Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Gäst Ulf

Elverk i båt

Rekommendera Poster

Gäst Ulf

Hej Är det någon som har erfarenhet eller tips på fristående elverk i fritidsbåt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst rg

Jag köpte ett på JULA 1 fas 230V ger strax under 1000W Kanske inte det bästa men prisvärt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Ulf

Ställer man det iland och jordar i marken då? För det går väl inte att ha det i båten och få det jordat?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst axel

I våras köpte jag ett Honda EU10i efter stor prisvånda. Den första frågan du bör ställa dig är till vad det skall användas. Själva så laddar vi batterier på båten, datorer och kör en del 230V elektroniska apparater och handverktyg. Då är det en fördel om strömmen som kommer ut ser ungefär ut som en sinusvåg, det sliter mindre på elektroniken. Honda-verket ger ut en hyfsad stabilserad spänning, då den innehåller en inverter. Dessutom har den allehanda skyddskretsar, så viss klumpighet är tillåten. Det här med jordning är ett kapitel för sig. Vi har själva en jordfelsbrytare installerad i båten, och kopplar in generatorn som om den var en landströmsanslutning. För att det skall bli optimalt (undvika krypströmmar) bör man ha en fulltransformator före jordfelsbrytaren, så en sådan klump (26 kg!) skall installeras i vinter. annars hävdar Honda själva att genom att mittpunktsjorda verket kommer de inte upp i personfarliga spänningar även utan jordning i mark. Jag har mina tvivel, vilket märks på min installation. Men det finns annan utväg också. Är du ordentlig och bara ansluter dubbelisolerade apparater så är ju jordningen ointressant.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Ulf

Jag tackar så mycket för all info! Skall se om jag hittar något om Honda elverket.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har lite funderingar om det här.

elverk kan vara lite luriga...

 

ett trefas-elverk gör nollan själv  via generatorns mittpunkt ,jordspettet är för skyddsjord som ev inte behövs i en båt (annan tråd se galvaniska strömmar)

 

många (för att inte säja alla) enfas-elverk ger inte fas 230V resp nolla

utan de ger 2X115V vilket ger en utspänning på 230V, samma gäller här jordspettet är för att verket skall skyddsjordas att man får jord till av verket anslutna apparater,(och om verket verkligen ger fas-nolla så hjälper spettet verket att veta vad som är nolla).

 

Det blir en intresse-konflikt mellan elföreskrifter och div övriga standarder(problem med galvaniska strömmar mm)

 

grundregeln är att om någonting i ett rum är skyddsjordat då skall allt jordas.

 

det kan i vissa fall vara bättre att inte jorda alls.

 

Om ingenting i ett rum är jordat så kan man ju inte fastna/skadas om man kommer åt en spänningsförande del.

 

Jordfelsbrytaren kommer att funka i alla ovan uppräknade fall.

Enda undantaget är om man kommer åt både fas resp nolla alt 115V fas resp 115V fas då hjälper inte JF-Brytaren,

 

Puh,blev långt det här...

 

Vi funderar vidare, tycker inte att det finns några hinder mot att ha elverk fast monterad i båt eller har jag fel ?9.gif\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De flesta större fritidsbåtar har elverk installerade.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är också ute och kikar efter ett elverk men jag vill nog ha 2Kw har tittat på Honda och dom är nog bäst men jag vill veta hur mycket dom låter om man ställer ner dom i motorrummet som är isolerat kan man sova med det påslaget eller är det bara en dröm?

 

Jonas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har planer på att köpa det elverk dem har på rusta för 699kr 650watt. Tänkte sätta verket nere i motorutrymmet och en avgasslang ut i vattnet. Elverket ska bara driva en batteriladdare på 50A. men undra om elverket blir för varmt nere i motorutrymmet?.

Behöver man jorda elverket? och i såfall kan man göra det på båtmotorn V8?.

Tror ni att det är en bra lösning?

 

 

 



Senast ändrad av bumbi | 18 januari 2009 | 22:49

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En helt annan tanke...

Vad ska du med 230V i båten till?

En inverter kanske räcker till, tyst och fint. Ex Billebro säljer flera olika storlekar på bla blocket, tex en 1500W Kont. 2114:- 4000W Max. Denna omvandlar 12V till 230V.

Två extra batterier (samma vikt som elverk) och en inverter kanske täcker ditt behov. Två 60Ah batteri innehåller ca 1,4kWh.

Att sätta ett elverk i motorrummet är ju också förenat med lite fara då värmen och vibrationerna gör att bensinsinen i tanken ovanpå elverket vill förångas och fylla motorrummet, jag hade ställt elverket på land eller kapslat utrymmet för elverket och satt tanken någon annan stans, och ventilerat utrymmet för elverket separat.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kommer inte att stå ut med avgaserna. Du vet vad det luktar när en moped drar förbi. Tänk dig då att den står still med motorn på full effekt. Det är ett förfärligt osande.

Ska man ha ett elverk i båten som man ska kunna använda ska det helst ha katalysator och måste nog därmed också vara 4-takts. Skulle tro att båtgrannen blir mer förgrymmad av ett 2-takts elverk än av din huvudmaskin som ju också är ett elverk.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmm. Såg också det där billiga elverket, bumbi. Men 92 db är en massa ljud. Kommer väl att låta mer än din V8?! Jordar gör man väl till batteriets minuspol? Det står nån om max 5,5A i bruksanvisningen. Orkar den verkligen leverera tillräckligt för din laddare? Är inte så haj på el, så någon annan kanske kan fylla i?!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo elverket ligger ju på 650w och jag ska kolla upp vad batteriladdaren vill ha för ström. Sen kommer jag ju att dra ut avgaserna i vattnet så det ända som låter är ju själva motorn, så det lär bli betydligt lägre än 92db.

