Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
batakarn

Motorn svänger åt sidan när jag tiltar upp den

Rekommendera Poster

Hej,

 

Har för första gången införskaffat en motor med hydralisk tiltfunktion. När jag tiltar upp motorn fullt svänger den (och ratten) åt styrbord sida om jag inte håller emot. Är detta normalt? Ser ju att andra båtägare har sina motorer upptiltade i rakt läge. Jag ska tillägga att jag har hydralisk styrning också.

 

Motorn är en Mercury F90 från 2001.

 

Mvh

David

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, på motorer der propellen går mot höger svänger båten mot styrbord om den tiltas högt. Inte svårt att förstå varför...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror TS menar när han tiltar den så den är helt uppfälld. Alltså i hamn med motorn avstängd.

 

Motorns vikt kan nog göra att den välter över. Men jag har inte stött på en båt där styrningen gått så lätt att man inte kan få den att stå rakt upp. Jag har dock aldrig haft en hydraulisk styrning.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svar.

Ja precis, det är i fullt upptiltat läge i hamn.

Är detta normalt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svar.

Ja precis, det är i fullt upptiltat läge i hamn.

Är detta normalt?

Nej inte med hydraulstyrning för de brukar oftast ha inbyggda backventiler i pumphuset. Har du det så är det nog luft i systemet, men då borde du känna att du har dålig styrrespons när du kör båten. Snurrar ratten när motorn svänger ner åt sidan? Om svaret är ja så har du nog inga backventiler i din pump. Om nej så är det nog luft i systemet eller inre läckage i systemet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Tack för svar.

Ja ratten snurrar när motorn vrider ner sig så det är säkert så att jag inte har bavkventiler.

Ja precis, det är i fullt upptiltat läge i hamn.

Är detta normalt?

Nej inte med hydraulstyrning för de brukar oftast ha inbyggda backventiler i pumphuset. Har du det så är det nog luft i systemet, men då borde du känna att du har dålig styrrespons när du kör båten. Snurrar ratten när motorn svänger ner åt sidan? Om svaret är ja så har du nog inga backventiler i din pump. Om nej så är det nog luft i systemet eller inre läckage i systemet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Tack för svar.

Ja ratten snurrar när motorn vrider ner sig så det är säkert så att jag inte har bavkventiler.

Ja precis, det är i fullt upptiltat läge i hamn.

Är detta normalt?

Nej inte med hydraulstyrning för de brukar oftast ha inbyggda backventiler i pumphuset. Har du det så är det nog luft i systemet, men då borde du känna att du har dålig styrrespons när du kör båten. Snurrar ratten när motorn svänger ner åt sidan? Om svaret är ja så har du nog inga backventiler i din pump. Om nej så är det nog luft i systemet eller inre läckage i systemet.

 

Ratten svänger också så jag har säkert inga backventieler. Jag förstår hur det är tänkt att fungera.

Tack för hjälpen!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ah, mitt fel.

 

Dom rätta svaren kommer ju från alle ovan. Men det er mycket ovanligt att inte det er backventiler som styr så inte oljan ska rinna fel väg....det er lita av poängen med hydraulstyrning.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...