Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
matte333

var kommer bensinen ifrån?

Rekommendera Poster

Hej,

 

Har en 2-takt 4 cyl 40 hk Mariner Magnum -92 som läcker bensin, kan dock inte hitta från var. Har kört med kåpan av och kan konstatera att det finns inget som helst läckage från de synliga delarna. När man kör sakta så ser man att det ligger en hel del bensin på ytan direkt mot akterspegeln, det är som om det ligger en massa bensin och skvalpar mot akterspegeln trots att man kör framåt.

Kommer även bensin på vattenytan när jag stänger av motorn men lyckas inte lista ut från var.

Har testat att justera flottörerna så att flottörnålen tätar tidigare men det verkar inte hjälpa. Har helt nya flottörer, packningar och flottörnålar.

Motorn har fungerat toppen sedan sjösättning i april men så plötsligt kom detta. 

Kan tycka att den tappat lite grann i effekt.

 

Om det kommer ut bensin med avgaserna nere vid propellern stiger då detta direkt upp till ytan? borde ju i så fall hamna efter båten, inte mot akterspegeln?

 

Nån som vet vad detta kan vara/bero på?

 

mvh Matte

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla slangen och pumpblåsan. Läcker kanske inne i motorbrunnen.

/Claes

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för ditt svar Claes!

 

Ja, det hade varit skönt om det hade varit slang eller blåsa, men icke...

En skum grej jag nu upptäck är att trots att jag har motorn avstängd, bränsleslang frånkopplad och båda förgasarna demonterade så kommer det bensin på ytan, är inte det väldigt märkligt?

 

Då jag inte har någon större koll på hur en motor egentligen fungerar så blir detta väldigt märkligt för mig. Kan problemet vara att någon av cylindrarna inte fungerar som den skall och att det då ligger kvar bensin som efter avstängning sipprar ut genom avgassystemet?

 

Kanske är detta ett ickeproblem eftersom båten går relativt bra (den minskade effekten kan ju vara ren inbillning) och att bränsleläckage är något man får räkna med när det gäller 2-taktare med rätt många år på nacken? känns lite tråkigt bara att bensinen skall gå rätt ut i naturen samt att bensin inte är direkt gratis i dagsläget.

 

Mvh Matte

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är du säker på att det är soppa och att det inte är olja från växelhuset, trimplan eller PoT

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade ett liknande problem på en Johnson, det finns en slang som går mellan vevhusen.

På min gamla johnson så var denna slang söndersprucken av ålder, efter ett byte av denna så försvann problemet.

Kolla runt bränslepumpen också, den drivs oftast av vevhuskompression, och ett läckage gör att motorn går dåligt, drar mycket bränsle eftersom en stor del hamnar i vattnet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Aj då, låter aningen omfattande att reparera och inte helt lätt att göra själv...

tog idag isär bränslepumpen och såg då att den lilla packningen som skruvarna går igenom för att fästa själva pumpen mot motorn var så gott som helt slut och borta, kan detta påverka? 

 

/Matte

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är nog bara att byta packning, bränslet som läker kommer troligen från vevhuset genom packningen.

Byta slangen är inga problem, det gäller bara att hitta den (om den nu finns på denna modell).

Att byta packningen är nog det första jag skulle ha gjort.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...