Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Mackey

Plocka isär en Nexus NX2 vindgivare - Tips önskas

Rekommendera Poster

Hej!

 

Är det någon som vet vad som händer när man skruvar isär en Nexus NX2 vindgivare?

 

Det är glapp i signalöverföringen för vindriktningen, kanske någon har tips?

 

Mackey

 

 

post-95867-0-81087200-1435077411_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmmm... Förut var teknikerna på Nexus jättesnabba på att svara på frågor. Sedan såldes företaget... Har du försökt och får inte kontakt? Frågar för jag har massor med NX2-prylar...

Skulle inte öppna givaren utan instruktioner själv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej, jag tänkte börja med att fråga experterna här på MG.

Jag gör ett försök med Nexus om jag inte får svar här.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är du säker på att det är i givaren du har fel?

 

För ett antal år sedan så hade jag problem med min dåvarande Nexusvindgivare (på den tiden som de svarade på telefon och gav goda råd om hur felen skulle kunna fixas till). Det råd jag fick var att kolla datakablarna mellan server och presentationsinstrumenten (Multi-instrument). Nexus har ett eget protokoll för datakommunikationen. Enligt sevicekillen så var det protokollet "så starkt" att det kunde sända nästan all information även om en det var avbrott på en av datakablarna. Jag kollade mina datakablar och helt rätt så var det en kabel som gått av i ett kopplingsblock. Skarvade om den och sedan fungerade all vinddata igen.

 

Nexusgivaren är för övrigt lite speciell. På axeln till vindpropellern sitter en kula med ett svart och ett vitt fält. Fälten är delade i en speciell skruvad kurva. Nere i den lodräta delen av givaren så sitter ett elektronikkort som upptill har två sensorer som sitter lite vinklade. De läser av både varvtal på snurran (varvtalsmätning) och vilken riktning som vindvisaren står i (längden på vita och svarta fält på kulan). Helt utan någon elektrisk koppling mellan vindsnurran och sensorenheten.

 

Och svaret på din egentliga fråga: Ja, jag har varit inne i en vindgivare och meckat. Var försiktig med de små skruvarna när du delar givaren. Du måste framförallt vara försiktig när du skruvar tillbaka så du inte drar sönder gängorna. Innanför sitter en väldigt skör papperspackning som lätt går sönder om du inte är väldigt försiktig. Sedan sitter kretskortet nerstoppat i den lodräta delen av givaren. Det går att dra rakt upp. När kullagerna i riktningsgivaren beckat ihop så måste kretskortet dras ur och lödas loss för att kunna ta bort kullagerna för tvättning (ultraljudstvätt fungerar klockrent), En UL-tvätt hos Kjell&Co kostade mindre än att låta Nexus byta kullager. Efter återlödning så måste du fuktskydda lödstället, det kan göras med nagellack.

Nexus kalibrerade alltid givare efter reparationer. Jag var noga med att i stället märka alla monteringsvinklar på fästena före isärtagning. Om vindgivaren visade någon grad fel vid någon riktning kunde jag acceptera (men det var inga felvisningar som jag kunde notera efter återmonteringen).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för hjälpen så långt.

 

Mitt problem är att vid vind in 90 grader +/- 5 från babord får jag ingen signal.

I mitt huvud fanns det någon sorts mekanisk släpkontakt som förde vidare signalerna, men så verkar inte vara fallet.

 

Efter som det inte verkar så lätt att meka med givaren så kanske jag väljer att leva med felet. Det är ju inte så ofta man seglar halvvind med vinden in från babord...

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nexus givaren är faktiskt inte så speciell, jag tror de först exemplaren dök upp på 70-talet. Då med en traditionellt skovelhjul. På den vertikala axeln sitter en skiva med "räknehål" plus ett "nollhål". Tiden mellan nollhålen passerar är vindhastigheten, antal pulser mellan nollhål och räknehål är vindriktningen. Ganska listigt jämfört med de betydligt dyrare syngon/selsyn elementen.

