Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
MichaelL

Sandströms 460 Classic vs. Terhi 6020

Rekommendera Poster

Hej!

 

Har efter mycket om och men bestämt mig för att köpa ny båt. (ej begagnad).

 

Kravet jag har är:

 

- Integrerad läns (helst regnläns då man ej behöver oroa sig för att batteriet skall dö)

- Ej styrpulpet, vill ha rorkult

- CE märkt i klass C

- Motorn kommer vara en Honda 4.-taktare på 15hk Så den måste klara det.

- Klara minst 5 personer

- Vara planande i sin konstruktion.

- Längden vara mellan 4,5m och 5,5m.

- Priset får vara max 40000kr.

 

Båten skall användas primärt som fiskebåt för oftast 2 personer men max 3 personer. I övrigt endast användas som transportbåt till några öar i den lokala sjön (inga jätteavstånd).

 

Jag har hittat 2 båtar som jag tycker passar in ganska bra. Den ena är Sandströms 460 Classic och den andra är en Terhi 6020 Nordic.

 

Det som oroar mig just nu är ABS-plasten som Terhi 6020 är gjord av. Verkar vara svårare att laga och känslig för värme och kyla... problem vid vinterförvar också tydligen p.g.a. båtens vikt på för små punkter (står i Terhis egna användarmanual på deras hemsida)? synpunkter/erfarenhet? Hur blir denna ABS-plast med tiden?

 

Om man ser på för och nackdelar

 

För och nackdelar:

 

Terhi:

 

+ Mer lagringsutrymme än Sandströms

+ Smarta lösningar med avseende tofterna

+ stabil båt

+ 100% osänkbar

+ ABS?

 

- ABS?

 

 

Sandström:

 

+ Glasfiber

+ Priset

- Lagringsutrymmet

 

Någon som har synpunkter på ovanstående problem eller äger någon av båtarna?

 

Mvh. Michael

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du vill ha en båt som spricker och inte "går" att laga köp Terhi.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en Sandström 460 classic men med Mercury F30 och styrpulpet.

 

Har tyvärr inte avverkat så många båtar innan så jag har inte massor att jämföra med.

 

Mina synpunkter:

+regnläns

+smidig (kort längd)

+stabil för sin storlek

 

-relativt tung (regnläns?)

-behöver i min bok en större motor än max rek 25hk.

-bara ett stuvutrymme.

 

Kanske skulle jag välja 495 med en 50hk om jag fick en "do over".

 

Valde dock den mindre för att komma åt fler fiskeplatser och dylikt. Använder den till enklare fiske och korta utflykter inomskärs i bottenviken.

Har bytt propp för att kunna åka tre fullvuxna eller dra en ring.

 

Med org propp gjorde den 26knop om jag var ensam.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en Sandström 460 classic men med Mercury F30 och styrpulpet.

 

Har tyvärr inte avverkat så många båtar innan så jag har inte massor att jämföra med.

 

Mina synpunkter:

+regnläns

+smidig (kort längd)

+stabil för sin storlek

 

-relativt tung (regnläns?)

-behöver i min bok en större motor än max rek 25hk.

-bara ett stuvutrymme.

 

Kanske skulle jag välja 495 med en 50hk om jag fick en "do over".

 

Valde dock den mindre för att komma åt fler fiskeplatser och dylikt. Använder den till enklare fiske och korta utflykter inomskärs i bottenviken.

Har bytt propp för att kunna åka tre fullvuxna eller dra en ring.

 

Med org propp gjorde den 26knop om jag var ensam.

 

Hade du rekommenderat båten med tanke på priset?

 

// Michael

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet inget mer om Terhi än det jag snabbgooglat nu. Huruvida den är byggd på annorlunda vis och vad det kan innebära lämnar jag till dom som vet.

 

Terhin verkar däremot ha styrpulpet som standard?

 

Det enda jag känner att jag saknar är ett bra stuvfack i fören.

I övrigt är det en fin båt som går bra i vattnet.

 

Skrovformen är välbeprövad då det är en Uttern med andra dekaler, samma fabrik, samma personal, samma båtar men ett annat namn.

Hämtade min direkt från fabriken i Kåge.

 

 

Med tanke på priserna så kan jag inte göra annat än rekomendera.

 

Kvittar man stuvfack och styrpulpet mot regnläns så sparar man ju ca 20k på att välja Sandström.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I stugan har vi en Terhi 415 Nova från -95.Frun fick båten ny av sin far. Båten har haft används flitigt genom åren. Dragits upp på stränder. Slitit sig i en höststorm. 

 

Kan inte påstår att den verkar vara av låg kvalité, eller att den verkar bli försvagad med åldern. Båten har stått ute från maj till oktober varje år. Haft press på sig på vintrarna (med bra lutning) Senaste 3 åren har den stått på liten båtvagn med 2 stödrullar och två sidostöttor. Motorn vilat på träkubbe. Inte sett några fördjupningar eller märken av stödrullarna. Visst var den lite ljusgul i skrovet, när jag började bruka den, men polerade båten och vips så blev den betydligt vitare igen. 

