Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
reset000

Vad är det som har gått sönder/spruckit? Bifogad bild

Rekommendera Poster

Hej! Var ute och åkte med båten, en penta 3L inombordare, plötsligt dök tempmätaren.. Började knacka på mätaren, klassiker :), men inget hände.. Öppnade motorluckan och fann att det sprutade vatten ur motorn. Upptäckte efter att jag stängt av den att ett gummistopp spruckit. Men vad är det för nåt? Så jag kan beställa ett nytt. Och är det ett tecken på att nåt annat är knas eller är det bara torkat gummi, shit happens? Laddade upp bilderna på länkarna här nedanför.

 

/Jocke

 

 

http://www.ladda-upp.se/bilder/veezqhmkyiggq/

http://www.ladda-upp.se/bilder/ktfboqjwliprtp/

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skulle nog tro att det bara är shit happens, köp en ny eller ta en slangstump med en passande plugg och några slangklämmor.

 

Ser ut som ett extra urtag på termostathuset, kanske för tex varmvattenberedare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack!

När du säger termostathuset blir jag lite fundersam, för jag har precis hämtat den efter lagning, pga en bit av impellern hade gått av och åkt upp i termostathuset och satt sig. Därför hade jag motsatt problem innan, dvs att motorn blev överhettad. Kan det vara en till bit som åker runt där inne och orsakar skador eller kan det ha varit värmen när den blev överhettad som gjorde "pluggen" dålig. Ursäkta okunskapen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ingen som misstänker för högt tryck i kylsystemet, brusten toppackning, krokig topp efter varmkörningen?

 

 

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ingen som misstänker för högt tryck i kylsystemet, brusten toppackning, krokig topp efter varmkörningen?

 

 

 

Kalle

 

Näh.  En sprucken slang ser det ut som.  Shit happens som någon sa. Byt ut den, åk och var glad. :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kör du i saltvatten kan det vara en bra ide att tvätta motorn med sötvatten för att slippa rost.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Jag tror inte topppackningen har gått, verkar inte vara vatten i oljan. (Som jag förstått är symptom på det)

 

Jag kör mest i sötvatten.

 

Har fått delen beställd, så om några dagar vet jag mer :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hände mig med första året jag hade min båt med VP 3.0. Det där är en riktigt usel plugg måste jag säga, ingen armering alls utan bara rent gummi.

 

Jag fixade min med hjälp av en slangstump, en lagom stor plugg och två slangklämmor.

 

Det här hände sommaren 2007 och min plugg håller än.

Så min konstruktion överstiger Pentas med hästlängder :P

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det en 16 mm slang, så går det ju fint med en M16 bult som man kapat bort gängan på till exempel. Och två slangklämmor. Annars vad som helst av stadig plast eller järn som passar i slangen skall funka. En bit sågad med hålsåg ur en hockeypuck skulle väl vara perfekt. Man tager vad man haver :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack! Det blir nog till att pilla lite själv ändå :) innan den beställda delen kommer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...