Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
odysseus65

Den perfekta kompromissen?

Rekommendera Poster

Jag ska kika i en J 17 vid tillfälle men jag tror att jag behöver mera utrymme i ruffen för att trivas där i längre perioder.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förutom Åke Mattsons färd norrut så har en norrman en gång seglat en sådan till söderhavet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För havssegling är är nog en Fingal helt överlägsen en Maxi 68

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker Fingalen är spännande. Maxi 68 tycker jag ser tråkig ut å så har den väl ingen stabilitet för långsegling? Såg en Karlskrona Viggen nyss å den tycker jag ser rätt okej ut samt bör väl vara stabilare på havet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Fingalen är nog det närmaste du kan komma din kompromiss inom budget. Full ståhöjd, rejält med stuv- och levnadsutrymme, fullt havsduglig (om i bra skick) och billig. Det du måste ha koll på är skicket så att det inte medföljer dyra reparationer. Den ovan saknar ju motor så där är en stor del av riskerna borta. Att seglen medföljer är ju bra men frågan är hur gamla de är? Förr eller senare behöver du nya och i värsta fall förr men i din budget ryms ju både båten och ett helt nytt segel alternativt en utombordare.

Redigerad av BSven

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tro att du får sänka dina ambitioner och bestämma dig för om du skall sataa på fart/dyrt/sårbart eller tryggt/billigt/långsam. Med en budget på 20.000 så lär det nog bli det senare. Mitt råd är att försöka ha Sven Yrvind som förebild, Segla litet o kångsamt. Du kanske kan lämna Fidran i någon hamn och återuppta långseglingen när tid o möjligheter uppstår.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förstår inte riktigt vad du menar. Har ju redan valt tryggt billigt å långsamt. Kan inte göra mycket annat..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förstår inte riktigt vad du menar. Har ju redan valt tryggt billigt å långsamt. Kan inte göra mycket annat..

 

Är det Fingalen du valt!?

 

Den har ju i alla fall aluminiummast och dubbla undervant.

 

För att va en havsgående båt är den nog ganska bra. Betydligt bättre seglare än havsfidran och rätt skapliga utrymmen, även om den med mina mått mätt är väldigt trång - havsfidran är ännu trängre, även om utrymmet är bättre utnyttjat. 

 

Har ett par kompisar som är (den ene) och har varit (den andre) väldiga Fingal entusiaster.

 

Sen är väl frågan hur långt dina ytterligare 10.000 kr räcker för att få den i stånd, men du får nog ta det på sikt.

 

Det finns ett gammalt uttryck som sa; "En båt är ett hål i havet, invändigt fodrat med trä, som man öser ner pengar i"

 

I och med plastens intåg blev det ösandet definitivt inte mindre och pengarna har fått större valörer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har en spekulant på hojen så det kanske kan bli ett köp snart. Vilken båt det blir kommer handla om hur lätt/billigt jag kan få hem den. Just nu känns en Rj 85 som det bästa lösningen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

FinGal är en härlig båt, dock så stjäl de breda skarndäcken en del utrymme ifrån salongen men de exemplar jag sett är ganska ok att bo och leva i, dock så varierar inredninslayouten väldigt, merparten såldes som halvfabrikat, dock så valde en del av dåtidens köpare att lämna bort inredngsjobbet, en detalj rörande FinGal är att masten står på däck, kan vara klokt att ta en noga koll på mastskottet, jag fick förstärka mitt när dörr till garderob och toalett inte längre gick att öppna... men jag gillat verkligen båten, hon seglar bra och tål en hel del sjö, seglar även ganska torrt. .. =)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror tyvärr inte att du får en fräsch välutrustad Fingal eller Storfidra för 20 papp. Bhemac:s förslag om de små engelska segelbåtarna eller en mindre Fidra kanske pengarna kan räcka till. Om möjligheten finns så kan du kanske utrusta/upprusta båten allt eftersom med tiden. RJ85:an är säkert den fräsigaste båten att segla, men också den tuffaste och mest sårbara om du skal segla henne själv. Tänk även på att kvaliteten på de båtarna kan vara väldigt varierande eftersom de oftast är tillverkade i halvfabrikat.

