Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
BSven

Hur svårt att lyfta ur/sätta tillbaka motor?

Rekommendera Poster

Jag är fullständigt ny på inombordare och en kompis skall hjälpa mig att serva och snygga till min motor.
Det går ju att göra medan den sitter på plats men det vore ju ännu smidigare om han kunde lyfta ur den och jobba hemma i garaget.

Hur svårt är det att stoppa tillbaka och linjera en motor som redan sitter rätt och hur gör man?

Länktips?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Just... Och vilken typ av koppling mellan backslaget till axel/ drev. Där sitter svårigheten.

 

Sedan väger det hela sisådär 150 kg. Brukar inte vara något som helst problem att bygga en ställning och hissa upp motorn i båten. Eller skjuta motorn en meter eller så... Men ner på flak kräver nästan kran. Liten lastbil med hydrualkran är behändigt...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är en Allegro 27 med en tvåcylindrig Lombardini.

Kopplingen ser ni på bilden, om det räcker?
En kranbil är inga problem att fixa.

 

Avgasslang_zpsj0p2cl2j.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänk om jag själv kände kranbilsförare så lättsamt och smidigt...

 

För mitt öga ser det där ut som en rak axel utan mjuka kopplingar (jag har fel ibland...)

Det innebär att inriktningen när du sätter tillbaka är jättekinkig!

Möjligen så KAN det gå om du märker upp väldigt noga hur motorn sitter just nu. Men som sagt...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack, det var det jag var rädd för.
Hur går det till att rikta in den vid återmontering?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman

Hej!

Kan inte se riktigt på din bild om det är fast el. flexibelt axelkoppling. Men du har en gummislang efter kopplingen så jag tror det är något flexibelt.

Men oavsett vilket är det viktigt att rikta in motorn rätt. Man måste märka upp å ta en massa mått, ev rita streck med tuschpenna/färg så man får tillbaka motorn i exakt samma läge. Å hålla reda å alla shims-brickor, om det finns sådana.

 

Har sjösatt min Fin-Gal förra måndan efter en del ombyggnader. Lyfte ut motorn för att komma åt å kunna dra ut propelleraxeln framåt. Bytte talgsnöret i tätningen på axeln. Plastade fast bottenstocken som håller axeln å tätningen. Plastade fast delvis nya fästen för motorn.

 

Själva lyftet. En sk regel 45 x 45 på tvären över rufftaket å ett spel med wire räckte. Sedan drog jag fram motorn på durken en bit m.h.a skotet. Det svåra var att få tillbaka å sedan rikta in exakt.

Jag fick tillverka nya shims-brickor, den tunnaste 0,6 mm. Format som ett u så man kan trä den under motortassarna utan att lyfta av motorn från bultarna. Jag pratar nu om en MD1 som är fast monterat utan gummitassar. Jorde jobbet själv hemma på gården.

 

Axelkopplingen är åsså fast. Man mäter med bladmått å diffen mellan flänsarna får inte vara mer än 0,05 mm!!! Jo du läste rätt! Det var ett slitgöra att få till alla brickorna tills det hela satt rätt. Tror jag lyfte några cm sådär en 7-10 ggr.

Men nu är axeln tät. Desutom gjorde jag rent hela röret där axeln går å fyllde på med nytt PTFE fett, en sorts "teflon" å vattenavstötande.

 

På min båt är även aktre lagret utanför bordläggningen fettsmord, ej vatten å gummi som vanligt idag.  Hela systemet är totalfyllt med fett å PTFE smord även i aktern. Det går rörledning dit å smörjnippel  i motorrummet.

 

Sammanfattningsvis, om du lyfter motorn, märk noga upp allting innan!

 

Passar på att berätta,  kapar tråden?, att det blev bra med att kapa bort sk Bridgedäcket. Mycket rymligare känsla å lättare att komma ner i "kajutan". I år har det  inte dykt upp lämplig transportsegling så jag skall ut lite å lufta segelsjälen i den egna båten denna sommar. Men dyker det upp en intressant transport, segla hem tex från Medelhavet med rätt villkor, så kan jag ändra mina planer.

