Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
odysseus65

Den perfekta kompromissen?

Rekommendera Poster

Jag söker den perfekta kompromissen. Så har jag tänkt när jag haft motorcyklar å det har funkat. Även om motorvägen övergått i traktorspår så är jag inte ställd. Helt ny på båtliv å tänker mig en båt att upptäcka vänern i, men när jag känner för att dra ut på havet så ska den palla det. Har varit helt inställd på långköl fast det begränsar utbudet rejält. Nu finns det ju många fina mindre båtar med skapliga utrymmen fast fenköl. Provseglade en fin fenköl i mälaren. Man fick korrigera riktningen mera än vad man skulle behövt med en gammal skev bil på gropig väg. Tröttsamt.. Här kan jag tänka mig att långkölen är trevligare på långfärden å sen så är den väl stabilare när vädret blir galet. Eller..? Hjälp! Förresten. För er som gärna tipsar om båtar så är mitt pristak under 20 000 kr.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den perfekta kompromissen är nog inte lätt att hitta.

 

Närmast har nog "pseudonym" här på MG kommit.

 

Från att ha haft en båt med kappseglingsstuk köpte han en liten båt med fällköl. Den går att dra efter en relativt vanlig bil på en trailer.

 

Sen kappseglar han med andra. Till Fredag är det dags igen http://www.maringuiden.se/forum/topic/56598-bohusracet-någon/

 

Får se om pseudonym  har tid mellan alla seglingsförberedelser att kolla på MG och ge lite mera kött på benet till sin perfekta kompromiss.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur menar du med "Man fick korrigera riktningen mera än vad man skulle behövt med en gammal skev bil på gropig väg." ?

 

Det låter som att det hänger mer på att segeltrimmet inte var optimalt än på fenkölen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

 upptäcka vänern i - dra ut på havet - skapliga utrymmen -  mitt pristak under 20 000 kr.

Du får nog specificera lite bättre om du skall få hjälpsamma svar.

Vänern är ju rätt lik "havet" om du menar svensk kust men nordsjön eller atlanten är ju en annan sak. Skapliga utrymmen och 20.000 bör nog också klarläggas. Hur många personer skall kunna vara ombord hur länge? Din budget begränsar ju rätt rejält men du kan kanske hitta ett renoveringobjekt till IF eller Vega för den summan..?

 

Edit: Vad var det för båt du seglade i mälaren och hur kändes den storleksmässigt?

Redigerad av BSven

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Själv slog jag till på en Havsfidra, mycket båt för pengarna och mycket sjövärdig säker båt för ensamsegling. Finns från 10-40k på exempelvis blocket. 

 

Du kan kolla mina fotoalbum om du undrar hur dem ser ut invändigt..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Okej BSven.

 

Kusten är inte havet. Havet är nordsjön,atlanten el stilla havet. Jag vill kunna klara båten själv även om sällskap vore kul. Båten jag testade var en modern 30-fotare å den var stor. Jag har ju grunnat på en Rj85 å den är ju nästan lika lång fast smalare tror jag. Vegan kommer alltid upp i dessa trådar trots att jag hört att den seglar dåligt, stampar i motsjö å jag antar att det blir kondens i det enkla plastskiktet. Antar att den ändå är populär för att den är tålig å det största du kan hitta för små pengar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du talar själv i termer som "den perfekta kompromissen" och har en utomordentligt snäv budget men ratar Vegan för att du har hört att den seglar dåligt och stampar i motsjö?

 

Skall du korsa oceaner i något flytetyg för ca 20.000 kr så skulle jag råda dig att tänka om. Om du ändå insisterar skulle jag peka i riktningen Vega eller Maxi 77

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Själv slog jag till på en Havsfidra, mycket båt för pengarna och mycket sjövärdig säker båt för ensamsegling. Finns från 10-40k på exempelvis blocket.

 

Du kan kolla mina fotoalbum om du undrar hur dem ser ut invändigt..

Jo det verkar vara en fin båt. Den antar jag är den kortaste av de mera sjövärdiga båtarna om man ändå kräver lite utrymme. Finns säkert många båtar jag har råd med för fina dagar på vänern men när jag känner för att sticka långt bort länge så måste det oxå funka. Har sett några Maxi77 å O22 med mycket fin utrustning men för mig känns det onödigt att topprusta en båt för att tuffa längs kusterna å i insjöarna. Om jag lägger alla slantar jag har på radar å plotter å grejer så är det klart man vill testa grejerna på atlanten förr eller senare..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Spancox.

