Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Torparn61

Någon som provat "Kina-AIS" HA-102?

Rekommendera Poster

 

Hur gör du med VHF-antenn? Kör du separat till den, eller med en splitter?

 

Jag kör en separat antenn i masttoppen, min ordinarie VHF antenn är en 2m antenn i aktern.

 

 

Vad är tanken med det? AIS har du ju nytta av på korta avstånd medan VHF vill du nå långt med. Det borde väl vara tvärtom, att AIS sitter på akterantenn och VHF på masttoppen?

 

Men intressant att det fungerar med så billig AIS!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är av uppfattningen att det är bättre med en bra antenn akter till VHFen. Räckvidden jag får räcker mer en väl. I en nödsituation behöver jag inte nå en RCC det räcker med en DSC utrustad båt och det finns det alltid, året runt (=trollingfiskare mfl). I händelse av nöd så inbillar jag mig att masten trillar ner och det tar lite tid att fixa en nödantenn. 

I min masttopp sitter en VHF antenn men jag vet inget om den eller skicket på kablar mm så den fick bli AIS. Jag kan se långt med den, vill jag se mindre byter jag bara skala.

All AIS trafik loggas, skulle anhöriga anse att jag försvunnit så kan JRCC direkt se var och när jag sände sist.

Dett är också anledningen till att jag valde en AIS-transponder, det är en viktig del av säkerhetsutrustningen idag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Beeblebronx

Är inte långvägakommunikation viktigast med VHF?

AIS är fartyg till fartyg.

Så när kollitionsrisk föreligger så larmar AIS när det är viktigt (CPA <150m).

VHF är viktigare på avstånď

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min radiohorisont ökar med ca 3,8M om jag flyttar upp antenn i masttoppen, kanske lite mindre pga sämre antenn och längre kablar.

Basstationerna i land har en radiohorisont på runt 40M, ökningen i räckvidd med masttoppsantenn är ganska liten.

Hur många ligger utan för basstationernas räckvidd? Kolla VHF-kartan, jag gör det aldrig på Vänern. Är man längre ut så är det EPIRB, PLB eller kanske MF/HF som gäller.

 

Möter man en båt med AIS och båda har antennerna monterade på relingen ser vi varandra på ca 6M, inte mycket om man möts med 40 knop. Sitter min AIS antenn i masten ökar avståndet med ca 4M, klart bättre

 

http://www.stockholmradio.se/kartor-och-kanalplan-vhf

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns det några nya Kina ais med nmea 2000 till bra pris. 

Det borde kommit ut några uppdaterade på några år. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Matsutec har en nyare men den saknar också NMEA2000. De flesta plotters har åtminstone en ingång för NMEA0183.

Eller så får man göra som jag, en burk, ShipModule som kopplar ihop NMEA2000, NMEA0183 och nätverk.  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev tugge:

Finns det några nya Kina ais med nmea 2000 till bra pris. 

Det borde kommit ut några uppdaterade på några år. 

Håller med men har inte hittat någon. Bäst hittills tycker jag att denna är som dock inte är från Kinna. 

Kopplar på med en relaterad fråga: De flesta billigare AIS transponders har inte antennsplitter inbyggd. Jag har ganska fullt på min radarbåge och funderar på vilka förluster man kan få om man istället monterar en VHF-antenn (till AISen) liggande men på ett högt men undanskymt ställe inuti båten? Har ett ganska stort utrymme ovanför vindrutan som skulle funka att sätta antennen i.

Är medveten om funktionen med räckvidd kontra antennhöjd men funderar på om det är så stor skillnad då man förmodligen mest är intresserad av att på displayen visa fartyg inom 5-10M.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle inte rekommendera det. Bortsett från den minskade räckvidden så bör man också ta strålningen i beaktande. Till skillnad från den vanliga VHF:en så sänder ju AIS mer eller mindre konstant (vi har alltid vår AIS på när vi är i båten). Därför bör den sitta högre än ni normalt befinner er.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 minuter sedan skrev rejas:

Jag skulle inte rekommendera det. Bortsett från den minskade räckvidden så bör man också ta strålningen i beaktande. Till skillnad från den vanliga VHF:en så sänder ju AIS mer eller mindre konstant (vi har alltid vår AIS på när vi är i båten). Därför bör den sitta högre än ni normalt befinner er.

Låter vettigt. Ytterligare en kabel att dra i trånga kanaler och dessutom i de redan fulla rören i radarbågen. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Em-trak B100 är klart intressant. Den har tydligen en inbyggd GPS som inte behöver en yttre antenn.