Sven Yrvind började sin långseglarkariär i en Blekingeka (tror jag) som han byggde en mycket spartansk överbyggnad till bestående av brädor! Han kom till Danmark med den i alla fall!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

En havsfidra ska ju ha bra rymd trots bara 20 fot så det låter intressant. Har kollat ett par Hurley men båda var väldigt risiga å jag kände lätt panik inför en ruffhöjd på 110-120 cm..

 

Berätta gärna mer om Rj 85:ans brister. Varför är den svår att segla ensam?.

Redigerad av odysseus65

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Westerly Cirrus är en liten fin sak med lite höjd i ruffen. Jag tror det var förra året som det såldes en med inombordare för under 10 tkr.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Amigo 23 an ser läcker ut, och säljaren är en väldigt duktig kille som kan sina saker... =)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en god vän som tänker lägga ut sin Jonsson 23:a på blocket inom en snar framtid. Den är med riktig vindruta med aluminiumramar runt. Utombordare som är sådär. Delvis uttagen inredning för renovering av trä, annars i fint skick. Priset är lågt, under 10'.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rj85:ans brister? Tja, ju större båt man har, desto mera utsatt/sårbar KAN man vara.

Så resonerar Sven Yrvind i alla fall och jag är nog benägen att hålla med honom. Nu lever jag visserligen inte riktgt som jag lär eftersom jag seglar ofta vår S30:a själv och det går alldeles utmärkt Men då har vi också bra segel, rulle och en relativt ny motor. Tilläggas bör att jag/vi har INGEN längtan efter att segla på öppet hav utan är så nöjda med att segla i Grodhavet och i Stockholms skärgård- Men för att återgå till RJ85 ans brister, så ror at den precis som S30:an är en båt som kommer till sin rätt i lite mera skyddade vaten och kan förmodligen bli riktgt stkigt och blött at segla med över öppet hav. Ruttnar man då på kryssen och vill starta utombordaren i hård vind och grov sjö så kommer motorn lätt att suga luft, tappa kraft och bränsleförbrukningen kan mer än fördubblas. Hon är lång och kan vara svår att hantera i utsatta lägen själv. Man bör ha extra stor koll på infästningar för stagen, hjärtstock , inbuktning under masten, ev läckande fönster eftersom denna modell är tillverkad i halvfabrikat med säkert skiftande resultat..

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

S30 är väl nån typ av modern skärgårdskryssare och RJ85 är väl nån liknande konstruktion.

 

Fingal är ju en Havskryssare, som seglade mycket bra när den kom. Höll den sig inte väl framme i Gottland runt!? 27 fot - 8,25 meter. DEn seglar naturligtvis lika bra idag, men har blivit omsprungen av moderna konstruktioner.

 

Havsfidra är också en typ av havskryssaren av kostermodell 20 fot - 6m. Seglingsegenskaperna kan väl anses mediokra - har själv ägt och seglat havsfidra i 10 år. En tid jag ser tillbaka på med glädje. Det var nåt visst med den lilla båten - dock inte om man måste kryssa.  ;)

 

http://thallatha.blogspot.se/2010/05/ake-mattson.htmlLäs det jag skrivit om boken Vågspel, som ju handlar om en atlantkappsegling där två havsfidror var inblandade.

 

Att ha aktersurra på en sån båt är nästan det värsta man kan råka ut för. Provade själv under en kort period. Den perioden blev på förekommen anledning - mycket kort.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Tack för alla tips! Jo Amigon ser fin ut å Magnifiken oxå men den kanske är lite liten?

 

Synd för den känns otroligt prisvärd..

Redigerad av odysseus65

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kollade på midgeten tidigare, funderade på att göra den till mitt egna lilla äventyr, köpa den i götet och segla den till sthlm och sedan sälja den. Arrandir är ju bara 14 fot så :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Magnifiken i annonsen är borta redan så det gäller att vara snabb ändå.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Magnifiken i annonsen är borta redan så det gäller att vara snabb ändå.

Fast bestäm dig inte för fort utan titta på flera olika båtar. När du har bestämt dig för vad du vill ha väntar du tills det dyker upp just en sådan i rätt skick till ett bra pris. Då ringer du direkt med kontanter i näven.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kollade på midgeten tidigare, funderade på att göra den till mitt egna lilla äventyr, köpa den i götet och segla den till sthlm och sedan sälja den. Arrandir är ju bara 14 fot så :)

 

Fast det är en viss skillnad på seglingsegenskaper.  :huh:

 

Midgeten går ju att kryssa med. ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Magnifiken i annonsen är borta redan så det gäller att vara snabb ändå.