 

Jag tänker som så att jag nog klarar mig med lite mindre utrymme än en Vega å kan då få lite bättre seglingsegenskaper på köpet. Vad gör Maxi77 till en oceanseglare?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Då har, eller hade vi ungefär samma förutsättningar. Jag ville ha en båt som jag kunde segla ensam, bo i längre perioder och ev. kunna ta över atlanten. För mig blev det en Allegro 27 men det hade lika gärna blivit en Laurin 28. Utbudet just då styrde vad det blev.
IF, Vega, Allegro 27, Laurin 28, Maxi 77 mfl. har nästan exakt samma Lys-tal så vad som seglar dåligt beror på vad man jämför med och vilka krav man har.
Det som är din största begränsning är din budget. Jag hade hoppats att du hade tappat en nolla för även om begagnade båtar just nu är nästan skänkespriser på så kommer du att lägga 20.000 enbart på rena förbrukningsdetaljer på en äldre båt.

 

Edit:Maxi 77 stampar väldigt i motsjö så den brukar gå bort av det skälet. Maxi 68 går betydligt bättre i grov sjö.

Redigerad av BSven

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Kusten är inte havet. Havet är nordsjön,atlanten el stilla havet. Jag vill kunna klara båten själv även om sällskap vore kul. Båten jag testade var en modern 30-fotare å den var stor. Jag har ju grunnat på en Rj85 å den är ju nästan lika lång fast smalare tror jag. Vegan kommer alltid upp i dessa trådar trots att jag hört att den seglar dåligt, stampar i motsjö å jag antar att det blir kondens i det enkla plastskiktet. Antar att den ändå är populär för att den är tålig å det största du kan hitta för små pengar.

 

Nu kan man inte jämföra kusten och havet med ett innanhav so tex Vänern eller Vättern eller nån annan insjö heller för den delen.

 

Kusten och havet är förutsägbart och är ingenting mot vad en insjö eller ett innanhav är.

 

Klarar du att segla på Vänern i alla förhållande, så är "kusten och havet" en barnlek i jämförelse (om man skall hårdra) 

 

Förakta aldrig en sjöman på en insjö.

 

Nu är det inte bara Vegan där det förekommer kondensproblem. Det gör det i alla båtar med enkellaminat och det är ju flertalet.

 

Det intressanta är vad man gör åt saken för att få kondensen att fälla ut på rätt ställ/yta

 

Ett alternativ till havsfidra är storfidra. Lite större båt men ändå liten. Seglar betydligt bättre. Ståhöjd för de kortväxta. Skulle jag ge mig ut på långsegling skulle jag satt min gamla storfidra i stånd.

Redigerad av Thallatha

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Havsfidran är Atlant-värdig med rätt besättning...men man får inte vara stressad  ;)

 

Gjorde just en segling från Västervik till Helsingfors i början av maj, vi hade riktigt sk**t väder varje natt, höga vågor hård vind och regn va statiskt under natt-timmarna. Men hon bara tuffade på som vanligt. 

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En budget för en oceanseglare, förutom själva båten, är ju långt högre än 20.000kr. Själv räknar jag med 250.000kr minst men då vill jag ha watermaker och lite annat gottigt som man kan undvara. Som exempel såldes, om jag minns rätt, Vegan S/Y Hunk efter en halv världsomsegling men med all utrustning som behövdes, för 250.000kr. Det säger en del om vartåt man hamnar i pris med utrustningen.

 

Om du nu skall åka ut på oceanerna så tycker jag att det är bättre att köpa en mindre båt nu, exempelvis en Maxi 77 och ge dig ut på Vänern. Köper du en båt för 20.000kr kan du aldrig förlora mer än 20.000kr, typ, beroende på vad du själv uppdaterar med efteråt. I sammanhanget är de 20.000kr en liten summa. När du sedan är redo för de större haven och har ekonomi att utrusta det som behövs, byter du båt till en som passar.

 

Visst kan man ge sig ut på en atlantkorsning med en Maxi 77 med originalutrustning men det kräver mer tur än jag själv skulle vara bekväm med. På en ocean måste du kunna klara dig ensam i alla situationer och en sådan enkel grej som att vattnet tar slut när det är en vecka till land kan ju få lite jobbiga konsekvenser.

 

Jag vill inte ta död på din dröm, jag har ju själv samma dröm, men jag tror att du får tänka om lite och låta den mogna i ditt inre ett tag.

