Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024

Rekommendera Poster

Såg idag via min batterimonitor (BM1) vid motorgång att generator inte laddade utan ”discharge” ca: 0,8 A, den laddade alltså inte.  Vilka kan tänkbara fel kan det vara, generatorn, regulatorn eller båda? Motorn är en Yanmar YSE8 som för övrigt fungerar felfritt. Vänder mig ödmjukt till den samlade kunskapen på forumet för att om möjligt bli visad i rätt riktning :unsure: .

kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min generator i YSE12:an jag hade slutade ladda när den var ca 40 år gammal, då köpte jag en ny.

 

Du kan ju kolla hur den ser ut, gör rent, kolla kolen så de inte är slut o s v...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Börja med att mäta mellan plus och minus på generatorn, finns det ingen ström där och du har en laddlampa som lyser så kan du plocka bort generatorn och byta kol samt rengöra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att mäta är att veta...

Gör som bhemac föreslår, isolera att det är generatorn och att du inte har några säkringar...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eller så har du två batteribankar och monitorn visar förbrukarbanken som inte laddas för att skiljerelät inte funkar och kopplar ihop bankarna med varandra?

Det var så jag såg att mitt skiljerelä hade gått sönder.

 

Har du en voltmeter så brukar den visa spänningen över startbatteriet. Visar den en ok spänning men batterimonitorn visar att det inte laddar kan det vara skiljerelät.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Börja med att mäta mellan plus och minus på generatorn, finns det ingen ström där och du har en laddlampa som lyser så kan du plocka bort generatorn och byta kol samt rengöra.

 

Har nu lyckats lokalisera 4 st anslutningar på generatorn.

 

E   = Svart kabel

A   = Blå kabel

F   = Röd/vit kabel

N   = Brun kabel

 

Misstänker att E är minus (svart) och A är plus (blå). Har tagit detta I Yanmars instruktionbok för YSE. Kan dock inte vara säker på vad som är vad då det inte är markerat I instruktionboken. Är anslutningarnas benämningar standadiserade eller varierar de med tillverkare?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...