Önskar gott väder å förliga vindar,

Kalman

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack Kalman för ditt utförliga svar!
Det stora blocket får nog sitta kvar på sin plats tills vidare.
Det är inget större fel på motorn utan kamremsbyte och lite ommålning av toppen mm.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi lyfte ut en YSM12 några gånger, inga problem. 2"x4" över nedgången och talja. Men lyftpunkten hamnade oroväckande långt akteröver så vi lyfte med bommen istället. Problemet var att motorn var för bred för nedgången så vi fick tilta motorn lite med en extra talja. Resten av lyftet skedde med mastkranen. Motorn placerades på ett "skatboard" - en platta med fyra hjul. Vi skulle inte så långt, över hamnplan och en gata, in på gården och ner i källaren.

Sen kan man snygga till både motor och motorrum.

När man återmonterar ska båten ligga i sjön med ansatt rigg. Det finns många beskrivningar på hur man riktar upp motorn, principen (med stel koppling) är att sätta tillbaka bultarna i kopplingen men inte dra dem. Kolla först med stållinjal att kopplingshalvorna är i samma höjd, sen med ett 0,1mm baldmått att det inte går in någonstans mellan skivorna runt om. Har man inte ställbara fötter så får man shimsa med mässingsshims. Kofot är ett bra hjälpmedel. 

--

Det skadar inte att kolla motorns uppriktig med några års mellanrum. Det är sällsynt att man klarar sig utan att justera höjden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ärs var inte rädd för o lyfta ur motor. Det kan inte bli annat än rätt om man är ihärdig. Det är bara en klump som ska ttas tillbaka på rätt plats :D

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En sak som inte framgår helt tydligt av svaren ovan är att om man har gummidämpare skall man skall lossa dämparna från motorbocken och inte motorn från dämparna. Har gjort det på båda sätten. Sätt 1 = två dagars jobb att få motorn riktad. Sätt 2 = halvtimmes job att checka riktningen (som var OK utan justering.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En sak som inte framgår helt tydligt av svaren ovan är att om man har gummidämpare skall man skall lossa dämparna från motorbocken och inte motorn från dämparna. Har gjort det på båda sätten. Sätt 1 = två dagars jobb att få motorn riktad. Sätt 2 = halvtimmes job att checka riktningen (som var OK utan justering.

Ursäkta mig, Sätt 1 och 2 skall naturligtvis vara tvärtom. Att lossa dämparna från mororbädden spar altså möda.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

En sak som inte framgår helt tydligt av svaren ovan är att om man har gummidämpare skall man skall lossa dämparna från motorbocken och inte motorn från dämparna. Har gjort det på båda sätten. Sätt 1 = två dagars jobb att få motorn riktad. Sätt 2 = halvtimmes job att checka riktningen (som var OK utan justering.

Ursäkta mig, Sätt 1 och 2 skall naturligtvis vara tvärtom. Att lossa dämparna från mororbädden spar altså möda.

 

Visst kan man göra så, men oftast lyfter man nog ut motorn för översyn/renovering och då vill man nog passa på att även byta gummikuddarna som ju faktiskt inte håller i all evighet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för tipset!
Jag tror att jag lyfter ur motorn i alla fall så får jag en fullständig översyn samt en "kurs" i hur allt sitter ihop.
Vad är tecken på att kuddarna behöver bytas?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om jag kommer ihåg rätt så skriver Milo Dahlman i "Min dröm om havet" hur hon fick lära sig meka sin motor så bra att hon höll kurser. Hon plockade ur motorn, en gång i Chile till de samlade mekanikernas stor förvåning. Boken är fö mycket läsvärd.

Att kunna plocka ur sin motor och få tillbaka den kan vara värt guld om man tänker sig ut på haven.

--

Vitsen med att låta motorkuddarna sitta kvar på motorn förstår jag inte, skulle var intressant med en förklaring. Min erfarenhet är att kuddarna sitter som berget och man behöver allt utrymme man kan för att få loss dem.

--

När man lossar axelkopplingen så kan man kolla uppriktiningen, är den dålig så beror det ofta på att kuddarna börjar bli dåliga även om man många gånger kan återanvända dem. Är kuddarna riktigt dåliga så ser man det på dem.

Livslängden på kuddarna är nog inte evig, kan vara värt att kolla vad som rekommenderas.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för tipset!

Jag tror att jag lyfter ur motorn i alla fall så får jag en fullständig översyn samt en "kurs" i hur allt sitter ihop.

