Gå till innehåll
tisdag 16 april 2024
Kexad

Äldre trimaranbåt behöver lite hjälp

Rekommendera Poster

Köpte mig en äldre (sent 70tal) trimaranbåt och denna behöver plastas lite. Framförallt undertill där jag har 2st hål och 1 som nästan är igenom. Men behöver även plasta fästena till "mittensätet" då dessa buktar inåt just nu, i tankutrymmet, var ett litet hål som pös när jag gick runt i båten, och även framtill i båten där man kan sitta har det spruckit i kanten. Runt dessa sprickor är det väldigt mörkt så antar att det är fuktskadat?

 

Har läst guider osv om plastning så vet på ett ungefär hur jag ska gå tillväga men kan skriva vad jag sett o läst hittills.

1. Kapa ut så mycket det krävs för att få bort den gamla skadade plasten.
2. Slipa bort runt omkring så de är en slät yta
3. Tvätta rent med aceton för att få glasfibern att fästa

4. Lägg på glasfibermattan och stryk därefter på polyestern med härdare i, eller stryk på innan.
 

Det jag funderar på är hur mycket glasfiber jag bör använda? Det är gropar, ska jag jämna ut dem med glasfibermattan, eller gör man bara ett "lager" och kör vidare med spackel efteråt?

 

 

Är tacksam för all hjälp och tips, även länkar osv, helst med bilder så man kan skaffa sig en uppfattning.

 

Bifogar några bilder som kanske kan vara till hjälp, ena är rätt suddig men blir så när man ska försöka vara smidig.

 

post-107336-0-55410200-1435008566_thumb.jpgpost-107336-0-90560900-1435008588_thumb.jpgpost-107336-0-19012500-1435008562_thumb.jpg

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

www.viebke.nu/komposit/

 

Där har du många bra tips.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

www.viebke.nu/komposit/

 

Där har du många bra tips.

Tackar, kikat lite där nu.

Det jag funderar på är följande, hur stort område är det jag bör slipa upp? antar att botten ska vara vit som glasfiber? Så alltså allt som är mjukt(brunt?) ska väck innan jag börjar plasta?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...