Gå till innehåll
tisdag 16 april 2024

Rekommendera Poster

Jag behöver ett par LED-strålkastare att fästa på masterna eller under spridarna. Kravet är att de verkligen tål väder, vind och riktigt salt vatten. Däremot har jag inga stora krav på ljuset, det brukar räcka till det man ska pyssla med på däck under natten. Någon som gjort en liknande investering senaste tiden?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vill du inte förstöra mörkerseende så bör du minimera ljuset. En avvägning som är svår. Tänder man en kraftig allmänbelysning under färd förstör man kanske mörkerseendet för flera. Ett bra alternativ kan vara en svag pannlampa.

 

Mörkerseendet kan ta en halvtimme att få tillbaka och det har jag lärt mig att vårda. Borta på en sekund och en halvtimme att återfå. Även kontrollampor är för starka som regel och jag brukar ha en rulle svart eltejp att klistra över. Efter några timmar utan ljus ser man öar och landkonturet i svarta höstnatten.

 

Därmed inte sagt att det är utan nytta med däcksljus förstås.

 

Nån variant med batterier skulle kunna funka nu när led finns. Strömsnålt och enkel kabeldragning. Eller fjärrkontroll? Det är ju inte lång tid man har däcksljus påslaget så batterier kunde duga.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En sådan här köpte jag till masten men den hamnade i trädgården istället. http://www.ebay.com/itm/10W-LED-Underwater-Spot-Light-RGB-Garden-Fountain-Aquarium-Pool-Pond-Lamp-DC-12V-/151526830168?pt=LH_DefaultDomain_3&var=&hash=item2347b3f058

 

En sådan här har jag på piskställningen akter, lyser bra men hållaren rostar. Har även en på en låda med ett 4,5Ah batteri som arbetsbelysning. http://www.ebay.com/itm/DC12V-10W-Waterproof-IP65-Outdoor-LED-Flood-Light-Pure-White-Spot-Light-Lamp-/191530178057?pt=LH_DefaultDomain_3&hash=item2c98169609

 

Denna köpte jag som backlampa till skåpbilen men funderar på att sätta den i masten istället. http://www.ebay.com/itm/5-7-Inch-12V-24V-1100LM-15W-LED-LIGHT-BAR-SPOT-OFF-ROAD-TRUCK-ATV-SUV-UTE-LAMP-/141485454406?hash=item20f130b446&vxp=mtr

 

Alla ger en sjuhelsikes bra belysning.

 

--

Vad ska man med mörkerseende till? Med nightvision ser man ännu bättre! Annars får man göra som i ubåtsfilmerna, skidglasögon med röda glas. 

Även lite ljus förstör mörkerseendet så ,man kan lika gärna fläska på så man ser ordentligt. 

Vissa LED-lampor kan man få med RGB och fjärrkontroll, då har möjlighet att tex kör starkt vitt eller svagt rött.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Av alla ledlampor som vi kommer att se finns kanske nån som inte släcker mörkerseendet. Kan vara något att googla på. Det finns grader av förlust av mörkerseende.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De flesta IP65-armaturer som jag hittat har varit benägna att rosta. Jag vill också att platsdetaljer ska klara solstrålningen på lite sydligare latituder. Eftersom de aldrig ska öppnas för exempelvis lampbyte så funderar jag på att ta en enklare armatur och helt enkelt plasta fast ett aluminiumfäste och samtidigt lägga på ett skyddande plastlager runt resten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De lampor jag tittat på är ganska välgjorda i aluminium. Tror nog de kan hålla ganska länge även i svår miljö. Fästena passar oftast inte, till den runda gjorde jag ett par plåtar som skulle nitas på masten och som samtidigt ser till att inte fallen kan fastna.

 

På trämasten hade jag en MR16 spot i en träbit, det funkade också.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ska inte ett visst typ av ljus inte påverka märkerseendet? Har en liten röd lampa för kartläsning i hytten, läste om det även i förarintygsböckerna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Haha, ni är för goa, jag skrev att jag inte har några speciella krav på ljuset och därmed tenderar hela tråden att handla om - just ljuset :) . Målet med belysningen är inte att bevara mörkerseende - målet är att hitta små armaturer som tål saltvatten, vibrationer och solljus. Jag är så trött på pryttlar som säljs för marint bruk, men som inte håller måttet när de ska användas året runt. Klimatet lite längre söderut gör ibland att begreppen rostfritt eller uv-beständigt får ny betydelse.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett par akterlanternor under spridarna kör jag med. Det brukar vara gjorda för marin miljö. Har satt in LED som ljuskällor för att spara effekt och slippa byta så ofta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

"Jag är så trött på pryttlar som säljs för marint bruk, men som inte håller måttet när de ska användas året runt."