 

 

När jag kom på den briljanta idén att långsegla hade jag en Primvent på 21 fot och hade allvarliga planer på att ta den. Efter lite läsande och funderande insåg jag att det behövs en större och framförallt annorlunda båt och började se över mitt liv, sålde hus, ändrade vanor och såg över utgifterna. Nu har jag en Najad 343, som även den är i minsta laget så som jag har tänkt mig men den kommer att fungera och jag kan nå min dröm.

 

Läs gärna boken "Hårt väder till havs" för att få lite perspektiv på hur det KAN se ut på haven och hur man kan hantera det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gaidin.

 

Jag kommer bara köpa en båt. Har inget hus att sälja. Atlantdrömmen är ingen avlägsen dröm. När jag känner att jag kan hantera min båt så hyr jag ut min lägenhet å bor på båten nåt år. Jag har en löjligt låg sjukpension som ramlar in varje månad. Det är vad jag har att spela med. Å så undrar jag vad som gör maxi77 kommer med i tråden bland långkölar som vega å if etc.. Hur är det med Hurley 22, Karlskrona viggen å magnifik midget? Eller Fingal å Amigo?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På tal om litteratur så har jag precis avverkat 'Alla sa vi skulle dö' om tre undomar jorden runt i en Vega. Har precis börjat på 'Ensam med havet' om en ung kille som drar iväg i en hembyggd balja på 4 meter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Har du liten budget så skall du naturligtvis sikta på en liten båt. Frågan är om du står ut med samma komfortnivå som ett fjälltält? Gör du det så är ju Havsfidran nämnd men som du säger så är de brittiskbyggda båtarna som Hurly och Westerly mfl. gjorda för öppet hav och är starkt konstruerade.

En skåning vars namn jag just nu inte kommer ihåg seglade små båtar i medelhavet i 19 år och hans slutliga favorit var Sunwind 20 som han beskrev som "lika trygg som havsfidran men mycket bättre seglare". Även IF är en ypperlig konstruktion som lätt kan "byggas på/om" efter hand för att passa oceanen. I en artikel i "På Kryss" för några år sedan beskrev Olle Landsell, som seglat ensam till västindien i en havsfidra, hur han skulle fixa sin IF om han skulle göra samma resa igen.
En annan IF för oceansegling heter "Snowflake II" (googla) och likaledes ombyggda "Snowflake I" ligger i Stegeborg, på ostkusten. Bägge båtarna finns på bild i På Kryss nr2 2013.

Redigerad av BSven

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Kristina Karlström. Engelska till födseln men hade under många år Koster som sin hemmhamn, bodde i en havsfidra på heltid i åtminstone 20 år. Hon var nästan lika lång som jag - någonstans strax under 1.90. Fast inte lika välbyggd.  ;)

 

Senast jag hade kontakt med henne bodde hon i Nordnorge, men jag tror hon flyttat iland.

 

Själv skulle jag inte klara att gå som en krampa innombords. Det var därför jag bytte min havsfidra till en storfidra via en L32. När det gäller ståhöjden nästan bättre i storfidran  än i L32;an. Mest beroende på att storfidran är smalare och att man kommer åt pentryt med huvudet i hålet till skjutluckan.

Redigerad av Thallatha

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

På tal om litteratur så har jag precis avverkat 'Alla sa vi skulle dö' om tre undomar jorden runt i en Vega. Har precis börjat på 'Ensam med havet' om en ung kille som drar iväg i en hembyggd balja på 4 meter.

 

Hur man klara sig till havs har i regel mer att göra med besättningens kunskap och erfarenhet än båten.

 

Å andra sidan verkar båtar utan besättning klara sig ganska bra.

 

Sen är det väl så som en gammal arbetskompis alltid brukade säga;"Har man tur - behöver man inget vett"

 

"Ensam med havet"

 

Sebastian Näslund

 

Journalist.

 

Byggde om en gammal livbåt på 4,3 m

 

Ombyggnaden kostade nog ett par hundra tusen.

 

Inspirerad av Sven Yrvind.

 

http://www.arrandir.se/

 

 

Redigerad av Thallatha
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tja... För 20 papp får du en större båt i dåligt skick. Eller en mindre i ganska fint skick. Kanske börja där?

 

Drar mig till minnes en storseglare vid namn Mattson. Han seglade sin Maxi 68 långt norrut på Atlanten.

