Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
mrniklass

Windy 32 Scirocco - Välja dävert

Rekommendera Poster

Jag har en Windy 32 Scirocco och idag en gummibåt (270 lång, uppblåsbar botten) med en 6 hk motor. Jag har tidigare haft en mindre motorbåt och höll då på att blåsa upp gummibåten i tid och otid. Nu när jag har lite större motorbåt skulle jag vilja ha en lösning för att enkelt hissa upp gummibåt alternativt dra upp den.

 

Jag vill kunna slippa ta av motor och lätt kunna sjösätta gummibåten. Jag har kolla på diverse lösningar men inte fastnat för någon ännu. Det finns både varianter där man drar upp den på badbryggan samt hiss-dävert lösningar. Jag vill inte ha någon stor installation som gör att badbryggan blir obrukbar.

 

Så, jag vill ha tips av er som kanske installerat olika varianter och kanske tom på en Windy 32 Scirocco.

 

Hör av er!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag funderade och kollade runt bra länge på olika dävertlösningar då min kravbild såg ut ungefär som din, särskilt gällande motorn då jag har en 8hk som väger en del.

 

Dock fick jag aldrig ihop det estetiskt eller funktionellt (antingen så tog det för mycket plats/var ivägen eller så skulle det se fult ut). Gav upp till sist och fick gå på snap davits med deras Quick kit så man kan få bort dem när man ligger still och kidsen skall härja på badbryggan ...

 

De har ju en lösning så man kan ha motorn på men där tog min budget (samt tid) slut för i år så kånkar i och ur motor även i sommar ...

 

Några bilder, har en quicksilver 310 ...

post-77745-0-38958600-1434998560_thumb.jpg

post-77745-0-73921200-1434998627_thumb.jpg

post-77745-0-37485100-1434998696_thumb.jpg

post-77745-0-09479400-1434998732_thumb.jpg

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Supertack för bilderna! Lutar åt detta...men jag vill veta mer! :-)

 

De davits du snackar om som gör att man kan ha motorn kvar...har du exempel på dessa? Hittar inget...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Importören för original produkterna...Svin dyra men funkar väldigt bra...Monterade på min Sealine för några år sedan och funkar klanderfritt.

 

http://www.marineproof.se/

 

Janne

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Janne!

 

Vilka av dävertlösningarna tog du? Förlängda? har du rundad badplattform?

 

Nyfiken... :-) Bilder?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

L3akim, vad har du för båt...den stora? 310 som dinge är ju gott! Jag har en 270 med uppblåsbar durk...men sugen på en 275 RIB... :-) Vet inte hur stor dinge jag kan få plats med på min Windy 32:a...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

L3akim, vad har du för båt...den stora? 310 som dinge är ju gott! Jag har en 270 med uppblåsbar durk...men sugen på en 275 RIB... :-) Vet inte hur stor dinge jag kan få plats med på min Windy 32:a...

Jag har en Nord West 330. 310cm är i största laget och fick välja förlängda snap davits för att få ut dingen en bit för att gå fri från ankaret. Dock skönt då det blir fritt på badbryggan även under gång.

 

Jag har köpt mina prylar från Marineproof och ja det är dyrt men kände att det var värt det.

 

De har två olika lösningar för att ha motorn på vad jag sett, jag kikade på denna:

 

http://www.marineproof.se/produktkatalog.html?app=2&product=bagbeslag--transom-arc-18075

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...