Ja där föll nog akterlanterna bort ....

 

Vitsen med däcksbelysning tycker jag är att det ska bli ordentligt ljust så man ser vad man gör. Tidigare har jag haft olika halogenstålkastare på mellan 35 och 55W. De har gjort sitt jobb bra och räddat en del situationer tex när man tvingats gå mitt i natten för det blåst upp och man ska iland och lossa tampar. Eller tampar och skit som trasslat till sig vid segling på natten. 

Min 1,5W spot gav led ljus och fungerade vid ankring men jag ficka alltid ha en kraftig ficklampa för att se ordentligt.

 

Vill man ha riktiga grejer så får man antingen lägga några tusen, eller köpa från Kina och sen utvärdera själv. Så köper jag en del grejer, det jag inte gillar säljer jag, det brukar inte vara några problem.

Jag skruvar isär tittar på tätningar, material mm. Provar ljusspridningen genom att hänga ut i vindsfönstret, tätheten provas i dammen, en meter ner osv.

Efter det vet jag att de kommer att fungera.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har i tre år använt en strålkastare avsedd för ATV. Rostfritt fäste och aluminiumhus 9W styrka. Den lyser väldigt bra och inga tendenser till rost eller annan väderpåverkan. http://www.atvhuset.se/atv-tillbehor/belysning-led/vision-x-solstice-solo-pod-spot.htmlär av liknande modell men det finns de som är något billigare. Bara att googla

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanske kan det finnas någon bra armatur för att använda i en pool som funkar. Bara ett tips på en väg att söka, jag har tyvärr inget konkret förslag.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Hej.

 

Jag har monterat en liten 5W led på min mast.

Ger ett bra ljus utan att vara allt för starkt.

Lampan i  Svartlackad Aluminium. IP 67 Klassad och CE märkt.

Drar endast  0,34Ah vid 12 V

60 graders ljusvinkel.

Pris 325:-

 

Finns även i 10W, drar 0,68 Ah

 

se bilder.   Kan popnitas på mast eller monteras under befintlig mastlanterna. Alternativt monteras på spridare.

 

Jag importar själv från Kina och har specialtillverkat 5W för att få ett bra ljus och minimal strömförbrukning.

Är tänkt att även kunna användas för att lysa upp båten vid svajankring.

 

 

 

post-82636-0-98014000-1435071426_thumb.jpg

post-82636-0-74521000-1435071985_thumb.jpg

post-82636-0-72209500-1435072267_thumb.jpg

Redigerad av Omega30a

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skickar efter några stycken, ett par i varje mast är nog ett steg framåt. De borde hinna komma fram innan påmastningen i augusti.

Det gäller att hitta några vettig placeringar så att inte alla snören fastnar i dem. Helst skulle någon lysa bakåt mot aktern.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För 40 fot och längre är det bra med 10 W eftersom det kommer upp en bit i masten.

Annars är 5W bra, det motsvarar 50 W Halogen.  5W  har dessutom halva elförbrukningen mot 10 W.

Finns på blocket. http://www.blocket.se/stockholm/LED_Dacksbelysning__extremt_stromsnal__IP_67_60745864.htm?ma=1

 

 

 

Jag skickar efter några stycken, ett par i varje mast är nog ett steg framåt. De borde hinna komma fram innan påmastningen i augusti.
Det gäller att hitta några vettig placeringar så att inte alla snören fastnar i dem. Helst skulle någon lysa bakåt mot aktern.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Köp inte varmvita utan råa kall-vita, det är inte porrklubbsstämning man är ute efter.

Jag har provat lite och bla testat en i masttoppen som lyser nästan rakt föröver, den stör inte men prickarnas reflexer syns.

En under topplantärnan som lyser från stäven och framåt - perfekt när man ska till en brygga i mörkret.

En under var spridare som lyser från strax akter om masten och till fören. Här skulle jag välja de avlånga, helst skulle man kunna vinkla dem akteröver men då blir det komplicerat. Istället en i masttoppen som lyser ungefär från nedgången till aktern. Lyser upp hela storseglet om man behöver synas. Eller, gud förbjude, lysa upp när livflotten ska sjösättas.

 

Fläska på med effekt, belysningen används bara under korta stunder, strömförbrukningen blir ändå försumbar.

Det behövs inga tjocka kablar heller, en 20 m kabel till en 10W lampa i masttoppen tappar knappt en volt och LED-spottarna jobbar ned till ca 9V.

 

Redigerad av bhemac
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...