Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
gbgdc

Sökarljus Guest

Rekommendera Poster

Lättast måste vara att börja med att plocka ur lampan. På lampan borde det stå någon beteckning - det är inte alls omöjligt att tänka sig att det sitter en standardvariant av typen som finns i bilar t ex i den, och då kan du ju handla på bensinmacken..?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lättast måste vara att börja med att plocka ur lampan. På lampan borde det stå någon beteckning - det är inte alls omöjligt att tänka sig att det sitter en standardvariant av typen som finns i bilar t ex i den, och då kan du ju handla på bensinmacken..?

 

 

Tyvärr tror jag inte att det är så enkelt. Lampan ser ut som på bilden i länken nedan.

 

http://ecx.images-amazon.com/images/I/41C2LTOzajL._AC_UL320_SR300,320_.jpg

 

Den är helt ihopfogad och går inte att dela på. Efter lite letande lyckades jag hitta ett artikelnummer på den. Finns på Ebay där den kostar ungefär 1000:- inklusive frakt och importkostnader. Ingen billig pryl direkt. Men jag tycker att det borde finnas någon svensk återförsäljare? Jag kan väl inte vara den enda som har ett sånt sökarljus. Sitter ju på var och varannan amerikans båt? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har samma problem.

Har ett sökarljus av fabrikat AFI , Guest tog över tillverkningen.

Har funktionen "spot" resp " flood" , på min är det tre anslutningar.

Glödtråden o reflektor är ingjuten i samma enhet, vanligt på äldre engelska bilar mm.

 

Tror att lamptypen heter sealed beam , har som du hittat något liknande på Ebay.

En tråkig detalj förutom priset är att livslängden på lampan bara är (enl datablad) 20 timmar.

 

Har letat lite halvhjärtat på nätet i vinter , ett spår är att Jabsco verkar ha liknande sökarljus i sortimentet

Så man kan prova med Comstedt om de kan hjälpa till

 

Har lite svårt att hitta rätt storlek på lampan men skriv gärna här i tråden om du kommer något på spåren.

Mvh Torbjörn

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När jag köpte ny SealBeam Insats till mitt sökarljus fick vända mig till en handlare i USA. Frakten var ungefär dubbelt så dyr som själva lampan. Men jag fick två lampor på samma fraktkostnad, så jag har en i reserv. Sen sålde jag båten, så nu har jag bara en reserv som jag inte har användning för. 

Tyvärr är min rektangulär, annars hade ni gärna fått ta över den.

Men jag hittade iaf. en bra handlare i USA när jag Googlade på det i glaset ingjutna artikelnumret. 

 

/B

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

"Lampan" verkar vara en sealed beam, PAR36 100W.

Borde vara denna.

http://www.promixsweden.se/lampor-1/par-36-lampor/ge-4509-par-36-13v100w-nsp-25h

Jo har sett den,

inte helt ovanlig är tydligen något sorts landningsljus för flyget.

Tyvärr är den för liten för att passa samt att den inte har "spot/flood" funtionen.

Men tack i alla fall

Mvh Torbjörn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, då är det nog en PAR46, jag har en sådan i en handlampa med "hel/halvljus" - det är egentligen en billampa.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en likadan Guest-sökare med spot/flood etc, köpte en ny "lampa" förra året. Ring Sea Ray i Skanstull i Stockholm, de vet vad det gäller och har för ett par hundringar plus frakt till gbg.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en likadan Guest-sökare med spot/flood etc, köpte en ny "lampa" förra året. Ring Sea Ray i Skanstull i Stockholm, de vet vad det gäller och har för ett par hundringar plus frakt till gbg.

Toppen!

Tack.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en likadan Guest-sökare med spot/flood etc, köpte en ny "lampa" förra året. Ring Sea Ray i Skanstull i Stockholm, de vet vad det gäller och har för ett par hundringar plus frakt till gbg.

 

Mailade Sea Ray Service Center och fick till svar att det var inget de hade. Lite märkligt att de inte ha reservdelar till båtarna de säljer. Blir väl en import från USA ändå.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Märkligt. När jag köpte fanns den till och med på lager och om inte brukar de ta in grejerna. Jaja, de hade kanske vaknat på fel sida! Hoppas du lyckas få tag i en lampa till slut iaf.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla bakpå glaset om det finns ett nummer typ GExxxx, det kan göra det enklare att hitta. Borde finnas lampor i Sverige, det har ju sålts en hel del sökarljus med dessa i.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

jag söker en rektangulär lampinsats guest 22000, är det någon som till slut hittade någon återförsäljare?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla med någon som säljer Harley Davidsons motorcyklar, det finns sealed beam i nån form av original extraljus till dessa. Storleken mäts i inch, det finns några olika storlekar.

Sedan kan man ju fundera om det finns någon strålkastarinsats, "typ" reservdel till extraljus till bil, alltså en reflektor med glas avsedd för H1eller H3-lampa att montera istället för sealed beam-insatsen. Det är vanligt med sealed beam till bilar och motorcyklars extraljus och dimljus i USA, men jag har för mig att det inte är godkända på bilar här.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2015-06-25 vid 21:14 skrev Bosse:

När jag köpte ny SealBeam Insats till mitt sökarljus fick vända mig till en handlare i USA. Frakten var ungefär dubbelt så dyr som själva lampan. Men jag fick två lampor på samma fraktkostnad, så jag har en i reserv. Sen sålde jag båten, så nu har jag bara en reserv som jag inte har användning för. 

Tyvärr är min rektangulär, annars hade ni gärna fått ta över den.

Men jag hittade iaf. en bra handlare i USA när jag Googlade på det i glaset ingjutna artikelnumret. 

 

/B

 

Hej Bosse

har du kvar SealBeam insatsen?

Hälsningar Claes 0704562678

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Kalven033:

Hej Bosse

har du kvar SealBeam insatsen?

Hälsningar Claes 0704562678

 

Jo, den ligger i en låda i verkstaden, här slängs inget.

/B

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Underbart, är det till salu så köper jag det gärna?

hälsningar Claes

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-03-18 vid 14:48 skrev Bosse:

Jo, den ligger i en låda i verkstaden, här slängs inget.

/B

Hej Bosse, kan du ringa mig på 0704562678

hälsningar Claes

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-03-21 vid 12:43 skrev Kalven033:

Hej Bosse, kan du ringa mig på 0704562678

hälsningar Claes

Jag kan ringa i nästa vecka, är bortrest just nu.

Men för att det inte skall bli fel är bra om du tar fram siffrorna i glaset på din nuvarande insats, så att vi kan jämföra.

/B

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Bosse. 

1C. ett står det fast gjutet i glaset. Sen står det även GE H9405 12v

 

vad tror du, kan det vara samma lampa?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Kalven033:

Hej Bosse. 

1C. ett står det fast gjutet i glaset. Sen står det även GE H9405 12v

 

vad tror du, kan det vara samma lampa?

Jag skall upp till verkstaden på fredag, då kan jag kolla och återkomma.

/B

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-03-25 vid 20:53 skrev Bosse:

Jag skall upp till verkstaden på fredag, då kan jag kolla och återkomma.

/B

Jo, det är en exakt sådan jag har liggande, i vilken landsände finns du kalven?
/B

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...