VHF-antennen liggande kan du mycket väl prova. AISen sänder med låg effekt och mycket korta pulser i ett område som inte brukar anses farligt. En mobil är betydligt värre.

Första sommaren låg min antenn i en hylla, det fungerad men jag gjorde inga jämförande tester. Idag sitter den i masttoppen men det beror på att jag vill se fartyg på andra sidan öar mm.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Marinvebben skriver såhär :

Skicka mail till info@marinwebben.se eller ange uppgiterna i beställningen: Båtnamn, MMSI, Anropssignal, båtens längd+bredd Båttyp (segel-motor).

Om man ej har något mmsi eller anropssignal vad anger man då eller får man ej nyttja AIS då 

Kan man programmera om den själv om man tex byter namn eller byter båt 

Tänkte då på den som ChristerN länkade till i första hand. 

https://www.marinwebben.se/ais/transponder/et-b100-ais-class-b-transponder

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
54 minuter sedan skrev tugge:

 

Om man ej har något mmsi eller anropssignal vad anger man då eller får man ej nyttja AIS då 

Nope, bägge behövs, om jag inte är helt fel ute. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev bhemac:

Em-trak B100 är klart intressant. Den har tydligen en inbyggd GPS som inte behöver en yttre antenn.

Hmmm... På sidan står det att den har uttag för extern antenn och jag kan inte se i specen att det står att den har inbyggd antenn. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 minuter sedan skrev ChristerN:

Nope, bägge behövs, om jag inte är helt fel ute. 

Måste man då skaffa en whf, ett abonnemang och sedan ta licens för att få nyttja whf?

Då blev det lite mer att göra 😁

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev tugge:

Måste man då skaffa en whf, ett abonnemang och sedan ta licens för att få nyttja whf?

Då blev det lite mer att göra 😁

I princip tror jag inte du behöver ha en VHF-apparat men du behöver (tror jag) ett certifikat för VHF för att få ansluta en AIS i båten. Men här kan andra detta bättre så jag slänger ut detta som en liten provokation 😉

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
39 minuter sedan skrev tugge:

Måste man då skaffa en whf, ett abonnemang och sedan ta licens för att få nyttja whf?

Du ska ha ett tillstånd för VHF hos PTS. I princip ska du också ha ett SRC-certifikat. PTS ger dig ett MMSI (och en anropssignal). MMSI följer båten och i de flesta fall kan man inte ändra det själv.

Skaffa VHF när du ändå är ingång!

52 minuter sedan skrev ChristerN:

Hmmm... På sidan står det att den har uttag för extern antenn och jag kan inte se i specen att det står att den har inbyggd antenn. 

Det var något jag läste på ett forum. Ofta är ju antennen till sådan här bara en antenn och inget annat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
25 minuter sedan skrev bhemac:

Skaffa VHF när du ändå är ingång!

Ska jag va ärlig så sitter det något i båten men vet ej om det funkar eller är något att ha. 

Men har nu skickat in ansökan för whf-licens så blir väl till att ta certifikat under vintern. 👍🏻

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev bhemac:

Em-trak B100 är klart intressant. Den har tydligen en inbyggd GPS som inte behöver en yttre antenn.

Den levereras med GPS antenn. Typ svamp.

 

"Saxat från: 

ET-B100-AIS Class B transponder

In the box:

AIS Transponder

Extern GPS-antenn, 10 meter RG58 koaxialkabel

Kombinerad ström- och Datakabel

USB-kabel

Monterigsdetaljer

Produktmanual och CD"

 

 

Har alla mina GPS-antenner "inomhus" under däck.

Ej lämpligt att ligga och solbada ovanpå dom.

Även AIS antennen inomhus liggande.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tugge

om dy vill veta vad det är för apparat du har så kan jag titta på den 

hör av dej om intresse fins 

Fogden några platser utanför dej på bryggan

Steel Lady

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just nu skrev Fogden:

Tugge

om dy vill veta vad det är för apparat du har så kan jag titta på den 

hör av dej om intresse fins 

Fogden några platser utanför dej på bryggan

Steel Lady

Det vore toppen. 

Jag ska uppgradera plottern i vinter och skulle vilja få så mycket som möjligt sammankopplat i ett nmea 2000 nätverk med inslag av nmea 1183. 

AIS, whf, autopilot, 2a plotter, mm

Har läst att vissa whf har nmea anslutning men vet inte vad det används till eller om det är nödvändigt. 

Jag har båten uppe på "Östermalm" i vinter. 

Är du nere vid båten något under vintern? 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag ligger vid toasugen i vinter i sjön

är nere lite då o då 

vi kan byta tel jag skall ner imorgon kan lägga en lapp på båten med telefon nummer

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...