Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
Jas65

Lite funderingar ang plotter

Rekommendera Poster

Hej

 

Jag har installerat ett Lowrance 5 Chirp kombo, detta har jag kopplat ihop via Nmea till min Garmin radio som då visar min pos.

 

Det som jag tycker är märkligt och jag vet ej om detta även gäller andra tillverkare är att Plottern ej visar pos i latten och longen, den visar självklart var man är på sjökortet men visar ej pos i siffrorna som kan vara bra att känna till vid behov, för att få fram dessa måste man gå in i menyn och ta fram ett plotterkors och sedan placera detta på sin markör, däremot när man kopplar ihop den med radion då visar den i radiodisplayen så att radion vet vilken pos den skall sända ut vid ett dsc anrop.

 

Vad jag menar är att man måste koppla en modern plotter med en radio för att få fram pos i lat o long, detta borde vara en självklarhet i en modern plotter eller har jag missat ngt väsentlig, kanske är det bara lowrance som snålar på detta?

 

Mvh

Jack

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De plottrar jag kommit i kontakt med kan visa lat & long i konfigurerbara fält i displayen. Men om din manual inte visar sådan möjlighet så har de väl sparat lite i funktioner?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vilkan lowrance har du? Jag hade en Eagle, Lowrance lågbudget,ärke och där fick man gå in i en meny och välja vad som skall visas på skärmen och var. exempelvis klocka, ETA, FÖG, KÖG o s v...

 

Även koordinaterna, varför man nu vill ha dom, jag har aldrig sett behovet..?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gaidin:

Koordinaterna kan ju vara bra om man tex befinner dig i nöd och inte har VHF inkopplad mot plottern....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På båda mina plotters (Standard Horizon & Furuno) väljer man bara en annan menybild så får man upp position mm. Man kan också lägga in så att positionen alltid visas om man nu känner behov av det.

 

post-80529-0-77471200-1435138849_thumb.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hm...jag får nog kolla närmare på min Lowrance, tycker att bilden ovan känns bekant, återkommer.

 

/Jack

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nope, Lowrance har kompassen men visar ingen pos.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förvisso inte erfarenhet av Lowrance men det brukar vara konfigurerbart vilken information som ska visas i de olika fälten på moderna plottrar. Så fungerar det i alla fall på både Garmin och Raymarine som jag har mer koll på.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja det var udda, för att se positionen så får man gå till GPS-sidan.

Men det finns Overlay där man troligen kan visa positionen.

Annars får man kolla telefonen ...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för tipset, skall undersöka detta närmare.

 

/Jack

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns nåt som kallas kartdatum. Har du rätt sådant inlagt med tanke på det kort du har. Så var det i alla fall när man körde digitala sjökort i datorn.

 

Hur det fungerar på min egen EgelPlotter har jag faktiskt inte kollat.  :o

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...