Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
mikaeledstrom85

Felsöka teleflexstyrning?

Rekommendera Poster

Hej!

 

Vi har köpt en begagnad äldre Buster R med teleflexstyrning för ca 2 veckor sedan. Helt plötsligt när vi var ifrån båten 30 minuter eller så, så slutade styrningen helt och hållet att fungera. Den fungerade perfekt innan och inte alls efter. Det ligger en trasig vajer som är kopplad till ratten men den har inte använts senaste tiden. 

 

Hur kan jag felsöka teleflexstyrningen? Själva styrpinnen i röret har ganska mycket fett på, men inte supermycket. Kan det ha läckt in vatten in i röret? Ska jag ta loss där den sitter ihop med motorn och öppna upp där röret sitter fast i båten? Ber om ursäkt för dålig beskrivning. Tog inga bilder tyvärr.

 

Mvh

Mikael

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På vilket sätt fungerar inte styrningen? 1: Ratten går att snurra men motorn står ändå still?

2: Ratten sitter fast, går ej att snurra?

 

Vid alternativ 2 hade jag börjat med att koppla loss styrningen från motorn för att säkerställa om det är teleflexdelarna som strular eller om felet ligger i att motorn fastnat i riggen.

 

Vid alternativ 1 hade jag börjat kolla styrväxeln, bakom ratten. Om du snurrar ratten ska du se att wiren åker in/ut ur styrväxeln. Gör den inte det har antingen ratten släppt från axeln eller så har styrväxeln pajat. Relativt lätt att plocka isär och kolla.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På vilket sätt fungerar inte styrningen? 1: Ratten går att snurra men motorn står ändå still?

2: Ratten sitter fast, går ej att snurra?

 

Vid alternativ 2 hade jag börjat med att koppla loss styrningen från motorn för att säkerställa om det är teleflexdelarna som strular eller om felet ligger i att motorn fastnat i riggen.

 

Vid alternativ 1 hade jag börjat kolla styrväxeln, bakom ratten. Om du snurrar ratten ska du se att wiren åker in/ut ur styrväxeln. Gör den inte det har antingen ratten släppt från axeln eller så har styrväxeln pajat. Relativt lätt att plocka isär och kolla.

 

Det är alternativ 1, dvs att ratten kan man göra "vad som helst med" men motorn rör sig inte alls. Jag tror att motorn rör sig när man svänger ratten allra allra längst till höger, men det är bara någon cm som rör sig då.

 

Då kommer jag försöka kolla styrväxeln bakom ratten till helgen. Det är ett svart rör som wiren ligger i, så det är inte så där enkelt att se om den rör på sig.. Är det någon skillnad på teleflex och vanlig styrvajer (t ex den som ligger rostig och av på durken)?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skulle gissa att styrvajern gått av. Om vajern inte är väldigt nött på utsidan så borde det finnas text som berättar vilken längd den är i fot. Bästa sättet att få en som passar är att mecka loss den och ta med den till en båttillbehörsaffär. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skulle gissa att styrvajern gått av. Om vajern inte är väldigt nött på utsidan så borde det finnas text som berättar vilken längd den är i fot. Bästa sättet att få en som passar är att mecka loss den och ta med den till en båttillbehörsaffär. 

 

Tack för informationen, då vet jag vad jag ska kika efter. I mina öron så låter teleflexstyrning väldigt likt en vanlig vajerstyrning (som båten hade innan teleflex).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det vi kalla vajer i teleflex är egentligen en ganska tjock "vajer" som både drar motorn och trycker den åt andra hållet när du styr. Den ligger som du skrev skyddad i ett rör/slang. Men när du styr åt det håll växeln drar in vajern (vänster om delarna är monterade till höger i båten) så kommer vajern dras in i styrväxeln, runda ett stort kugghjul där inne, för att sedan komma ut ur styrväxeln igen, oftast på samma sida som den matas in. DET ÄR DEN STUMPEN på några dm du kan se röra sig in/ut ur växeln när du styr. Gör den det så funkar växeln och felet sitter senare, som att vajern är av eller lossat från motorn.

Skulle däremot vajerstumpen inte röra sig när du rör ratten, skulle jag kolla det enklaste först. Dvs, drar ratten med sig axeln den är monterad på eller är felet redan där? Den kan sitta på lite olika sätt. Men nånstans, ofta i rattnavet, kan du skruva loss å lyfta den ratten. Då ser du en "pinne" eller kil/klack av något slag som hakar ihop ratt och axel. Har du tur är det bara den pinnen som gått av.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det vi kalla vajer i teleflex är egentligen en ganska tjock "vajer" som både drar motorn och trycker den åt andra hållet när du styr. Den ligger som du skrev skyddad i ett rör/slang. Men när du styr åt det håll växeln drar in vajern (vänster om delarna är monterade till höger i båten) så kommer vajern dras in i styrväxeln, runda ett stort kugghjul där inne, för att sedan komma ut ur styrväxeln igen, oftast på samma sida som den matas in. DET ÄR DEN STUMPEN på några dm du kan se röra sig in/ut ur växeln när du styr. Gör den det så funkar växeln och felet sitter senare, som att vajern är av eller lossat från motorn.

