Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Olleman82

Båt för familjen med sommarstuga

Rekommendera Poster

Ännu en tråd om tips på bådmodeller.

 

Vi köpte Flipper 700 i våras och jag letar redan efter större båt :) Vi är idag 2 vuxna och en tvååring men med ytterligare en på gång blir det för trångt i ruffen. Vi kommer att ha båten i Vänern och det handlar i första hand om att åka runt i dessa vatten samt kanalerna runtomkring. Vi sover gärna hela familjen i samma utrymme så inget behov av akterruff.

 

Prioriterar följande:

 

* Bra pentry, matlagning på sjön är viktigt för mig. Pentryt i Flippern är förvånansvärt bra för dess storlek.

* OM Pentryt ska finnas i midcabin som på alla jänkare måste jag ha ståhöjd (1.90m).

* Planande och helst inte över 1,5-1,6 l/nm vid marschfart

* Sovplats för två vuxna och två små barn, gärna möjligheter för någon gäst också.

* Vi vill med lätthet komma in i naturhamnar och vi kommer att vara på resande fot större delen av tiden. Vi är inga bryggseglare eftersom vi dessutom har sommarstuga.

* När vi väl är ute ska det fungera från ett par dagar till någon vecka.

* Budget 200-300kl. Driftskostnaden är dock viktigare än inköpspriset.

 

Har redan kikat speciellt på Flipper 760 men skulle gärna se fler sovplatser i ruffen/kabinen istället. Sea Ray Sundancer 250 verkar precis klara bränsleförbrukningen men här är jag mer fundersam kring ståhöjden vid pentryt samt stuvmöjligheterna som verkar vara begränsade på amerikanare. Är inte alls rädd för större båtar men det verkar omöjligt att lösa bränsleförbrukningen med att samtidigt ha en planande båt då.

 

Kom gärna med förslag och gärna kommentarer angående ståhöjden i amerikanarna.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, såklart, glömde helt den! Det jag inte riktigt är kompis med på denna är att det ser väldigt trångt ut i sittbrunnen. Jag har inte sett båten i verkligheten men det faktum att toaletten finns i ruffen gör att det ser litet ut därute...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Om du inte vill ge avkall på något av dina krav så kommer det bli lite trångt. Vi hade liknande krav när vi letade båt förra året och kikade länge på Flipper 717 men ramlade sen över en mycket större båt till rätt pris. Och fick ge avkall på bränsleförbrukningen. 

 

Jag tycker att Flipper 717 är den absolut bästa kompromissen i storleksklassen. Dessutom har den med Flippermått mätt ett fantastiskt skrov. Jag tycker absolut ni ska åka och kika på en sån.

 

Flipper 760 har i realiteten inte fler kojer än ni har idag och jag ser inte att ni vinner mycket på att byta till en sån. 

 

Jänkare finns det i parti och minut och de mindre midkabinarna typ Sea Ray 240 Sundancer borde kunna matcha era krav också. Sämre stuvutrymme och pentry men bättre sittbrunn? Den här känns väl t.ex. rätt prisvärd? http://www.blocket.se/halland/Sea_Ray_240_Sundancer_2006_60028047.htm?ca=11&w=3

Redigerad av Bobba

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Angående skrovet på flippern så är det ju en kompromiss. 700an som jag har är förvisso stampig i sjön men det platta skrovet är ju också en bidragande faktor till den goda bränsleekonomin - en kompromiss jag eventuellt kan vara villig att göra/behålla.

 

Sea Ray 240 eller tom 250 kan som sagt vara ett alternativ och man får ju mycket för pengarna som du nämner med den föreslagna annonsen....frågan är hur det är med höjden i kabinen samt hur roligt det är med pentryt därnere...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur man än gör blir det en kompromiss och bara ni kan avgöra vad som är viktigast för er.

 

Jag ville absolut ha tak över förarplats och gångbord på sidorna och därför gick Amerikanarna bort. Dessutom är de i regel så smala (2.59m för att kunna trailas) att jag tyckte de kändes trånga. Men man får mycket båt för pengarna och nyare Jänkare av etablerade tillverkare håller väl numera helt godtagbar kvalitet vad jag förstått.

 

Ut och kolla på olika modeller nu och känn in er vad som skulle funka och som har det ni saknar idag. Det kanske slutar, som i vårat fall, att det inte blir alls som ni hade tänkt er.  :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så får det bli, ska ta en titt på ett par jänkare idag och se hur de känns invändigt. De är ju snygga att titta på och det är ju ett plus...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ni med jänkarbåtar: Kommentera jättegärna på ståhöjden i kabinen samt hur ni upplever pentryts funktion.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en båt från Kanada men det är en midcabin som Searay 240. Har en Doral Monticello 250. Köket är nere i kabinen, jag är ca 184 och kan stå upprätt vid köket. Men det är nog det som är gränsen, tror att 190 blir för långt om man inte vill böja sig lite. Vet inte hur det är med andra midkabiner. Jänkarbåtar är oftast 2.59 breda men fördelen är att hela bredden nyttjas i båten till nackdel är att det inte finns någon reling att gå på. Ang köket så lagar jag imte mycket mat, värmer mest konserver och kokar vatten m.m. Steka mat eller annat som osar skulle inte fungera bra i mitt tycke. Lycka till.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, som jag trodde. De båtar som har 1,9 i ståhöjd är nog oftast större...

 

En flipper 717 fast 0,5m längre med oförändrad bränsleförbrukning hade ju varit nått :)

 

Om vi ändå talar blocket annonser tycker jag nog denna ser trevligare ut förutoom den hemska färgen vid dinetten...

 

http://www.blocket.se/stockholm/Wellcraft_Excel_26_SE_61119035.htm?ca=16&w=3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, som jag trodde. De båtar som har 1,9 i ståhöjd är nog oftast större...

 

En flipper 717 fast 0,5m längre med oförändrad bränsleförbrukning hade ju varit nått :)

 

Om vi ändå talar blocket annonser tycker jag nog denna ser trevligare ut förutoom den hemska färgen vid dinetten...

 

http://www.blocket.se/stockholm/Wellcraft_Excel_26_SE_61119035.htm?ca=16&w=3

 

Och förutom att den har en 11 år äldre förgasar-V8. Seacon är ett Norskt kvalitetsbygge och har en modern MPI-motor som både borde gå driftsäkert och ganska soppasnålt i många år framöver.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi har en MV-Marin 6600 kabinbåt. Köket är inte så stort, men utombordaren ger möjlighet för liten akterruff. Bränsleförbrukningen blir låg med moderna motorer och lätt båt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med jänkarbåtar i den storleken räkna med 2l/distans och 3l vid dubbelmontage allt annat är glädjesiffror.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...