Vad är tecken på att kuddarna behöver bytas?

 

Eftersom du inte verkar ha en gammal originalmotor installerad, gissar jag att att du har en ganska ny motor. Om mitt antagande är rätt bör kuddarna vara i gott skick, om nu inte motorn har gått tusentals timmar. Skicket bör också kunna verifieras genom att du inte har onormala vibrationer vid drift. Om mitt antagande är riktiga, bör du ganska lätt kunna lossa kuddarna från motorbädden då de inte suttit så många år.

 

Då skulle jag, som inte tycker om att krångla till det och är lat, lossa motorn genom att skruva ur kuddarna ur motorbädden. Men innan dess skall man märka upp med en tuschpenna hur de sitter tvärs och långskepps. När du återmonterar motorn och riktar in den efter märkena, har du samma läge som vid demonteringen. Självklart kan du kolla uppriktningen efteråt om du inte är nöjd eller gillar extrajobb.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En liten men viktig detalj har inte nämnts vid uppriktning av maskinen,

 

Lossa hylstätningen och kläm fast axeln i centrum av hylsröret med träkilar, och rikta maskinen utifrån detta läge.

Om inte axeln är i centrum kan axeln börja "klonka" i hylsröret av vibrationer från maskinen.

 

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns ett antal bra beskrivningar inkl bilder på hur man går tillväga, sök efter dem, det kan finnas just för din motor.

 

Pentax råd är bra, man kan även göra en kloss som passar.

 

Många motorkuddar har hål för två bultar i motorbädden. Dessa hål har justermån. Moderna kuddar har ofta också ställbara skruvar som underlättar uppriktningen. Är det bara en bult nedåt ska hålen i motorbädden vara ovala för att man ska kunna justera motorn i längs och sidled.

Ska man inte byta kuddar så låt de för allt i världen sitta kvar i bädden.

Behöver man byta kuddar så underlättar det at göra en gigg innan man plockar bort kuddarna.

 

Kolla motorkuddarna noggrant. Är de dåliga så byt, med dåliga kuddar kan motorn sjunka så mycket att backslaget knäcks.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om jag kommer ihåg rätt så skriver Milo Dahlman i "Min dröm om havet" hur hon fick lära sig meka sin motor så bra att hon höll kurser. Hon plockade ur motorn, en gång i Chile till de samlade mekanikernas stor förvåning. Boken är fö mycket läsvärd.

Att kunna plocka ur sin motor och få tillbaka den kan vara värt guld om man tänker sig ut på haven.

--

Vitsen med att låta motorkuddarna sitta kvar på motorn förstår jag inte, skulle var intressant med en förklaring. Min erfarenhet är att kuddarna sitter som berget och man behöver allt utrymme man kan för att få loss dem.

--

När man lossar axelkopplingen så kan man kolla uppriktiningen, är den dålig så beror det ofta på att kuddarna börjar bli dåliga även om man många gånger kan återanvända dem. Är kuddarna riktigt dåliga så ser man det på dem.

Livslängden på kuddarna är nog inte evig, kan vara värt att kolla vad som rekommenderas.

Mina gummikuddar har 12mm hål för 10mm bultar. Motorns tassar däremot har hål med ett spel på c.+-20mm i sidled. Dessutom kan tassarna justeras c. +- 20mm i höjdled med mutter under resp. ovan tassen.

Om jag lossar motorn från kuddarna har jag en massa justeringar med stora justermåner i både höjd-och sidled (= stort jobb). 

Om jag lossar kuddarna från bocken är justeringen max. 2mm i sidled. Höjden är automatiskt rätt.

Justeringen i längsled görs genom att flytta propelleraxeln någon mm.

Jag har två gånger haft motorn urmonterad med vidhängande motorkuddar utan att efter inmonteringen behöva annat än kontrollera att inriktningen är rätt.

Det är naturligtvis en anna sak on kuddarna behöver bytas eller deras infästbultar är oåtkomliga.

En liten extra fördel med att lossa kuddarna från motorbocken är att motorn inte behöver lyftas uppåt (i ett ofta trångt utrymme) för att gå fri från kuddarnas justerbultar utan kan glidas framåt på motorbocken in mot kabinen för utlyft. Det här varierar naturligtvis beroende på båt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...