Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
mrzed99

Mercury 60 hp efi 2002 förgasare

Rekommendera Poster

Hej !

 

Jag äger en Mercury 60 hp efi  2002 förgasare tänkte ändra på tomgången för den går lite lågt och stannar i bland annars går den hur fint som helst. Men jag hittar inte tomgång skruven ?

 

M.V.H

 

Lasse

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, är väl antingen EFI (Electronic Fuel Injection) eller förgasare som gäller.
Har du EFI så är det förmodligen verkstadsbesök som gäller för man behöver en servicedator?

PDF:ens avsnitt 3 handlar om bränslesystemet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På motorn står det efi men det är en fögasare motor då tycker jag att det borde finnas en skruv till tomgången.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Okej, 4-takt och förgasare.
Tror du har fyra stycken förgasare, alltså en till varje cylinder?

Likväl handlar nog styrning av exakt tomgångsvarvtal om stoppskruvar gentemot gasreglagets vajerläge likt enklare motorers, helst då stoppskruvar så "motornära" som möjligt med tanke på rörliga delars glapp och behovet av exakthet. (Antagligen har du därför inte bara en utan fyra justerbara tomgångs-varvtals stoppskruvar, en för varje förgasare.)

Vete katten, själv hade jag nog testat att skruva in samtliga fyra skruvarna nr 26 i bilden nedan. Om det nu alls är den rätta skissen??
Men går det så går det, enkelt utfört och enkelt återställt om det inte hjälper.

[Exakt lika mycket på varje, säg ett kvarts varv i taget, och noga bokfört varje skruvning så det går att återställa ursprungslägena exakt om man inte blir nöjd. Knappast en ideal samtrimning enligt verkstadshandbok men men? Pilla inte på den spetsiga blandskruven utan reservdelsnummer i nuläget om skissen alls stämmer. Gör den förresten det!?]
post-86835-0-26932100-1434802817.jpg

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skruven (n) på nedersta förgasaren höjer tomgångsvarvtalet på alla förgasare. Med skruvarna (o) på övriga tre kan förgasarna synkroniseras. Rör inte dessa tre om du inte har ett synkroniseringsinstrument.

 

 

 

 


  

post-70497-0-41901600-1434803780.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack Guestsson, glöm alltså barmhärtigt mina gissningar ovan angående samtidigt synkat pill på skruvarna nr 26!

:P:)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Thomas,

Jag tycker du har bra koll. Fel blir det för mig också ibland, men jag känner igen konstruktionen efter att ha synkat upp och justerat grannens Merc F90. Tror för övrigt denna 60 hk är en Yamamerc liksom grannens 90 hk. Dvs power-headen är samma som Yamaha, men svartmålad istället för blå.   

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackar så mycket ska kolla i dag om det blir bra väder :D

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...