Gå till innehåll
tisdag 16 april 2024
ah02

Suzuki 8hk - Vad händer med kylningen?

Rekommendera Poster

Hejsan,

 

Har lite funderingar kring kylningen på en 8hk DT8C som jag fick på köpet vid en båtaffär.

 

Vet inget om den då den kommer från ett dödsbo. Men det har visat sig i allt annat att farbrorn som ägt motorn vart riktigt duktig på att sköta sina prylar.

 

Satte motorn i en tunna för att testa efter att den fått lite ny olja, rengjorda stift etc. Tyckte det tog lite lång tid innan det började komma vatten men till slut kom det. Men då i mer duschande form. Ingen stråle direkt.

 

Så jag plockade av drevet för att kika på pumphus och impeller. Allt såg väldigt bra ut. Nu är jag ingen expert men impellern såg ny ut och inget tecken på vatten i drevolja eller liknande.

 

Så, jag smörjde impellern en aning och satte tillbaka, gav den ny drevolja och hoppades på ett bättre resultat.

Men så var inte fallet. Det duschar lite vatten ibland för att sedan sluta. Vågade inte köra så mycket mer utan valde att lägga av för kvällen.

 

Kan något vara felmonterat som gör att jag inte får upp vattnet trots att impellern verkar funka? Ska impellern sitta så tajt att det knappt går att rubba den när den sitter i huset? Och jag har hört mycket olika om huruvida man kan sätta vingarna åt fel håll men tror de sitter rätt. Och vad jag förstått ska dessa annars vända sig?

 

Sista frågan. Om jag ska ta och byta ut pumphuset. Vart hittar man bäst delar till en gammal Suzuki? Finns något bra ställe i Malmötrakten eller finns något smidigt online?

 

Tacksam för svar.

 

Andreas

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ingen som kan komma med lite förslag?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det beteende du beskriver stämmer ganska väl in på en motor som har skvallerstrålen kopplad till termostaten. Strålen kommer först då termostaten öppnar och pulserar sedan med termostatens reglering. Så här funkar t.ex. Mercury/Mariner 6 hk, 8 hk och 9.9 hk runt 1995 och också på Mercury/Mariner 2-takts V6:or. Det man alltså vara helt normalt, men du kanske behöver rensa strålmunstycket lite.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har själv en Suzuki 4 hk, som hade obefintlig skvallerstråle. Plockade ur och inspekterade impellern, såg till synes helt ok ut, inga sprickor. Inget stopp nånstans. Beställde till slut en ny impeller, och vips- klar och tydlig skvallerstråle. Trots att den gamla såg bra ut - så var det inte tillräckligt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svaren! Ska försöka få tag på ny impeller och hus. Kanske lika bra. Hittar ingen bra sida? Någon som vet?

 

I den här videon är en exakt lika dan som beter sig precis som min. Men killen i videon verkar inte direkt oroad över det. Kanske det är så här? Duschande "stråle" som efter ett tag avtar? Vad tror ni?

 

https://www.youtube.com/watch?v=jCKUTh72Pvo

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det kommer vatten med avgaserna i hålet baktill på riggen på samma som denna så är pumpens funktion normal åtminstone vid detta varvtal.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Du fick svaret 3dje inlägget i tråden och har ännu inte ens testat det?

Du har med högsta sannolikhet skit i munstycket. Kör in en ståltråd i hålet så ska du se vilken fin stråle som kommer, tråd kan låsas ?

Redigerad av auxvoice

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det kommer vatten med avgaserna i hålet baktill på riggen på samma som denna så är pumpens funktion normal åtminstone vid detta varvtal.

Ungefär samma. Men precis som i videon så slutar det efter lite högre varvtal. Då om någonsin borde det ju komma mer eftersom varven är högre?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Du fick svaret 3dje inlägget i tråden och har ännu inte ens testat det?

Du har med högsta sannolikhet skit i munstycket. Kör in en ståltråd i hålet så ska du se vilken fin stråle som kommer, tråd kan låsas ?

Hejsan,

 

Det kan givetvis lösa själva duschandet till en lite stabilare stråle. Men påverkar knappast varför det kommer så lite vatten och varför det kommer stötvis och slutar efter den varvat lite.

 

Har inte haft tid att pilla en men ska kolla detta, och annat ikväll. Tack för tipset.

 

Ingen som vet vart man får tag på delar till dessa? Verkar inte skitlätt.

 

Redigerad av ah02

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Tack för din fantastiskt roliga input. Lika kul som på 90:talet. Du tror inte jag googlat?

Hade det vart så enkelt hade jag inte frågat. Hittar till DT8 men inte DT8C. Och står inget om det är samma någonstans.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Två av de sex första i listan som Google producerar via länken ovan pekar på Marinshopen. 

 

I deras webbshop finns en repsats till vattenpumpen till din DT8C motor. 

Vill du ha pumphuset också så är det bara att ringa eller maila Marinshopen och fråga om pris.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Om det kommer vatten med avgaserna i hålet baktill på riggen på samma som denna så är pumpens funktion normal åtminstone vid detta varvtal.

Ungefär samma. Men precis som i videon så slutar det efter lite högre varvtal. Då om någonsin borde det ju komma mer eftersom varven är högre?

 

Nej så är det inte. Då varvet ökar övervinns vattentrycket i "tunnan" så att huvudelen av avgaserna och med dessa även kylvatten trycks ut genom propellern istället. Hålet i riggen baktill finns där just för att motorn inte orkar övervinna vattentrycket på låga varv, Utan detta hål skulle motorn nedsänkt i vatten, kväva sig i sina egna avgaser och därför inte gå att starta.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Tack för din fantastiskt roliga input. Lika kul som på 90:talet. Du tror inte jag googlat?

Hade det vart så enkelt hade jag inte frågat. Hittar till DT8 men inte DT8C. Och står inget om det är samma någonstans.

Har också fått det svaret, så pinsamt. Kan tänka mig att samma person går in och kör robotdansen när han är på fest :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...