Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Turboforever

Sugen på kabinbåt

Rekommendera Poster

Är sugen på att köpa kabinbåt. Har idag en Yamarin 6420dc. Men skulle vilja ha ett tak att krypa under.

En större daycruicer har lockat, men det skulle vara skönt att slippa det stora kapellet.

 

Det jag snöat in på är:

Finnmaster 7600

Bella Falcon

Grandezza 26OC

 

Finns det någon som kör dessa båtar som har synpunkter eller åsikter.

Vi är två vuxna och två barn i familjen (9,12år).

Budget runt 400".

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har ingen erfarenhet av båtarna du nämner men vi gick från en Dc till en Kabinbåt (Utttern C68) och ångrade oss inte det minsta, skönt att slippa att mecka med ett kapell ifall det började bli kyligt, bara att stänga dörrarna om sig, nackdelen i mitt tycke var att med en Dc kändes det som man hade en större båt även om längden var likvärdig, detta gjorde att vi bytte ut våran Utter till en Antares 760 som är både längre, bredare samt högre och har full ståhöjd i hela båten ink toan samt ruffen vilket upplevdes som ett problem i uttern då det ej ens gick att sitta upprätt inne i ruffen för en normallång person.

 

Med vänlig hälsning

Jack

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har haft en Bella Falcon som jag gillade mycket. Finns en hel del skrivet om den, bla av mig, här på MG.

För mig är kabinbåten optimal.

Började med en Bella 630. Den var för liten och hade inte alla bekvämligheter vi ville ha insåg vi efter en säsong.

Fortsatte med en Falcon, och nu blev vi fast i kabinbåtar! Saknade dock akterkapell på den vilket nyare modeller ofta har. Gillade dock dess uppförande i vattnet. Inte många båtar i den storleken tar sjö lika bra.

Nästa båt blev en Nimbus 29 Coupé. Perfekt tyckte vi i början, tills vi ledsnade på planande, stampande båtar och köpte vår nuvarande Saga 315 som är halvplanande och har en mjukare gång än de andra. Nackdelen man får betala för det är högre bränsleförbrukning men det tycker vi är värt det.

 

Ja, så har vår resa med kabinbåtar sett ut. Nästa båt blir förmodligen en Saga 365. Men då får det nog bli en rejäl tipsvinst först!

Hoppas det varut till hjälp!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...