Gå till innehåll
tisdag 16 april 2024
arvikaglava

Spinnakerbom

Rekommendera Poster

Om du skall kappsegla; maxlängd är då 2,55 m

http://matbrev.svensksegling.se/files/srspdf/Amigo%2023.pdf

+1

 

Men, det är en sanning med modifikation.

 

Det beror på hur stor spinne du vill använda. Men vill du kappsegla på det där mätbrevet så är 2,55 längsta. Skaffar du en längre och vill segla SRS så får du skaffa mätbrev.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en spinakerbom som är justerbar.

 

Om jag skulle kappsegla, hur går det då med en sådan bom, eller måste jag skaffa en bom med exakt längd!?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en spinakerbom som är justerbar.

 

Om jag skulle kappsegla, hur går det då med en sådan bom, eller måste jag skaffa en bom med exakt längd!?

Om du skall kappsegla med spinnaker brukar teleskopiska bommarna vara sådär; de brukar ibland skjuta ihop sig av trycket så det kan vara läge ändå att skaffa en fast. Skall du använda den för att spira en genua är det fri längd. Att spira en gennaker är inte tillåtet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Jag har en spinakerbom som är justerbar.

 

Om jag skulle kappsegla, hur går det då med en sådan bom, eller måste jag skaffa en bom med exakt längd!?

Om du skall kappsegla med spinnaker brukar teleskopiska bommarna vara sådär; de brukar ibland skjuta ihop sig av trycket så det kan vara läge ändå att skaffa en fast. Skall du använda den för att spira en genua är det fri längd. Att spira en gennaker är inte tillåtet.

 

 

Tack för svaret

 

För min del var det en teoretisk fråga.

 

Jag kappseglar aldrig.

 

Men jag har en teleskopisk spinnakerbom, som jag använder för att spira diverse försegel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Anade det var akademiskt; teleskopisk spirbom är f ö absolut det bästa verktyget att spira en genua med.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Anade det var akademiskt; teleskopisk spirbom är f ö absolut det bästa verktyget att spira en genua med.

 

Så kan man ju också uttrycka det, men det är ju som oftast en språklig fråga beroende på var man bor.

 

Köpte den teleskopiska spinnakerbommen just för att spira genuan och skulle inte dra mig för att spira min Gennaker, som nog egentligen är en lättvindsgenua, sydd i spinnaker duk,med min spinnakerbom.  :)

 

post-106994-0-84806400-1435382838_thumb.jpg

 

Plattläns från Hjortgrundet mot Åmål 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...