Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Jas65

NMEA 183

Rekommendera Poster

Har lite svårt att förstå kopplingschemat, tänkte koppla ihop min Garmin 100i med Lowrance plottern jag precis köpt, på strömkabeln till plottern sitter Nmea kablarna, det är fyra stycken tunna och en grövre Jordkabel, räcker det ej med att plottern är inkopplad på spänningen eller måste även Nmea kabelpaketet jordas?

 

Mvh

Jack

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nmea har signaljord.

 

Jag brukar undvika ordet jord eftersom de flesta elektriker använder det för jord i en 230V installation.

 

De flesta manualer jag sett gör det lätt för sig och kopplar ihop signaljord med minus från 12V. Då slipper tillverkaren höra att det inte funkar för att någon inte kopplat på rätt sätt... Jag tycker du ska koppla enligt manual och står det där att du ska lägga svart lite grövre kabel till minus 12V så gör det!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

NMEA ska egentligen vara "differentiell" (EIA422) dvs en kabel med signal plus och en signal minus. Ingen kontakt med jord. Vi kallar det även balanserat. Men det här används lite olika, många har internt kopplat ihop signal-minus med 12V minus.

Börja med att koppla bara signal-plus. Får man inte kontakt så får man även koppla signal-minus.

 

Det blir ofta problem att koppla när tillverkarna inte följer standard ....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

NMEA ska egentligen vara "differentiell" (EIA422) dvs en kabel med signal plus och en signal minus. Ingen kontakt med jord. Vi kallar det även balanserat. Men det här används lite olika, många har internt kopplat ihop signal-minus med 12V minus.

Börja med att koppla bara signal-plus. Får man inte kontakt så får man även koppla signal-minus.

 

Det blir ofta problem att koppla när tillverkarna inte följer standard ....

Tack..kollade på ett amerikanskt forum, inte bara jag tydligen som hade detta problem, kopplade plus o minus och nu visar radion koordinaterna.

 

Mvh

Jack

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...