Skrev en bok om färden, läsvärd.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tja... För 20 papp får du en större båt i dåligt skick. Eller en mindre i ganska fint skick. Kanske börja där?

 

Drar mig till minnes en storseglare vid namn Mattson. Han seglade sin Maxi 68 långt norrut på Atlanten.

Skrev en bok om färden, läsvärd.

 

http://thallatha.blogspot.se/2010/05/ake-mattson.html

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Just det.... Vagabond till Lofoten. Så hette boken. Tack för det Tommy!

Och jag har boken. Tyvärr nedpackad i flyttlåda, flyttade till mindre hus.

Kanske ska ta med boken till båten? Med tanke på att det regnar idag...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Just det.... Vagabond till Lofoten. Så hette boken. Tack för det Tommy!

Och jag har boken. Tyvärr nedpackad i flyttlåda, flyttade till mindre hus.

Kanske ska ta med boken till båten? Med tanke på att det regnar idag...

 

Alla Åkes böcker är läsvärda, tom den om "Den Svenska Klassikern"

 

Dvs den som handlar om 90 km skidor, 300 cykling, 30 km löpning och 3 km simning. 

 

Det är allt nåt helt annat än den "Nya Svenska Klassikern" som någon har propagerat för. Den är ju bara för ynkryggar.  ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I den priskassen är båtar som Hurly, Westerly nog de bästa alternativen. Klassiska båtar med djupa skrov som går mjukt och bekvämt i sjön och väldigt karlaktigt byggda. Modernare båtar med platt botten är snabbare och passar bra i skärgården. Men stampar och kräver mycket uppmärksamhet i sjön.

Vad som är en bra seglare kan man diskutera, är det en båt som kan gå några grader högre i vind så man kan kryssa genom smala sund eller är det en lite långsammare båt som klarar sig själv, där man kan fixa lite käk eller bara sitta och njuta?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Igår gick jag runt på bryggorna å båtspanade. Alla ser nästan likadana ut i mina ögon. Vita med skarpa raka linjer å smal vinklad akter. Tråkiga tycker jag. De med lite bredare rak akter känns mer spännande. Jag pratade med en herre som stökade på den minsta vita båten av alla, det var en If. När jag sedan ser något knallblått eller gult som ser ut som en J 17 så blir jag alldeles glad. Jo jag har alltså mage att inte bara ha åsikter om båtarnas atlantduglighet trots min 20 000 kronors budget, jag är även kinkig med utseendet. Inser att jag har helt andra referenser än de flesta seglare. Finns det någon som fattar vad jag menar? En lite större J 17? En charmig båt med personlighet som inte bangar för nåt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

bhemac. Du har förstått vad jag söker, åtminstone när vi pratar funktion. Den ska vara rejäl, inte stampa på vågorna å den ska gå som på räls.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den perfekta kompromissen hade för mig varit den här båten http://www.blocket.se/stockholm/90_fots_Motorseglare_Aluminiumskrov_61010339.htm?ca=15&w=3.

 

Med den kunde man se sig om litegrann som det passar. En tur till Antarktis, eller kanske Bahamas eller långtbortistan.

Men det är ju för fan en flytande villa! Jag vill inte ha nåt över 30 fot som ensamseglare. Runt 25 kanske..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu skrev jag ganska tydligt att det hade varit den perfekta kompromissen för mig! Visst, en villa i storlek men då behöver man ju ingen postlåda heller.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en J17 själv och älskar den. Jag har aldrig ens varit i närheten av att gå till havs med den, håller mig på Mälaren. Men när man möter fraktfartygen som gör sitt bästa för att vända uppochner på sjön en blåsig dag så får man ändå en föraning av att den lilla damen fixar en hel del sjö. Hon rullar förvisso en hel del, men stampar aldrig och känns väldigt förtroendeingivande. Kondens dras hon inte med heller, tack vare sandwishkonstruktionen. Hon ska enligt uppgift vara seglingsduglig även helt vattenfylld också, men det har jag inte testat :). Om hon duger till havs låter jag vara osagt, vet inget om sån segling. Men som båt i övrigt kan jag rekommendera en. Min familj börjar växa ur den så jag går ändå i lite bytartankar vissa dagar, men det tar emot. Men du har ju inga större utrymmeskrav så den kanske räcker till? Den har inget skott som delar ruffen heller, så för att vara liten är hon ändå okej att krypa ner i om man är ensam.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...