig allt möjligt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmm... du oroar dig så mycket så man börjar undra om du ska ha upp den bogserande båten i plan! :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej tyvärr så går det inte med en liten snipa så man får vackert sitta där med träsmak,i flera timmar.Det är väl klart man är rädd om sin lilla pärla,och en motor går på ett antal tusen.Bogseraren är en diselca.75 hk,snipan är bara ca.4,5 m.bogserar jag då i ca.4 knop?Någon har sagt mig att det har med längden på båten att göra hur fort man kan köra,är det så?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Glöm det med att lägga båten långsides i öppen sjö. Detta kräver smult vatten. Det är dock en förträfflig metod att manövrera i hamn med. I öppen sjö instämmer jag med låååång tampinlägget. Undvik att bogsera obemannad båt. Skulle bogserlinan brista så har du skaffat dej ordentligt med problem. Någon bör dessutom styra den bogserde båten. Om denna är en deplacementbåt så är det VATTENLINJElängden som bestämmer farten upp till 7 m-knop. Håll där, krafterna börjar bli för stora för fritidsbåtar efter det. Rige-Per.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har testat att ha en båt hängandes på sidan. Det var helt omöjligt att styra trots att jag styrde för fullt med rejält gaspådrag. Detta var en båt med aq drev. Det kanske går bättre med en snipa eller d.y.l med roder.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att bogsera en båt är väl inga som helst problem? styrpulpetare som bogserar en större båt bör ha en tamp på var sida om båten så den går att styra. bogserade en båt så sent som i lördags inga som helst problem. Vi bogserar våran styrpulpet vart vi än ska inga som helst problem. bara att ha motorn rak och ha en gummisnodd på tampen som dämpar ryck och stötar.:-D

post-1122-1394234373,1994_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst staffan

Om det är en deplacerande träbåt (typ mindre snipa) du skall bogsera så kan det vara idé att inte dra fortare än den går för engen maskin. Dom brukar ha en benägenhet att inte vara för täta en bit ovanför vattenlinjen, drar man för fort brukar häckvågen klistra fast högre än vanligt, samtidigt som båten sätter sig mer i aktern än vanligt. Vipps så har man aktern 15cm lägre än den brukar vara. Är båten utan besättning och man kör någon timma så... dessutom lyfter farten upp båten så det syns inte så bra från den bogserande båten (om den börjar bli vattenfylld alltså). Annars är spärrad propeller-axel och hanfot bra. Vill man ha mer styrsel (om det slingrar) slänger man i en bra hink i en tamp bakom det man skall bogsera så går det mer rakt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...