Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
andersorvar

Val av akumelatortank

Rekommendera Poster

Jag skall montera in en akumelatortank efter sötvattenpumpen för att få ett jämnare vattenflöde. När jag undersöker vad som finns att köpa blev jag lite osäker på storlek på tankvolym. Det finns allt från 1 liter och uppåt. Jag antar att det är en fördel med så stor tank som möjligt men av utrymmeskäl vill jag optimera och hitta "good enough". Vänder mig därför till forumet om någon har erfarenhet om lämplig volym.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en liten och en stor. De funkar på samma sätt, ingen principiell skillnad. Men det klart att en större gör att pumpen går mer sällan. Och tar er utrymme.

 

Hade funderingar på att göra en egen tryckutjämnare av en flaska till en sodamaskin, de tål trycket. Men hittade inget beslag att gänga in i korken... Så jag hann aldrig testa innan jag köpte en 1- liters.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla på PET-flaskor, de ska tydligen tåla en hel del. Jag har en liten membrankompressor som jag även använder för att för se mig med friskluft när man tex ska måla. Till den har jag två PET-flaskor som tryvkutjämaner, en "quick-and-dirty" som forfarande lever. Trycket där är dock bara 1,5 bar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en liten, kanske en liter. Den duger gott till att få ett jämnare vattenflöde men gör inte att pumpen går mer sällan. Innan jag monterade den var det ett rejält skvättande när pumpen slog av-och-till med full kraft.

Är det bara jämnt vattenflöde du eftersträvar räcker det säkert med en liten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skall man ha en långsiktig lösning, skall man välja en hydropress/stat, dvs en tank som har inbyggd gummimembran med en luftpåfyllningsventil.

 

Visst kan en vanlig tank/flaska eller dylikt fungera ett tag, dvs så länge det finns en luftblåsa i flaskan. Men den kommer undan för undan att minska då vattnet i flaskan absorbera luften. Funktionen kan flaskan. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hydropress är ingen långsiktig lösning, gummiblåsan ger sig efter några år. 

När man dränerar systemet så tappar man ut vattnet och då får man hydrofortanken fylld med luft. Fungerar hur bra som helst. Men hyrdopresstanken är effektivare genom att den tar upp mindre utrymme. Men när gummiblåsan spricker (för det gör den förr eller senare) så fylls det inte alltid så rostfria ytterhöljet med vatten. Hemma upptäcker att pumpen går ofta men inte alltid i en båt. Detta hände med vår trädgårdsbevattningspump, när jag upptäckte det så hade hela burken rosta samman.

 

Smart med vattenfiltret, visst funkar det.

Min första hydrofortank i båt var två rostfria skålar som jag hårdlödde ihop. Gratis! jag snodde skålarna i morsans kök, en åt gången ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En 1,5 liters Coca Cola flaska sägs hålla för 150 PSI dvs 10 bar! Korken ger sig dock innan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hydropress är ingen långsiktig lösning, gummiblåsan ger sig efter några år. 

När man dränerar systemet så tappar man ut vattnet och då får man hydrofortanken fylld med luft. Fungerar hur bra som helst. Men hyrdopresstanken är effektivare genom att den tar upp mindre utrymme. Men när gummiblåsan spricker (för det gör den förr eller senare) så fylls det inte alltid så rostfria ytterhöljet med vatten. Hemma upptäcker att pumpen går ofta men inte alltid i en båt. Detta hände med vår trädgårdsbevattningspump, när jag upptäckte det så hade hela burken rosta samman.

 

Smart med vattenfiltret, visst funkar det.

Min första hydrofortank i båt var två rostfria skålar som jag hårdlödde ihop. Gratis! jag snodde skålarna i morsans kök, en åt gången ;)

Vi har haft en varvsmonterad standard hydrofortank i segelbåten. Den höll i 13 år. Den nya är nu inne på sin  tredje eller fjärde säsong. Det är vanliga ej dyra hydropressar på ca 5 liter. I tidigare båtar hade jag "Åsa-Nisse lösningar" utan inbyggd tryckreglering och var alltid missnöjd med funktionen en bit in på på säsongen. Detta trots att de var dels en i plast samt dels en i rostfritt köpta för ganska mycket i marinaffären. Men var och en måste få bli salig i sin fason och göra egna val.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det handlar inte om att bli salig, det handlar om en fungerande lösning. En 5l hydropresstank kostar runt 800 kr och är gjord i järnplåt, visserligen målad. Hur länge överlever den i marin miljö?

 

En enkel plasttank kostar drygt 200, den brukar räcka till utmärkt för att inte pumpen ska starta hela tiden. Oftast vill man inte ha för stor tank, det kan vara irriterande med en pump som får gå länge.

 

Vatten kan absorbera luft, ca 22 ml /liter vatten, det är ofta bara bra att få vattnet syrsatt. Oftast behöver man inte göra något alls, man får in luft när man dränerar för vintern. Annars är det bara att stänga av pumps och öppna ventilen så sköter naturen om det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det handlar inte om att bli salig, det handlar om en fungerande lösning. En 5l hydropresstank kostar runt 800 kr och är gjord i järnplåt, visserligen målad. Hur länge överlever den i marin miljö?

 

En enkel plasttank kostar drygt 200, den brukar räcka till utmärkt för att inte pumpen ska starta hela tiden. Oftast vill man inte ha för stor tank, det kan vara irriterande med en pump som får gå länge.

 

Vatten kan absorbera luft, ca 22 ml /liter vatten, det är ofta bara bra att få vattnet syrsatt. Oftast behöver man inte göra något alls, man får in luft när man dränerar för vintern. Annars är det bara att stänga av pumps och öppna ventilen så sköter naturen om det.

 

Jag vet inte vilken taskig miljö andra har i sina båtar, men min enkla standardtank höll i tretton år utan att bli rostangripen. Nu satt den monterad i en sittbänk inne i ruffen och där är det inte mycket sämre miljö än i en villakällare. Jag skulle vara glad om dyra specialanpassade produkter för marin miljö, typ pentrypumpar, länspumpar, toapumpar, kylaggregat mm stoppar i 13 år utan service eller problem. Klart är dock att en enkel plasttank säkert stoppar hur länge som helst.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En uppdatering, så här ser min hydrofortank ut. Som syns finns en "avluftning" upptill. Bara att öppna med avstängd pump så är luftbalansen återställd. Inför vintern kopplar man tryckluft hit och blåser ut allt vatten.

post-80529-0-51159200-1437595869.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...