 

Vill bara veta vad man ska tänka på ang. elverket med värmeproblem osv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du får tillräckligt med laddning via batteriladdaren om den klarar 230-volten från elverket. 650 W blir c:a 40-50A när det är nere i 14V

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har egentligen inga egna erfarenheter men antar eftersom de traditionella elverken är luftkylda att man placerar elverket i ett utrymme med ordentlig ventilation för att slippa överhettning.

Sedan kan det nog vara klokt att på något sätt leda ut avgaserna.

Jag hittade några elverk på div sidor:

Elverk från Yamaha på Nyvab´ s sida som verkade bra

På pricerunner fanns diverse elverk från Rusta och Honda i alla storlekar.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett stickspår:
Alla elverk med DC-utgång säger nå't i stil med 12 Volt, 8A.

Men man kan ju inte ladda ett batteri med 12 Volt, det krävs ju högre spänning än så (minst 13,5 - helst 14,4 Volt)..så min fråga är: vilken spänning håller dom (elverken) på DC-utgången EGENTLIGEN, någon med elverk som har mätt/kan mäta ?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det där uttaget är till för att driva 12-volsutrustning med, inte för att ladda batterier.  8Ah X 12V = 96 W, inte mycket till utrustning som kan drivas med det uttaget.  Det blir till att koppla en vanlig laddare till 230-uttaget.

Men åter till det här med att ha ett löst elverk i båten.  Jag har haft det i några år och kan berätta följande. 

Mitt första var ett tvåtaktsverk från Jula på 650W.  Det rostade sönder utifrån på grund av fuktig väderlek trots att det stod under tak skyddat från regn.  Efter ett år var ljuddämparen totalt sönderrostad och allt annat kärvade.

Elverk nummer två blev en Kipor, också från Jula.  Efter en månad hade den sagt upp sig.  Bytte det mot ett nytt som höll 3 månader, sedan gav jag upp och köpte ett Hondaverk för fem gånger pengarna.  Det verket går och går, dessutom går det tyst och nästan utan vibrationer.  Men, och det är ett stort MEN!  Det ska stå fritt, inte i något instängt utrymme.  Var själv inne på att ha det i motorrummet och kontaktade Honda för att höra om det var möjligt/tillrådigt att förlänga avgaspipen, men fick ett rungande nej till svar.  Det bästa är att bära ut verket och ställa det på landbacken en bit från båten och köpa en kabelrulle på kanske 20 meter.  Då får man el, det är tyst och båtgrannarna i båten intill blir inte störda heller. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, det är klart att du får ett NEJ från Honda.  Skulle jag tillverka ett elverk så skulle jag oxå säga NEJ till ett slutet utrymme. Men jag tror det går om man har en fläkt som går samtidigt där nere med elverket, det finns ju ventelationshål.

Hålla på att slita saker upp o ner är ju det man vill slippa.....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Haha ja visst går d att sova men d får göras med hörselskydd och basebollträ.. När jag veva igång första elverket trilla den klena lilla pytte ljuddämparen av och var hamna den jovisst i plurret.. Hmm tur d finns hov, men på den lilla stunden elverket gick utan ljuddämpare hade resterande invånare på ön synpunkter på verket, förståligt. Ja man blev väl inte så poppis men även med ljuddämpare väsnades skiten som värsta smatterbandet. Fick som tur var hyra in mig på ett tyst litet honda elverk från grannbåtenGlad..

Nåja nästa dag skulle d pillas med verket för att få d till o gå tyst. Helt utan lycka provades alla möjliga olika kombinationer på ljudämpare. Men inget funka, som tur var så blev d några dagar senare något fel på skrotet som nu tjänstgjorde som arbetsredskap. Nåja d belv ju generalras och d fick se sig självt reklamerat. Har nu ett tyst fint litet smidigt honda. Funkar att ha på akterdäck i nöd fall men släpar helre i land skiten och förser mig med en sladdvinda i stället. Det är ju trots allt säkrare med tanke på brandrisk och sura grannar. Dock ska man se upp för stöld, finns ju otruligt nog fortfarande parasiter som inte kan skilja på rätt o fel.. 

Dock har jag hört om verk klassade för fast montering i slutna utrymmen. haken ska vara någon fläckt som väsnas. Annras så är d ju alternativ för den som har gott om plats. D är ju ytterst sällan jag har med verket ombord kanske är max 4 gånger om året. Men ack så bra dom gångerna.. Men jag håller nog Honda som bland dom bästa verken jag provat iaf.. Kinaverket blev ju inte så långlivat, men snål som man e så så var d värt ett försök. Som man fick äta upp sen..

!!!MVH REXCO!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mitt elverk är ett kipor och hållt i tre år nu.

Använder det dock inte så mycket de två sista åren sedan vi bytte ut kylskåpet mot ett nytt Isoterm med ASU enhet.

Tycker det funkar helt ok att bära upp elverket en bit på land och sedan dra en sladdvinda ner till båtens landströmsuttag och därigenom ladda batterierna.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...