 

Den verkar fått en skada under skrovet. Men är bara en nyansskillnad som syns. Om den är lagad, så är det riktigt proffsigt gjort. Så om det nu varit en skada, så går det visst att laga, så endast nyansskillnad syns. Finns visst lagningskitt på hemsidan. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har varit i Sandströmsfabriken och ägt en Basic 460. Det är rakt igenom hantverksmässig kvalitet. Jag kan dock inte svara på Theris kvalitet.

 

Jag kan rekommendera Sandströms, de byggde förresten Uttern under lång tid.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I stugan har vi en Terhi 415 Nova från -95.Frun fick båten ny av sin far. Båten har haft används flitigt genom åren. Dragits upp på stränder. Slitit sig i en höststorm. 

 

Kan inte påstår att den verkar vara av låg kvalité, eller att den verkar bli försvagad med åldern. Båten har stått ute från maj till oktober varje år. Haft press på sig på vintrarna (med bra lutning) Senaste 3 åren har den stått på liten båtvagn med 2 stödrullar och två sidostöttor. Motorn vilat på träkubbe. Inte sett några fördjupningar eller märken av stödrullarna. Visst var den lite ljusgul i skrovet, när jag började bruka den, men polerade båten och vips så blev den betydligt vitare igen. 

 

Den verkar fått en skada under skrovet. Men är bara en nyansskillnad som syns. Om den är lagad, så är det riktigt proffsigt gjort. Så om det nu varit en skada, så går det visst att laga, så endast nyansskillnad syns. Finns visst lagningskitt på hemsidan. 

Tack för ditt svar! Men om hon fick båten ny av sin far så borde nu väl veta om den i så fall blivit lagad? I övrigt verkar båten vara ganska bra :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Efter att ha pratat med snart ett dussintal "båtkunniga" personer så kan man konstatera följande...

 

Utöver det ni skriver här så verkar det finnas en skiljelinje mellan folk som jobbat med ABS plast förr och ABS plast nu. Folk som jobbat med ABS plast förr påstår att den blir sämre med tiden. Alltså plasten i sig blir sprödare och spricker lättare. ABS plasten är ganska slitstark i sig när den är ny (20 år frammåt) men är svårare att laga än glasfiberskrov. Kanske finns en anledning att så få producenter i Europa kör just ABS plast? Verkar bara finnas 2 efter vad jag förstått. Kan hända att Terhi's plast som sägs vara UV skyddad är en bättre blandning än dom flesta andra men jag hakar fortfarande upp mig på vad Terhi säger i sin egna användarmanual.

 

Jag tog beslutet idag att köpa en Sandströms 460 Classic. Har bara hört bra saker om båten (mer än att flera tycker den är för liten men det är ju deras synpunkt :-) ).

 

Tack för alla tips och råd i frågan :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

I stugan har vi en Terhi 415 Nova från -95.Frun fick båten ny av sin far. Båten har haft används flitigt genom åren. Dragits upp på stränder. Slitit sig i en höststorm. 

 

Kan inte påstår att den verkar vara av låg kvalité, eller att den verkar bli försvagad med åldern. Båten har stått ute från maj till oktober varje år. Haft press på sig på vintrarna (med bra lutning) Senaste 3 åren har den stått på liten båtvagn med 2 stödrullar och två sidostöttor. Motorn vilat på träkubbe. Inte sett några fördjupningar eller märken av stödrullarna. Visst var den lite ljusgul i skrovet, när jag började bruka den, men polerade båten och vips så blev den betydligt vitare igen. 

 

Den verkar fått en skada under skrovet. Men är bara en nyansskillnad som syns. Om den är lagad, så är det riktigt proffsigt gjort. Så om det nu varit en skada, så går det visst att laga, så endast nyansskillnad syns. Finns visst lagningskitt på hemsidan. 

Tack för ditt svar! Men om hon fick båten ny av sin far så borde nu väl veta om den i så fall blivit lagad? I övrigt verkar båten vara ganska bra :-)

 

 

Hon var aldrig så insatt i båten, har frågat henne om det, nja, kanske fick jag till svar. Hon var nog mer inne på resor och backstreetboys och liknande. Föräldrarna hennes finns inte längre i livet, så svårt att fråga dem. 

 

Sandström ligger ett stenkast från min hem ort. Men på min tid byggde några av mina vänner Utternbåtar. Du kommer säkert bli nöjd med din Sandströms! :)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter som ett bra val, fick min Sandström 620 MC levererad förra veckan och har hittills bara gott att säga om båten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Cresent flexi 465 är en annan kandidat i samma storlek, om du nu inte fastnat för nån av ovanstående.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra val, lycka till...

Tackar, blir kul att få hem båten och testa :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Cresent flexi 465 är en annan kandidat i samma storlek, om du nu inte fastnat för nån av ovanstående.

Sant. Problemet är inköpspriset. Ingen billig båt om man vill ha helt ny... :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan bara intyga nu som båtägare av en Sandströms 460 Classic att båten är fantastisk. Är sjukt nöjd med båten. Var tveksam till det "lilla" stuvutrymmet i aktern men upplever detta utrymme som smått gigantiskt.

 

Kan varmt rekommendera denna båt ifall nån är i tankarna att köpa en. På min sitter en honda 15hk 4-takt och den är helt optimal för denna båttyp :-)

 

// Michael

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...