Fast bestäm dig inte för fort utan titta på flera olika båtar. När du har bestämt dig för vad du vill ha väntar du tills det dyker upp just en sådan i rätt skick till ett bra pris. Då ringer du direkt med kontanter i näven.

Men om allt ska stämma så är det väl risk att man får vänta hur länge som helst innan man kan göra ett köp. Jag försöker nog ha några alternativ å sen får skick å läge avgöra vad som blir bästa köpet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jo, men risken är att köplusten gör att man köper ett ganska bra objekt och sen dyker det upp det man egentligen ville ha. Du skall heller inte underskatta kostnaden och arbetsbehovet på en äldre båt.
Jag köpte en som var "seglingsklar och fullt utrustad" och visst hade den funkat någon säsong till med lite lappa och laga men vid närmare kontroll så är det inte mycket som går att behålla av genomföringar, slangar, bränslesystem, elsystem, färskvattensystem mm. Renoveringen kan gärna ta tid men räkna med att allt gammalt har ett slutdatum när det inte längre fungerar och då upptäcker man ibland att reservdelar inte längre finns till så gamla saker utan att det är till att byta ut till helt nytt.

Skall du kajka runt Vänern under sommaren så duger biltema för du kan ju snabbt få tag i nytt om det pajar men skall du ut på "havet" som du säger så vill du ha det bästa som du har råd med.
Jag trodde jag skulle kunna fixa saker i etapper men det blev att båten står på land denna säsongen medan jag fixar allt som behöver fixas allt eftersom pengarna kommer in på kontot.

Jag tror att detta är allmängiltigt och alla jag läst om som köpt en gammal båt och "stuckit iväg" har fått ligga och byta eller laga allt på vägen vare sig de har tid eller råd.

Räkna med att "drömmen" tar en viss tid att uppnå men för all del, hittar du en bra båt så ta den!

 

Edit: Jag kan nämna att jag har tillbringat 20 år med att drömma och läsa allt om långfärdssegling innan jag nu skaffat min egen båt. Min egenhet är att jag har samlat på andras misstag för att inte upprepa dom så jag är kanske lite överförsiktig när det gäller vad som "duger". ;)

Redigerad av BSven

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, men risken är att köplusten gör att man köper ett ganska bra objekt och sen dyker det upp det man egentligen ville ha. Du skall heller inte underskatta kostnaden och arbetsbehovet på en äldre båt.

Jag köpte en som var "seglingsklar och fullt utrustad" och visst hade den funkat någon säsong till med lite lappa och laga men vid närmare kontroll så är det inte mycket som går att behålla av genomföringar, slangar, bränslesystem, elsystem, färskvattensystem mm. Renoveringen kan gärna ta tid men räkna med att allt gammalt har ett slutdatum när det inte längre fungerar och då upptäcker man ibland att reservdelar inte längre finns till så gamla saker utan att det är till att byta ut till helt nytt.

Skall du kajka runt Vänern under sommaren så duger biltema för du kan ju snabbt få tag i nytt om det pajar men skall du ut på "havet" som du säger så vill du ha det bästa som du har råd med.

Jag trodde jag skulle kunna fixa saker i etapper men det blev att båten står på land denna säsongen medan jag fixar allt som behöver fixas allt eftersom pengarna kommer in på kontot.

Jag tror att detta är allmängiltigt och alla jag läst om som köpt en gammal båt och "stuckit iväg" har fått ligga och byta eller laga allt på vägen vare sig de har tid eller råd.

Räkna med att "drömmen" tar en viss tid att uppnå men för all del, hittar du en bra båt så ta den!

 

Edit: Jag kan nämna att jag har tillbringat 20 år med att drömma och läsa allt om långfärdssegling innan jag nu skaffat min egen båt. Min egenhet är att jag har samlat på andras misstag för att inte upprepa dom så jag är kanske lite överförsiktig när det gäller vad som "duger". ;)

Grejen är väl den att när man precis har köpt ett objekt genast slutar att titta efter andra, lite som med kvinnor. Man får inte se till någon annan under tiden man grejar med den första. :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...