 

Silva utvecklade detta och gjorde det mer likt ett flygplan precis som proffssystemen. Silvas lösning var framförallt mycket billigare.

Bilden nedan visar "rotorn" i en Silva 4000.

Nexus har jag inte skruvat i men några Silva. Felet i dessa var att det kommit in fukt och den svart/vita tejpen hade lossnat lite.

 

post-80529-0-45965400-1435190697.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för hjälpen så långt.

 

Mitt problem är att vid vind in 90 grader +/- 5 från babord får jag ingen signal.

I mitt huvud fanns det någon sorts mekanisk släpkontakt som förde vidare signalerna, men så verkar inte vara fallet.

 

Efter som det inte verkar så lätt att meka med givaren så kanske jag väljer att leva med felet. Det är ju inte så ofta man seglar halvvind med vinden in från babord...

 

Mackey

Vilka värden är det som saknas? Är det både vindstyrka och vindriktning eller bara någon av dem?

 

Om båda saknas så skulle jag gissa på att någon färgflaga lossnat från den roterande kulan och att de två sensorerna då inte klarar av att räkna ut något korrekt värde utan visar "--".

 

Det går kanske att bara skruva av toppen och kolla färgen på kulan för att ev måla på lite färg så att givaren kan räkna rätt. Att skruva av toppen är inte så svårt eftersom den inte har några elektriska förbindningar med nederdelen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag misstänker att min Vindgivare fick känna av åskan i somras. Den ger i alla fall ingen signal alls. 

Så här ser den ut när jag plockat isär den. Nu tänkte ja be någon elektronik kunnig kollega mäta och felsöka komponenterna. Jag ska också försöka rengöra kulan som är väldigt missfärgad. 

Är det någon som vet var man hittar reservdelar?

IMG_0654.JPG

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-05-14 vid 22:14 skrev OlleD:

- - -

Är det någon som vet var man hittar reservdelar?

IMG_0654.JPG

Modellen har tyvärr utgått och jag tror att även reservdelslagret utgått.

Du tvingas nog leta på Tradera/Blocket/Liknande sidor för att hitta en ny givare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi tappar både vindhastighet och vinkel när det blåser mycket från, framför allt halvvind från styrbord.

 

Det var ju en väldigt listig lösning med kulan.

Kan nog vara så enkelt att lite kultvätt och bättringsmålning löser problemet.

 

Har dessvärre fått problem med logg-/temp-givaren också, men det ska nog fixa sig.

I alla fall loggen, vattentempen är ju inte så svårt att mäta på annat vis.

 

Gillar inte att byta ut saker som (nästan) fungerar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi har fortsatt att hålla liv i vind-givaren, men var nära att byta till en nyare givare nu i vår som ni kan läsa här.

 

Plockade isär den gamla och tvättade lagren så nu är den som ny igen, eller kanske inte riktigt...

 

Om någon har en sådan givare över så är jag spekulant, kan nog behöva reservdelar framöver.

Även defekta givare är av intresse.

 

image.png.687e5c765ecae60b8493688d368ad9e7.png

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När du har kollat upp alla ev. dåliga kontaktpunkter i anslutningskabeln, monterat ihop givaren så är det dags att justera visningsinstrumentet. Såhär gjordes det tidigare, kanske det är liknande även på din version, för mätprincipen är densamma.
http://www.batteknik.se/Silva/4000-next-kalib.html

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 minuter sedan skrev Seawolf:

När du har kollat upp alla ev. dåliga kontaktpunkter i anslutningskabeln, monterat ihop givaren så är det dags att justera visningsinstrumentet. Såhär gjordes det tidigare, kanske det är liknande även på din version, för mätprincipen är densamma.
http://www.batteknik.se/Silva/4000-next-kalib.html

Tack!

Det blir nog att försöka göra samma manövrar uppe i masttoppen är jag rädd, men kanske kan jag få till en mera marknära terstuppställning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...