Skulle däremot vajerstumpen inte röra sig när du rör ratten, skulle jag kolla det enklaste först. Dvs, drar ratten med sig axeln den är monterad på eller är felet redan där? Den kan sitta på lite olika sätt. Men nånstans, ofta i rattnavet, kan du skruva loss å lyfta den ratten. Då ser du en "pinne" eller kil/klack av något slag som hakar ihop ratt och axel. Har du tur är det bara den pinnen som gått av.

 

Tack för bra svar!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det vi kalla vajer i teleflex är egentligen en ganska tjock "vajer" som både drar motorn och trycker den åt andra hållet när du styr. Den ligger som du skrev skyddad i ett rör/slang. Men när du styr åt det håll växeln drar in vajern (vänster om delarna är monterade till höger i båten) så kommer vajern dras in i styrväxeln, runda ett stort kugghjul där inne, för att sedan komma ut ur styrväxeln igen, oftast på samma sida som den matas in. DET ÄR DEN STUMPEN på några dm du kan se röra sig in/ut ur växeln när du styr. Gör den det så funkar växeln och felet sitter senare, som att vajern är av eller lossat från motorn.

Skulle däremot vajerstumpen inte röra sig när du rör ratten, skulle jag kolla det enklaste först. Dvs, drar ratten med sig axeln den är monterad på eller är felet redan där? Den kan sitta på lite olika sätt. Men nånstans, ofta i rattnavet, kan du skruva loss å lyfta den ratten. Då ser du en "pinne" eller kil/klack av något slag som hakar ihop ratt och axel. Har du tur är det bara den pinnen som gått av.

 

Hej!

 

Nu har jag kontrollerat styrning och de-monterat bort styrkabeln/styrvajern. Det verkar inte vara några problem med själva växeln; när man vrider på ratten så åker vajern fram och tillbaka. Min fråga: vajern satt helt löst i andra ändan, dvs vid kolven som sitter fast i motorn, ska det vara så? Borde den inte sitta fast så att kolven trycker på motorn? Jag misstänker att det var fel då jag kunde dra ur vajern ur höljet hela vägen så nu har jag två delar.

 

Jag har beställt ny växel (trots att den gamla fungerar, lika bra visst?) samt ny vajer på 2,44 m från Biltema. Är det svårt att installera? Är det någon som har gjort det? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur har det gått? 

Missade ditt senaste inlägg.

Att vajern är lös i motorändan är absolut fel. Om det är något som går att skruva fast eller om något är av och måste bytas är svårt att säga utan att se det. 

När du har allt monterat redan är det hur som helst ganska lätt att byta till de nya grejerna du beställt. Sätt dit det nya likadant som det gamla satt så långt som möjligt. Men vissa detaljer kommer se annorlunda ut nu när du byter fabrikat, följ bara monteringsanvisningarna så löser det sig.

Jag tror att hjertmans.se har lite instruktioner på sin hemsida om jag inte missminner mig, om hur man mäter och så. 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

5ec0ebaf5a94a378c97a050f2918ccb8.jpg

 

Haha, väldigt roligt flödesdiagram :-)

 

Jag har inte gjort något mer än att köpa styrkabeln och växeln. Tänkte göra ett försök på montering imorgon bitti!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har installerat det men det fungerar fortfarande inte. Jag behöver ha något fäste där bak för kolven, dvs horisontellt med akterspegeln. Styrkabeln sitter alltså inte fast vid den punkten.

 

Biltema har denna:

http://www.biltema.se/sv/Bat/Ovrigt/Akterspegelfaste-2000033047/

 

Den gamla lösningen med en plastkula fungerar inte på den nya styrkabeln. 

 

Någon som har några förslag?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Uppdatering:

 

jag undrar istället om jag kan återanvända motorbrunnsfästet (runt hål på styrbord sida med plastkula för att hålla styrröret på plats) samt befintligt styrrör.

 

Hur får man loss styrkabeln? Den sitter ju i styrröret. Finns en plastmutter längst ut och en mässingsfärgad mutter längre ned. Styrröret har gängor. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

finns ju fästen i utombordaren för att montera styrkabel,skaffa draglänk och sätt ditt kabeln.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

finns ju fästen i utombordaren för att montera styrkabel,skaffa draglänk och sätt ditt kabeln.

 

men om jag redan har motorbrunnsfästet med styrrör (på den gamla kabeln), varför skulle jag inte använda det istället? för att det inte går att montera av eller är draglänk bättre än styrrör?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

draglänk används mest idag,visst är det säkrare,men köp ett styrörsfäste,vajern matar du in i ditt kabelhölje smord med fett sen vrider du ratten åt babord så går den på kabeltrumman,sätt sen dit plastmuttern i styrröret,fädittt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

draglänk används mest idag,visst är det säkrare,men köp ett styrörsfäste,vajern matar du in i ditt kabelhölje smord med fett sen vrider du ratten åt babord så går den på kabeltrumman,sätt sen dit plastmuttern i styrröret,fädittt.

 

Kan jag inte använda befintligt kabelhöje/styrrör? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...